Bananenbrood

Voor m’n moeders verjaardag wil ik graag een lekkere cake bakken. Nu twijfel ik alleen tussen appel kaneel (deze heb ik al vaker gemaakt) en bananenbrood (voor zover ik zie is dit ook een soort cake ?). Ik ga eigenlijk liever voor het bananenbrood omdat dat iets nieuws voor ons is. Nu staat er in de Allerhande een lekker recept voor bananenbrood maar dan zeggen ze op het einde dit in het recept:

Controleer na 50 min. op gaarheid met de satéprikker. Komt deze er schoon uit, dan is de cake gaar. Laat 30 min. afkoelen, neem uit de vorm en laat in 1 uur verder afkoelen op een rooster.

Maar nu vraag ik me dus af of je niet gelijk kunt checken of het gaar is en dat je moet wachten voor je uit de vorm kunt halen snap ik ook wel, maar waar moet het dan afkoelen op een rooster ? In de oven ?
Ik ga hem maken bij een vriendin en ga daarvoor ook al stuk of 30 cupcakes maken en versieren, dus wil haar niet zo superlang op houden aangezien de cake ook al uur in de oven moet. En haar vragen de cake te brengen vind ik dan ook weer lullig en ze moet hem dan op de fiets komen brengen.

Wat ze bedoelen is dat je de cake eerst 30 minuten in de vorm laat afkoelen en vervolgens uit de vorm halen en dan nog een uur laten afkoelen op een rooster…

Dat was me al duidelijk :stuck_out_tongue:. Maar het lijkt mij sterk dat ik echt 50 min. moet gaan wachten voor ik kan checken of 'ie gaar is. Ze woont op min. 10 fietsen van me vandaan. Maar na het bakken van de cupcakes, het bakken van deze cake en het versieren van de cupcakes (dat doen we natuurlijk ook tussendoor terwijl alles in de oven zit, wellicht dat de bananencake tegelijk met de cupcakes kan even kijken naar de temperatuur) ga ik liefst naar huis, want daar zijn we al ruim 2 uur mee bezig en ik wil haar ook niet de hele middag ophouden. Denk je dat ik wel gelijk kan testen of 'ie gelukt is? Als ik 'm dan heb meegenomen hoeft 'ie thuis nog maar 20 min. af te koelen. Daarna kan 'ie uit de vorm en moet 'ie nog een uur op een rooster afkoelen. Maar bedoelen ze dan een rek in de oven of daarbuiten?

Dit kan je direct controleren

Volgens mij moet het afkoelen op een rooster buiten de oven. Dat is tenminste wat ik doe als ik het op een recept zie staan, in de oven koelt het namelijk niet af lijkt me zo :’)

Je kunt 'm direct testen op gaarheid nadat ie in de oven is geweest

Waar lees je dat je 50 min. moet wachten? Volgens mij moet hij 50 min in de oven als ik dat zo lees, en na die 50 min. kan je gelijk checken of ie gaar is. En daarna pas laten afkoelen.

Ze bedoelen dat je na 50 minuten in de oven, dat je dan moet controleren, lijkt me. :wink:

Ja nu ik het nog eens lees snap ik er ook geen hout meer van. Misschien hebben jullie wel gelijk!

Dit is wat ze zeggen bij stap 3:

Schep de bananenpuree door het beslag. Verdeel over de cakevorm en bak in ca. 1 uur goudbruin en gaar. Controleer na 50 min. op gaarheid met de satéprikker. Komt deze er schoon uit, dan is de cake gaar. Laat 30 min. afkoelen, neem uit de vorm en laat in 1 uur verder afkoelen op een rooster. Bon appétit!

Maar wat ik op school geleerd heb over cake bakken is dat je tijdens het bakproces (de deur van de) oven niet mag openen. En in dit geval zou ik dus misschien na 50 min. moeten checken of ie gaar is en dan nog 10 min er in moeten laten zitten ?

50 min bakken
direct controleren anders nog even in de oven
30 min laten afkoelen in de vorm buiten de oven
na 30 min uit de vorm halen en na 1 uur is het helemaal afgekoeld

Na 50 min checken of ie gaar is, zo niet, dan nog 10 minuten laten zitten. Hij moet ongeveer een uur in de oven, maar het is handig om het na 50 min te checken omdat ie anders misschien verbrandt/te ver doorgaart.
Gaar? Dan 30 minuten laten afkoelen in vorm, eruit halen en dan nog een uur op een rooster laten afkoelen. Hij moet op een rooster omdat anders de onderkant niet helemaal goed wordt geloof ik.

Oh en bananenbrood is niet echt cake. Veel compacter en zwaarder dan cake.

Ik eet bananenbrood niet als lekker hapje bij de koffie, maar echt als ontbijt of tussendoortje. Het is heel erg voedzaam en ‘zwaar’. Of te wel: je zit na 1 stuk vol.
Nu is de bananenbrood uit de allerhande niet de ‘gezonde’ bananenbrood dus hij zal niet zo heel zwaar vallen. Ik heb hem niet geprobeerd.

Ik vind bananenbrood niet echt te vergelijken met cake eigenlijk, ik zie het meer als brood dan als wat lekkers voor bij de koffie.

ik weet niet hoe jullie bananenbrood smaakt, maar de mijne smaakt echt wel naar cake! en is in de verste verte niet te vergelijken met brood.

het vult wel veel beter dan normale cake, dus ik zou een niet te groot stuk serveren.

had het vorig jaar op de verjaardag van me vriend gemaakt voor mezelf als gezond alternatief voor de taart omdat ik net te weinig taart hard. resultaat was dat iedereen de bananenbrood wilde en ik na de verjaardag nog met bijna een hele taart zat.

als je niet wilt wachten tot die is afgekoeld, dan kan je hem toch gewoon warm meenemen als t toch maar 10 minuten fietsen is, en dan haal je hem thuis uit de vorm en zet je hem op een rooster. (natuurlijk even een beetje af laten koelen zodat je niet heel je handen verbrand )