Bang dat mijn vriend aan de drugs gaat

Ik ben bang dat mijn vriend aan de drugs gaat. Het zit me al een poosje dwars. We hebben een goede relatie en bijna nooit ruzie. We zijn ongeveer al 6 maanden bij elkaar. Toch zit dit me dwars. Hij rookt wel, en dat vind ik al niet leuk. Ook rookt hij af en toe wiet. Hij zegt dat het niet heel schadelijk is en dat weet ik ook wel maar toch zit het me niet lekker. Hij gaat om met, laat ik het zo zeggen, ‘rare mensen’. Die doen wel is aan drugs, en dan bedoel ik niet alleen wiet. Ik vind het al niet fijn dat hij met zulke mensen om gaat, en ik ben ook heel erg bang dat hij het zelf ook gaat doen. Natuurlijk is om het een keer ‘uit te proberen’, maar daar begint het meestal mee. Ik kan hem op dit gebied gewoon niet vertrouwen. We zijn voor onze relatie al heel lang bevriend geweest en ik vertrouw hem wel… maar op dit gebied is het moeilijk.

Ik ben bang dat als ik erover begin dat het op ruzie kan uitlopen. Of hij zegt dat ik me niet zorgen moet maken, maar dat werkt niet. Hij heeft bijna elk weekend wel een feest, en ik weet dat hij daar naar zulke mensen toe gaat die het gebruiken. Hoe kan ik er toch, zonder ruzie te maken, er gewoon over praten?

Wat voor feesten zijn dat? Van die hardstyle en hardcore?

Grote kans dat hij allang drugs gedaan heeft, maar je het beetje bij beetje rustig wilt vertellen, of kijken hoe je er op zou reageren. Of bedoel je dat je bang bent dat hij verslaafd gaat worden?

Het onderwerp nog een op tafel gooien op een vriendelijke en rustige manier. Waarom zou daar ruzie door komen?

Als ik jou was, zou ik er echt wel over praten, hoe moeilijk het ook is.
Als jullie echt een goede relatie hebben snapt ie jouw zorgen. Zorg er alleen voor dat het niet als een aanval overkomt

Let ook op jezelf, je moet elkaar aanvullen in een relatie. Wanneer het van 1 kant komt of er is iets aan de hand: meld het gelijk meid! Praten helpt altijd wel en: if it’s meant to be… ! :slightly_smiling_face:

succes, & ik hoop dat je vriend het snapt! xox

Gewoon er over praten.

Mijn vriend gebuikt drugs, vooral op feesten, daarnaast niet. (ongeveer 1x in de 3 maanden) Ik wil even kwijt dat op de dagen dat hij het gebruikt ik er echt kapot aan ga. Ik ben bang dat het een x mis gaat… en ik wil hem niet kennen op die manier. Ik wil hem kennen als mijn lieve vriendje. En heb dat tegen hem gezegd. Hij wil niet naar mij luisteren jammer genoeg, maar ik heb wel mijn mening laten horen en daar voel ik me al een stuk groter over. maar toch het idee.

Je moet er over praten en zeggen wat jij er van vindt meis das het belangrijkste. Als hij echt van je houdt zal hij je begrijpen

@ xthrowy: Alsof t alleen wordt gebruikt op hardcore / harstyle feesten. Vroeger wel vooral ja, maar nu ook vooral op festivals en allerlei feesten. Ook binnenshuis :wink:
Nee ik doe geen drugs :wink:

Ik zou hem gewoon proberen te vertrouwen maar er eerst wel met hem over praten.
Is hij er vatbaar voor?

Ik heb ook vrienden die vrij extreem gebruiken, ik ken hen nu al 3 jaar en zit er vaak bij maar heb het nog nooit aangeraakt of ook maar überhaupt de behoefte er toe gehad. Misschien heeft hij dit ook?

In de vriendengroep van mij en m’n vriend wordt ook regelmatig drugs gebruikt, maar mijn vriend en ik hebben het nog nooit gedaan, dus het hoeft niet.

Daarnaast vind ik dat je er best over moet kunnen praten. Gewoon eerlijk zijn.

Moeilijk, ik vind niet dat je van hem kan eisen dat hij het niet mag doen, vooral als hij het al deed voordat jullie een relatie hadden. Maar ik zou het toch proberen met hem te bespreken. Ik snap je wel, ik zou ook niet zo’n vriend willen.

