Bang dat mijn vriend aan de drugs gaat

Okee iedereen gaat mij nu like… haten.
maar ik vind dat iedereen er zo moeilijk over doet!
Je bent nog jong en als je af en toe drugs gebruikt… so what. Als het maar niet tot een verslaving komt, maar ik denk dat je dat zelf ook wel kan inschatten als vriendin zijnde. Mensen doen nou eenmaal wel eens drugs. Waarom moet je dan als (bemoeizuchtige) vriendin er een probleem van maken. Je vriend weet ook zelf heus wel dat het niet gewaardeerd wordt door jou. Maar hij zal het al heel snel als verbieden zien als je zegt dat je niet wilt dat hij gebruikt. Begrijp me niet verkeerd, je kan er altijd over praten. Maar vanuit mijn eigen mening vind ik dat dat toch niet erg veel zal veranderen.

Be young, be free.
Don’t be so uptight.

@Rhode

Daar heb je het al… “Als je verder gaat met drugs gebruiken ga ik bij je weg”
Zo creër je wrok en uiteindelijk relatieproblemen. Het draait niet om chantage maar om een compromis sluiten.

Ik zal eerlijk zijn met je, als je eenmaal een festival hebt gedaan met een pilletje op wil je dat vaker doen. Natuurlijk kun je het ook eens overslaan, maar het is toch lastiger. Verschild natuurlijk ook heel erg per persoon. Maar ik ga tegenwoordig ook veel liever naar een festival met een pilletje op, ik heb ook festivals gedaan zonder (wat ook heel leuk was), maar dan nog.

Nu OT:

Wiet roken is absoluut niet schadelijk, mits het af-en-toe gebeurd en daarbij, verbieden heeft absoluut geen zin. Juist als je het gaat verbieden, ga je het juist doen. Natuurlijk kun je het aankaarten dat je het niet leuk vindt en aangeven wat jouw grenzen zijn. Maar waarom zo je überhaupt iemand iets gaan verbieden, uiteindelijk is het zijn keuze en niet die van jou. Je wist toch dat hij wiet rookte (voordat je een relatie aanging?).

Precies dit.

@Saabje

ik ben het totaal met jou eens. Maar ik denk ook, dat als je als persoon al meerdere ervaring hebt met drugs etc. dat je er anders tegen aan kijkt. De enige “ahum” drugs die ik heb gedaan is af en toe blowen met mijn vrienden. Deze vrienden doen overigens allerlei soorten drugs, maar ook niet elke maand aangezien ze daar het geld niet eens voor hebben en ook gewoon werken.

En eigenlijk vind ik dat juist wel mooi, om te zien dat hun alleen op vrije dagen blowen en drugs 1x in de maand +/- gebruiken. Ik geef niet minder om ze omdat ze dit doen. Eigenlijk blijf ik het altijd wel vernieuwend vinden omdat er de meest diepzinnige gesprekken gevoerd worden. Daarbij produceren zij ook hun eigen muziek en geeft de drugs hen een inspiratie boost. Zoals ik al zei, gebruik ik zelf niet. Maar dan alsnog zou ik deze drugs niet van hen af willen nemen omdat het hun sterkt in hun doen en laten.

lekker spiritueel weer… is niet eens OT maar moest het even kwijt.

alle vormen van roken zijn zeg maar best wel redelijk schadelijk.
Gaat niet zozeer om wat er in je bloed komt maar om de rook van het roken :}
rook is namelijk een vaste stof, dus vaste deeltjes.
Die slaan neer in je longen en als je dat vaak doet krijg je een laagje in je longblaasjes.
Dat krijgen je longen niet meer opgeruimd en er kan minder zuurstof worden opgenomen en koolstofdioxide uit komen.
Vanuit je longen gezien maakt het niet uit of je sigaretten rookt, sigaar, joint of meerookt, het is allemaal even schadelijk voor je longen.
Dus mensen die roepen dat het ‘niet zo erg is’ zijn gewoon onwetend.
Die zouden zich er eens wat meer in moeten verdiepen. Is geen kwestie van ‘ik vind’ het is gewoon zo.

Je moet echt met je vriend gaan praten en je zorgen uitspreken.
En daarnaast goed nadenken, stel hij wil die vrienden niet opzij schuiven voor jou en gaat door met omgaan met die gasten… wil jij daar dan een relatie mee. Kun je je over die onzekerheid en de angst dat hij drugs gaat gebruiken heen zetten?

Bedankt voor de wijze les, it all makes sense now. lol.

Twee dingen: Je longen kunnen het uiteindelijk wel opruimen, alleen dat effect treedt pas op nadat je een tijdje bent gestopt met roken. Meeroken is veel minder schadelijk (als het uberhaupt) al schadelijk is.

En ik zou hem niet in een situatie plaatsen waarin hij moet kiezen tussen jou of zijn vrienden, althans niet in dit stadium. Kijk als hij echt een junkie wordt is het een ander verhaal.

Je kan het wel aankaarten bij je vriend, maar het is en blijft toch echt zijn keuze. Ik snap dat je het misschien niet leuk vind, maar het is wel zijn leven. Bovendien, ik ken genoeg mensen die alleen drugs gebruiken op festivals en die daar op een hele verantwoorde manier mee kunnen omgaan. Het is echt niet zo dat als je eens een keer drugs gebruikt je meteen verandert in een junk die elke dag gebruikt.

Ik zou er toch met je vriend over praten. Je hoeft het hem niet meteen te verbieden, maar je kunt hem wel vertellen hoe je erover denkt!