Bang dat ik afstroom door wiskunde...

Starend zat ik vanmiddag naar mijn wiskunde sommen te kijken, echte hersenkraker maar ik kwam er niet uit. Ik heb het boek (figuurlijk) weggesmeten en achter mijn laptop gaan zitten.
Dit probleem heb ik dus, ik snap gewoon geen ene f*ck van wiskunde! Ik sta nu gemiddeld een 4,8 een dikke onvoldoende. En dan nog wel op mijn rapport! Ik zit in de eerste klas van het VWO. Een belangrijk jaar, althans vind ik. Het is absoluut niet het moment om te blijven zitten of af te stromen (andere tijden natuurlijk ook niet). Maar ik wil gewoon overgaan naar de tweede klas! Ik wil zelfs gymnasium gaan doen, maar dat gaat niet als ik snel mijn wiskunde cijfer omhoog haal. De wiskunde leraar heeft alles 1000x uitgelegd en iedereen snapt het, behalve ik. Het is zo frusterend. Het is zo’n ontzettend belangrijk vak, misschien wel de belangrijkste. Maar niks helpt! Ik probeer mijn huiswerk altijd zo goed mogelijk te maken en neem daar ook uitgebreid de tijd voor, de wiskunde leraar geeft extra uitleg en mijn vader legt alles ook nog een keer uit want die is er ook goed in. Maar toch snap ik er niks van. Ik ben gewoon een hopeloos geval. Bijles helpt niet. Ik zie de extra uitleg van de leraar en mijn vader al als bijles. Maar ik ben gewoon bang dat ik blijft zitten. Weet iemand wat ik moet doen!? Ik weet het gewoon echt niet meer nu…

Daarbij. Ik vind het VWO een makkie. Alles gaat me heel makkelijk af, behalve wiskunde dus…

Ohh, ik had gehoord dat ik alleen overging als ik voor Nederlands, Engels en Wiskunde een 7 stond… Oke, dat is wel mooi om te horen! Maar wat is wiskunde C dan?

In de 4e klas moet je een wiskunde kiezen, A, B of C (en evt D erbij maar dat is heel moeilijk, heel heel moeilijk). Persoonlijk zou ik niemand aanraden om wiskunde C te kiezen want je kunt er vrijwel niets mee qua vervolgstudie, in mijn hele 6VWO jaar is dan ook niemand die wiskunde C heeft. Tsja, misschien bijles?

Waarom is het erg om naar de Havo te gaan?
Ben je dan minderwaardig omdat je afzakt?
Dan moet je nog veel leren meid!
De wereld vergaat niet als je wiskunde niet snapt en je gaat heus wel over als je eindcijfer een 5 is.
Niet zeuren, schouder eronder en anders naar de havo gaan.

Maar dat is het juist! Ik heb een supertoffe klas en wil er absoluut niet weg. Later wil ik graag naar de universiteit, dus wil ik het VWO wel afmaken. En ik voel me daar niet minderwaardig over, maar eerder teleurgesteld. Mijn basisschool juf had er vertrouwen in en mijn ouders ook. Ze zeiden allebei dat ik het makkelijk. Dat merk ik nu ook, ik vind alle vakken wel makkelijk. Alleen wiskunde niet! En daarom vind ik het zo ontzettend jammer, dan moet ik mijn klas missen, mijn vriendinnen zie ik dan niet vaak meer en de kans op de universiteit kan ik vergeten…

Je mag niet voor alle drie die vakken onvoldoende staan (wiskunde, nederlands, engels)
Maar wel voor 1 van de 3. Minstens een 5.

Ik kan me echt echt niet voorstellen dat je alleen blijft zitten op wiskunde, je staat een 5, dat valt mee. Of is jouw school zo streng? Heb je compensatiiepunten?

Als het alleen wiskunde is, dan is er geen man overboord (:.
Probeer dit vol te houden en probeer niet lager te komen dan een 5.
Dan kun je, zoals anderen zeggen, in de vierde een makkelijkere vorm van wiskunde kiezen.
En als je de rest zo goed doet, zou ik me teveel zorgen maken!
Ik ken het gevoel als iets niet lukt, maar waar je wel veel voor doet!
Dat is frustrerend.
Maar als je alles hebt geprobeerd en het lukt niet, heb er dan vrede mee (:.
Het komt goed meid!

Ja, nu is er ook nog niks aan de hand. Ook al is een 6 pas voldoende bij ons en een 5 dus een onvoldoende. Maar het is nog niet het einde van het schooljaar! Ik heb nog ongeveer 7 repetities dit jaar waar ik makkelijk onvoldoendes voor kan halen.

Pannenkoekje,
ik zit in de 6e van het VWO en ik heb ook altijd ENORM veel moeite gehad met wiskunde.
Ga er niet nu al zo over in zitten, dat doet niet veel goeds. Ik had op een gegeven moment zelfs dat ik zenuwachtig werd voor de les. Niet gezond.

