Ik ben bang dat mijn vriend aan de drugs gaat. Het zit me al een poosje dwars. We hebben een goede relatie en bijna nooit ruzie. We zijn ongeveer al 6 maanden bij elkaar. Toch zit dit me dwars. Hij rookt wel, en dat vind ik al niet leuk. Ook rookt hij af en toe wiet. Hij zegt dat het niet heel schadelijk is en dat weet ik ook wel maar toch zit het me niet lekker. Hij gaat om met, laat ik het zo zeggen, ‘rare mensen’. Die doen wel is aan drugs, en dan bedoel ik niet alleen wiet. Ik vind het al niet fijn dat hij met zulke mensen om gaat, en ik ben ook heel erg bang dat hij het zelf ook gaat doen. Natuurlijk is om het een keer ‘uit te proberen’, maar daar begint het meestal mee. Ik kan hem op dit gebied gewoon niet vertrouwen. We zijn voor onze relatie al heel lang bevriend geweest en ik vertrouw hem wel… maar op dit gebied is het moeilijk.
Ik ben bang dat als ik erover begin dat het op ruzie kan uitlopen. Of hij zegt dat ik me niet zorgen moet maken, maar dat werkt niet. Hij heeft bijna elk weekend wel een feest, en ik weet dat hij daar naar zulke mensen toe gaat die het gebruiken. Hoe kan ik er toch, zonder ruzie te maken, er gewoon over praten?