Bang dat ik blijf zitten

Ik zit nu in 4 havo en heb een e&m profiel. In het begin ging het super goed ik stond alleen maar zevens totdat de toetsweek begon na de toetsweek stond ik rond de 6,5/6,8 nou nog steeds goed dus. Ik heb net weer een toetsweek gehad maar die ging ook niet zo helemaal goed en nu zijn dit dus mijn gemiddeldes;
Nl; 6,2
Duits; 6,0
Engels; 5,7
Geschiedenis; 6,2
Ak; 6,1
Eco; 6,3
Wiskunde; 6,1
Maatschappijleer; 6,2

Gelukkig zijn het geen onvoldoendes maar als ik aan het eind van het jaar mijn toetsweek weer verkloot blijf ik weer zitten.
En nu hebben we tot het eind van het jaar heel vaak vakantie pinksteren stageweek etc dus daarom hebben we maar heel weinig school. Ik wik de toetsweek in gaan met minstens 6,8 maar dat betekent dat ik vanaf nu wel altijd een voldoende moet halen voor mijn toetsen want die cijfers gaan wel heel snel omlaag maar stijgen maar met iets van 0,2 alleen het probleem nu is dus dat ik e nu de hele tijd druk maak om mijn cijfers en denk dat ik blijf zitten en daarom doe ik niks anders dan de hele dag aan mijn bureau te zitten piekeren. Ik weet zelf ook heel goed dat als ik zo doorga dat ik dan alsnog blijf zitten dat herinner ik mezelf ook steeds maar het werkt maar niet als ik hulp vraag aan mijn mentor controleert hij meestal alleen mijn agenda en dat werkt eigenlijk ook niet. We gaan in de zomer 4 weken op vakantie en ik weet dat ik er niet van kan genieten als ik blijf zitten ik wil mijn vakantie ook niet verpesten. Weet iemand misschien wat ik kan doen want ik voel me hier zo kut over :frowning_face:

Rustig blijven. Alles is nog voldoende, ik ken mensen die er veel slechter voor hebben gestaan en die alsnog zonder onvoldoendes overgingen. :slightly_smiling_face:

Stop met jezelf drukmaken en begin nu alvast met de stof herhalen. Vraag aan de docenten van de talen waar je volgende toetsen over zullen gaan en oefen de stof, leer alvast woordjes als dat belangrijk is. Probeer bij economie en wiskunde wat oude opgaven te oefenen, zorg ervoor dat je het begrijpt. Maatschappijleer was bij ons altijd een hele berg uit je hoofd leren, misschien dat je daar al mee kunt beginnen, juist omdat je zoveel vrije dagen hebt.

Doe elke dag een klein beetje, zorg ervoor dat je weet waar de stof over gaat, en vermijd dat piekeren inderdaad! Een zes is genoeg om over te gaan, je staat nu op overgaan, je moet er alleen voor zorgen dat je niet slechter haalt dan wat je nu gemiddeld staat. :slightly_smiling_face:

Meis, maak je niet druk. Ik geef zelf les in 4havo en er zijn mensen die er veel beroerder voor staan dan jij. Geef de moed niet op, want daar is absoluut nog geen reden voor! :sob::muscle:

Wat je kunt doen om voor jezelf een overzicht te maken, is voor elk vak het PT(A) bekijken. Daarin staat precies welke toetsen je nog krijgt dit jaar. Kom je er niet uit, dan zou je het aan je vakdocenten kunnen vragen. Je zult zien dat er misschien ook nog wel PO’s tussen zitten om je cijfer mee omhoog te krikken. Voor de overige toetsen kun je dan een planning maken van de toetsstof en wanneer je die gaat leren. Maak een schema wanneer je de verschillende toetsen hebt - voor zover dat al bekend is.