Niemand lacht je uit als je vragen stelt, dus VOORAL doen. Aan je leraar, aan vriendinnen, misschien kunnen je ouders ook helpen.

Houd vol, in de derde mag je een profiel gaan kiezen en mag je ook gaan kiezen wat voor soort wiskunde je wilt gaan doen, dan kun je er een kiezen die beter bij je past.

Bedankt! Goed om te horen dat er een VWO6 leerling ook moeite heeft met wiskunde. Nou ja, natuurlijk niet leuk, maar dat ik het VWO wel kan halen ook al heb ik moeite met wiskunde. Ik ga gewoon wat extra aandacht steken in wiskunde en morgen tijdens de les al mijn vragen stellen!
Andere ook bedankt! Dit heeft me echt geholpen :slightly_smiling_face:

Ik zit in VWO6, heb veel moeite met wiskunde, en doe wiskunde C. In principe is het hetzelfde als A, ik heb alleen een paar minder onderwerpen, die ik ook erg moeilijk vind.

In principe kun je er wel veel mee hoor, als je echt A nodig zou hebben kun je bijna altijd een cursus wiskunde doen :slightly_smiling_face: Ik wil zelf Engels studeren, dus dan heb ik wiskunde niet echt nodig. Maaar dat hoef je pas over een paar jaar te beslissen!

Als dit je enige onvoldoende is ga je echt wel over hoor… In de eerste kon ik 3 minpunten hebben en dan ging je hoe dan ook over, en als je er 4, 5 of 6 had was je een bespreekgeval. En als je er meer had bleef je zitten…

En je hebt nu ‘bijles’ van je vader en van je leraar. Maar je kan het ook aan medeleerlingen vragen, he. Want die leggen het vaak beter (makkelijker) uit dan ouderen. Klinkt een beetje vreemd, maar ik heb een vriendin en die heeft meer moeite met wiskunde dan ik, en ik help haar wel eens. En als je ons dat bezig hoort lijkt zij geestelijk wel 6 of zo, zoals ik praat. Maar ze snapt het wel.

Wiskunde D is makkelijker dan wiskunde B qq. Maar dat zal wel aan de leraar liggen.

Het is voor mij al weer wat jaren geleden dat ik op de middelbare school zat, maar geef de moed niet op. Als de andere vakken je goed afgaan zal je uiteindelijk het wel halen. Ik bakte ook weinig van wiskunde tot dat ik in mijn examenjaar iedere avond zelfstandig een uurtje aan de wiskunde ging en bij mijn eindexamen haalde ik alsnog een 6.8. Bijles was voor mij geen optie. Ik raakte gefrustreerd en de docent was alleen maar negatief naar leerlingen toe die geen ondanks hun inzet slechte resultaten behaalden.

Buiten de hulp die je hebt gekregen, heb je al is bijles gehad van een wiskunde student oid?

Ah welnee joh :'D
Wiskunde D is de uitbreiding op wiskunde B, je gaat dan dieper in op de onderwerpen die je krijgt bij wiskunde B (en een deel A), daarom mag je wiskunde D ook niet als basis-wiskunde kiezen en kan het alleen met een NT-profiel! Dus of het ligt aan je leraar, of er klopt iets niet helemaal haha!

Dat is dan op jouw school. Ik heb profiel CM, wiskunde B én wiskunde D. En wiskunde D gaat niet dieper in op wiskunde B, maar op wiskunde A (wat ik heb gezien van vriendinnen dan). Want vriendinnen met wisA behandelen dezelfde dingen als wij bij D, alleen gaan wij er dieper op in ja. :’)
Ja het gaat ook wel dieper in op wisk B, maar meer op A.

Probeer op youtube filmpjes met uitleg te vinden over het onderwerp ( Een vriendin van mij doet dat voor natuurkunde & wiskunde soms ook dacht ik, en ze zegt dat het duidelijk word uitgelegd)

Wat is precies het probleem, waarom snap je het nog niet? Gaat de uitleg te snel?
probeer sowieso gewoon altijd aantekeningen te maken van alles, en dingen die je moet onthouden duidelijk op te schrijven.

En ook: gelijk nadat je het uitgelegd hebt gekregen, moet je zelf opgaven gaan maken, alleen. ( En omdat je aantekeningen hebt gemaakt, kan je daarin terugkijken hoe je het moet doen) En dan als je ze klaar hebt vraag je je vader of de wiskundeleraar of je het goed hebt gedaan.
Want als jij alleen naar de leraar luistert, en het daarna niet zelf toepast, dan is het echt heel lastig, want dan ben je thuis en dan snap je het niet meer.

Succes :slightly_smiling_face:

Misschien kan je informeren of er bovenbouwers zijn die je wat kunnen uitleggen en bijleg geven? Zelf merk ik dat het veel beter begrijpbaar is als je een op een uitleg krijgt! Succes!