Hee meiden!
Ik wil mij eerst even verontschuldigen moest dit topic niet bij de juiste categorie horen, maar ik weet echt niet waar ik het anders zou moeten plaatsen.
Ik leg even mijn situatie uit:
Gisteren had ik mijn eerste bezoek bij de gynaecologe waarvan ik wist dat ze deze keer een uitstrijkje ging nemen. Ik had er niet bij stilgestaan en dacht dat het een normale zaak was, maar een half uurtje voor mijn afspraak kreeg ik wel een beetje zenuwen (en als ik zenuwachtig of angstig ben moet ik altijd wenen, raar maar waar). Mijn vriend was meegekomen omdat ik dat wou. Ik dacht dat het me ging helpen met het ontspannen omdat hij mij al zo vaak naakt gezien heeft.
Toen ik binnen mocht legde ik haar uit dat ik toch wel een beetje schrik had, maar ik voelde vooral schaamte. De vorige keren heeft ze mijn borsten onderzocht, maar verder nooit iets. Ze vertelde me dat het uitstrijkje niet perse vandaag moest, maar ik wou het omdat ik dacht dat het dan de korte pijn zou zijn. Ze vroeg me om mij uit te kleden en ik moest op de tafel gaan liggen en mijn voeten op zo’n ding doen, geen idee hoe het noemt. Ze ging me alles uitleggen maar goh ja… alleen het begin heeft ze uitgelegd. Eerst nam ze dus een uitstrijkje, wat wel een beetje pijnlijk was maar dat viel nog mee. Vooral die eendenbek sneed een beetje of dat gevoel had ik toch. Ik dacht dat het alles was maar ze stak er plots nog iets in om mijn baarmoeder en eierstokken te kunnen meten. Dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht en ze had het ook niet gezegd. Ik was wel een beetje gespannen waardoor ze mijn rechter eierstok niet kon zien en het onderzoek was redelijk pijnlijk omdat ze duwde. Ik mocht mij dan uiteindelijk weer aankleden maar voelde mij nog slechter dan daarvoor… heel veel schaamte en ik was zo emotioneel.
Ik dacht dat het misschien door de shock zou komen maar goed, zelfs vandaag zit ik er nog mee in. Ik voel mij vuil en raar dat er iemand in mij is gekomen… Ik weet dat gynaecologen dat doen, maar ik voel er mij heel vreemd bij. Ik kan elk moment wel beginnen wenen en ik ben een beetje vies geworden van mezelf.
Nu vraag ik mij af hoe jullie eerste bezoek aan de gynaecologe was. Ik veronderstel dat ik waarschijnlijk niet de enige ben die nu een beetje schrik en schaamte heeft, maar wat kan ik er aan doen? Ik vind het belachelijk dat ik nu zo emotioneel ben. Ik besef ook wel dat als ik ooit zwanger ga zijn ik nog bij een gyneacologe zal gaan maar goed.
In ieder geval, bedankt om naar mij te luisteren! Ik heb er soms nood aan om het aan iemand te kunnen zeggen, maar ik schaam mij hier zo hard voor dat ik dat zelfs niet durf.