Maak jezelf niet gek :slightly_smiling_face:

Ik moest stiekem een beetje gniffelen dat jij dit slechte cijfers vond.
Ik ben de eerste keer in havo 4 blijven zitten en daarna ben ik net op het randje over gegaan. Ik was al helemaal door het dolle heen als ik een 5.5 had. Als ik jou was zou ik me geen zorgen maken. Zorg dat je je PTA’s goed maakt voor volgend jaar, want dit jaar gaat je zo te zien echt wel lukken.

Ik was eigenlijk een beetje bang dat ik negatieve reacties zou krijgen op dit topic dat ik veels te veel overdreef en niet zo moest zeuren.
Normaal ben ik ook super bij met een 5,5 alleen als ik nu een onv. haal dan zakt mijn gemiddelde meteen en daarom begon ik een beetje te piekeren, maar deze reacties geven mij echt de moed om door te gaan. Echt super bedankt iedereen!

@ineedgirltime; ja em moet je zeker kiezen. Ik weet niet of beta vakken je goed liggen maar dat zou ik in ieder geval nooit kiezen tenzij ik er niet lager dan een 7 zou halen want de meeste mensen die dit jaar op blijven zitten staan (met minstens 3 onv.) zijn de mensen met een n&g en n&t profiel. Zelf heb ik niet voor c&m gekozen omdat ik dacht dat het zonde zou zijn om c&m te doen met havo en dacht dat het erg laag was maar eigenlijk is dat helemaal niet zo… bij c&m kan je zelfs nog economie in je pakket kiezen maar dan moet je wel tussen muziek/tekenen/filosofie kiezen en nu ben ik toch wel blij dat ik e&m heb gekozen.
Vorig jaar stond ik nog net een 5,5 en heb toch voor economie gekozen omdat ik dacht dat ik het wel aan zou kunnen want ik had een super slechte docent vorig jaar. En nu gaat het best goed ookal sta ik geen 7 ik haal makkelijk een 5,5 en lager dan dat heb ik ook niet gehaald dit jaar.
Ik vind het een super leuk profiel en ik ben ook blij dat ik hiervoor heb gekozen!

^
Iedereen noemt C&M inderdaad ‘het pretpakket’. Ik had gewoon C&M met wiskunde, economie, geschiedenis, frans, kunst algemeen & kunst beeldend.
Echt niet allemaal leuk en makkelijk.

Ja precies, het is eigenlijk helemaal geen pretpakket. Ik vind het best lijken op een e&m pakket als je er e&m bij neemt

Super fijn dit ik sta een 5,8 voor wiskunde nu doordat ik een 5,3 heb gehaald voor mijn proefwerk. En we krijgen nog maar 2 toetsen :frowning_face:

Hoofd niet laten hangen! Toets inkijken en met de docent bespreken waar het aan ligt. Met een tekort ga je ook gewoon nog over en met twee ook nog als die niet ook in je kernvakken zit.

jou cijfers zijn awesome vergeleken met die van mij

Jouw cijfers liggen zo rond die van mij en ik ben er stiekem heel erg trots op. Moet jij ook zijn!

Dankjewel voor jullie reacties, ik krijg veel meer hoop als ik ze lees. Echt super bedankt xx

Echt… ik sta 2 vieren en een 5, en ik moet het nu nog voor elkaar gaan boksen om over te gaan, maar zal wel lukken denk. En als het mij lukt, lukt het jou sws!

Meid, no stress! Ik sta 2 drieen, 1 vier en 2 vijven en zelfs ik stress hem niet. Blijven zitten is niet het eind van de wereld! Er zijn ergere dingen… En je staat er super goed voor dus gewoon je best doen dan komt het goed.

Rustig aan, je staat er goed voor! Maar ik snap dat je stresst.

Gewoon je best doen, en wat ook een tip is: laat zien dat je je best doet. Vraag dus vaak hulp aan leraren enzo, want stel dat je net op het randje zou staan, dan weten zij tijdens de vergadering dat je wel echt je best hebt gedaan, en dan laten ze je vaak ook over gaan.