Bang dat ik mijn studie niet haal

Ik zit in het eerste jaar van de opleiding Logopedie. Ik ben heel erg bang dat ik niet aan mijn studiepunten kom en dus van de opleiding af moet. Maar zal ik dan volgend jaar bij een andere studie terecht kunnen? Want je kan je inschrijven bij een studie tot 1 mei. Ik wil tot het eind verder om te kijken of ik het wel kan halen. Stel ik haal het niet zit ik dan 1 jaar zonder opleiding?

Mijn tweede vraag: kan ik me nu inschrijven bij een andere studie (terwijl ik nog bezig ben met logopedie) als garantie?

Kan je niet het eerste jaar overnieuw doen (als je het niet haalt) en dan alleen de vakken volgen die je niet hebt gehaald?

Dit verschilt per opleiding of dit kan volgens mij. Bij mijn opleiding kan dit bijvoorbeeld wel. Dan heb je ook meteen een wat rustiger jaar, waardoor je meer kans hebt om je niet gehaalde vakken te halen.

Volgens mij kan je je inderdaad nu nog inschrijven voor een andere opleiding. Als je dan gewoon je punten voor je studie haalt en dus doorgaat kan je je wel uitschrijven. Maar voor de zekerheid zou ik toch even DUO of de instelling waar je je opleiding volgt daarover bellen.

Bel de hogeschool waar je eventueel naar toe wil als logopedie niet lukt. Op veel hogescholen word je namelijk helemaal niet geweigerd als je na 1 mei inschrijft :slightly_smiling_face:
En daarnaast zou ik gewoon proberen logopedie te halen. Je hebt nog tijd toch? Ben je al in de buurt van je BSA of kun je het eigenlijk al niet meer halen?

je kunt je nu in- en weer uitschrijven, dus mocht je al weten wat je back-upplan zou zijn, dan is dat denk ik het gemakkelijkst. Als je het niet weet zou ik even bellen of whatever naar waar je eventueel heen wilt inderdaad.

Je kunt twee jaar over je propedeuse doen heh! Tenzij je bijna al je vakken niet hebt gehaald hoef je je dus niet direct druk te maken want je kunt zo volgend jaar nog herkansen en alsnog over gaan. Zodra je je propedeuse hebt gehaald heb je eigenlijk bijna zekerheid dat je je studie gewoon gaat halen. Misschien doe je er iets langer over, maar ik denk dat studenten echt moeten in zien dat dat totaal niet boeit. Het is niet zo op de lagere school dat je een jaartje blijft zitten. Je hebt een vakkenpakket die je moet halen en als je dat hebt gehaald dan ben je klaar met je studie. Zorg maar eerst dat je je P op zak hebt. En drie vakken niet halen is echt geen ramp. Heb je echt bijna alles niet gehaald dan zou ik inderdaad ook even afvragen of logopedie wel voor jou is weggelegd. Iig kan je je voor een HBO studie tot september inschrijven en volgend jaar dus gewoon een nieuwe start maken. Niks beschamends aan hoor.

Ik moet 54 punten halen om door te kunnen gaan naar het tweede jaar. Ik mis nu 1 vak (5 studiepunten). Wellicht haal ik het gewoon, maar ik wil gewoon zekerheid. Bedankt voor jullie reacties :slightly_smiling_face:

Je kunt je gewoon inschrijven en je bij de meeste studies voor 1 sept uitschrijven. Moet je voor de zekerheid wel even checken maar als er niks bijzonders aan de studie is (loting of whatever) dan kan het meestal sowieso.