Ballet beginnen op 'oudere' leeftijd?

Heey girls!

Ik wil eigenlijk al mijn hele leven op ballet. Nouja, zo’n ingevingen zo nu en dan zegmaar, haha.
Nu vroeg ik mij af, zou het nog kunnen om als amateurtje te beginnen op een ‘oudere’ leeftijd?
Ik doe momenteel helemaal niets aan sport of iets dergelijks, en ik vind het zelf ook een vervelend idee dat als je bij leeftijdsgenoten wordt geplaatst, dat je dan als enige ‘slechte’ bent zegmaar. Wat je dus ook snel hebt bij teamsporten.

Ik ben over een paar maanden 17jaar, dus zou zoiets mogelijk zijn?

Ook vroeg ik mij af of jullie, mensen die waarschijnlijk ook op ballet zitten, mij een beetje uit kon leggen wat het verschil is tussen klassiek en jazz ballet. Op google kon ik niet zo’n duidelijk antwoord vinden…

En misschien wat motiverende of demotiverende argumenten om op deze leeftijd als volledig amateurtje te beginnen op deze leeftijd?

Thank you all x!

Ik weet het niet maar ga dit topic wel even volgen, ik heb van mijn vijfde tot mijn tiende ongeveer aan klassiek ballet gedaan (gestopt vlak voor ik op spitzen mocht, stupid me) en denk erover om weer te beginnen als ik 17 ben. Ik vraag je af of dat haalbaar is (en duur? Als student zijnde?).

Mijn moeder zat toen ze rond de 20 was op jazzballet, maar dat is natuurlijk iets heel anders dan klassiek ballet.
Jazzballet hoef je minder lenig voor te zijn en is wat vrijer dan klassiek ballet. Het is nog net geen streetdance zal ik maar zeggen :slightly_smiling_face: .

Kan best joh

Ik zou gewoon een proefles aanvragen. Dan kan je een beetje kijken of je jazz of klassiek ballet leuker vindt, en of je inderdaad in een groep komt met een beetje hetzelfde niveau.
Ik zou het in ieder geval proberen, omdat je het al zo graag wilt :slightly_smiling_face:.

Mijn balletlerares begon daar laatst over. Zij zei dat als je nooit ook maar enige vorm van dansles hebt gevolgd, het echt heel moeilijk is om op latere leeftijd te beginnen met klassiek of jazz ballet. Je moet dan alle basisdingen nog leren, zoals tellen en maat houden. Wanneer je op jongere leeftijd al een dansbasis hebt gehad, zou het makkelijker gaan. Dus als je al een basis hebt kan het prima!

Ik heb zelf zowel klassiek als jazz ballet gedaan. Jazz ballet is een veel moderne vorm van ballet, inderdaad veel ‘vrijer’ zoals hierboven werd gezegd. Er zitten nog elementen van het klassieke ballet in, maar er zijn ook veel nieuwe elementen bij gekomen. En natuurlijk is de muziek waar je op danst heel anders! Klassiek ballet komt meestal toch neer op de klassieke passen (dus degene die je ziet bij klassieke balletvoorstellingen), maar dat kan per balletschool verschillen. Bovendien kan klassiek ballet ook op modernere muziek worden gedanst.

Als ik jou was zou ik bij de plaatselijke dansschool informeren en eventueel een proefles volgen. En als je het echt graag wil, gewoon doen! Veel succes!

Ja, er zijn scholen waar er beginnerslessen zijn voor meiden rond 18 bijvoorbeeld. Het is moeilijker, maar niet onmogelijk om het nog te leren. Even rondzoeken dus als je het echt graag wil!