Bang om te reageren

Er zit een jongen in mijn klas die niet zo goed kan leren. De andere jongens in mijn klas moeten altijd hem hebben. De andere meisjes lachen mee. Ik wil er altijd wel iets van zeggen, dat het zielig is en dat die jongen er niks aan kan doen. Maar dan ben ik bang dat ze mij gaan pakken. Zal ik er volgende keer iets van zeggen? Iemand tips?

Heel goed van je dat je dit opmerkt!

Ik studeer pedagogiek en een paar maanden ging het over pesten, en dit doet me echt HEUL erg denken aan wat wij toen leren.

Bij pesten heb je eigenlijk meerdere ‘‘partijen’’ dan alleen de pester en degene die gepest worden. Je hebt de ‘meelopers’, de mensen die lachen om de pester (en daarmee het pestgedrag in stand houden, want als er gelachen wordt om wat de pester doet, houdt dat het gedrag in stand). Daarnaast heb je ook de mensen in de klas die zich er niet mee bezig houden, en ik denk dat jij zo iemand bent. Deze groep mensen kan het verschil maken! Als jij tegen de pester in durft te gaan (en hopelijk ook wat van zijn meelopers mee kunt krijgen), kan jij ervoor zorgen dat het pestgedrag vermindert :slightly_smiling_face:

Dus ik zou zeggen, ga ervoor.
Trommel desnoods wat van je vriendinnen op, zodat je niet helemaal in je eentje staat.

Als je echt bang bent om er iets van te zeggen denk ik dat je iets tegen de mentor of een leraar zeggen, jup een van die standaard opmerkingen maar het kan helpen.