Met feesten bedoel ik naar die vrienden van hem die feesten geven. Ik denk dat als ze het hem aanbieden hij het toch wel zou gebruiken. En ik ben dan bang dat hij eraan verslaafd dus raakt. Ik wil hem niks verbieden, maar ik wil niet zo’n vriend hebben die aan de drugs zit…

Ik snap je punt maar je moet er niet te moeilijk over gaan doen. Je kan het bij hem aankaarten maar het is altijd nog wel aan hem wat hij doet. Af en toe gebruiken is niet gelijk het begin van een verslaving. Ik heb ook zo goed als alles geprobeerd wat er is, gebruik ook soms wat als ik naar een feestje ga. Verslaafd zal ik nooit worden en ik denk dat je je vriend hier ook in moet vertrouwen.

Ik denk toch dat je het beste kan aangeven dat je het geen prettig idee vindt dat hij mogelijk drugs gaat gebruiken. Ik vind het bijvoorbeeld niet prettig als mijn vriend zo nu en dan met vrienden rookt op een festival. Ik heb met hem afgesproken dat hij eerlijk tegen me is als hij het wel doet. Dan weet ik dat. Of ik dat nou wel zo leuk vind, is een tweede. Maar het hoeft niet stiekem. Zo lang je het maar bespreekt hoeft er weinig dwars te zitten.

Zou er wel over beginnen als je echt niet wil dat hij drugs gebruikt, zou ik zelf namelijk ook niet willen. En als hij boos wordt, of hij wil het echt graag dan hoef jij dit niet te accepteren natuurlijk. Wat je dan gaat doen, is aan jou. Maar zou als ik jou was niet bang zijn dat er ruzie komt als je iets serieus wil aankaarten.

Mijn vriend doet het ook, en ik ben het ook een beetje aan het ontdekken.
Ik ben ook erg gefocust op een verslaving of iets dergelijke.

Ik heb laatst hem gevraagd of het kan minderen… en of hij een beetje op wil letten want elke week een festival / elke week drugs vind ik ook niet oké…
Praat erover met je vriend… vraag bij bv pillen hoe hij er aan komt, en of hij het verstandig gebruikt, of hij de pillen laat testen. want als hij het een keertje wil proberen dan het liefste veilig toch?
ga jezelf een beetje inlezen… je kunt af en toe een xtje genieten van iets zolang je het maar wel op de veiligste manier doet… als er iets fout gaat is dit meestal door een overdosis of verkeerde ‘shit’

ik ben van mening dat je het niet kan verbieden… maar wel erop kan letten / waarschuwen. loopt het uit de hand laat je niet tegenhouden om hulp in te schakelen.

Ik zou het er ook erg moeilijk mee hebben. Ik denk dat je hem rustig, zonder verwijten, kan zeggen dat dit je dwarszit. Hij is je vriendje en en zal jouw point of view echt wel begrijpen.
Dit is een serieus iets en je moet daarover kunnen praten in een relatie!

Wiet is idd niet héél schadelijk ofzo, en af en toe met vrienden blowen is echt niet erg als je maar geen gekke dingen gaat doen. Dus daar zal ik me niet al te veel over in zitten als ik jou was, maar je kan makkelijk tegen hem zeggen dat je niet wilt dat hij verder andere drugs gaat gebruiken. Jongens die aan de drugs zijn, en dan bedoel ik echt pillen of iets, die gaan echt bad hoelanger ze het gebruiken hoe erger. Dus zou hem waarschuwen dat je dat niet leuk vindt.

Mijn vriend blowt ook af en toe en soms zit hij te grappen dat hij pillen heeft gebruikt of heeft gesnoven, ik vertel hem dan dat ik het niet grappig vind en liever niet heb dat hij het doet, omdat ik er doodsbang voor ben dat er iets fout gaat

Ik zou er toch gewoon over gaan praten op een rustige en vriendelijke manier. Je hoeft hem niet meteen aan te vallen, maar je kunt gewoon vragen of hij drugs (heeft) gebruikt en dan hopen dat hij daarop eerlijk antwoord geeft.

Als het gebruik van drugs voor jou een reden is om jullie relatie te verbreken dan zou ik hier ook naar hem heel eerlijk in zijn, al moet je dan natuurlijk wel zeker weten dat hij gebruikt anders zal hij het alleen maar meer gaan achterhouden voor jou. Het is lastig, maar het is zijn leven dus je kunt het hem niet verbieden. Daarentegen kun je het hem wel afraden en duidelijk maken dat je niet verder wilt als hij drugs blijft/gaat gebruiken.