Backpacken Australië (mensen met ervaring gezocht!)

Hoi meiden,

mijn vriend en ik gaan vanaf begin december 2015 tot eind februari 2016 drie maanden reizen. Als eerst gaan we naar Australië waar we in Melbourne beginnen en naar Cairns rijden, dan naar Nieuw-Zeeland en als laatst naar Thailand (misschien klinkt de volgorde voor sommige een beetje onlogisch, maar op deze manier lopen we het regenseizoen in Australië een soort van mis)
Ik heb alleen heel wat vragen. Ik mail regelmatig met Kilroy, de organisatie waar wij volgende maand onze tickets gaan boeken en waarschijnlijk ook de campervan waarmee we in Australië en waarschijnlijk ook Nieuw-Zeeland willen rondtrekken, maar het duurt best even voor Kilroy ons antwoord en ik zou het graag ook vragen aan mensen die al eens eerder gebackpackt hebben (door Australië & Nieuw-Zeeland) want dit wordt mijn eerste keer!

1. Kilroy adviseerde ons een budget van 450 per week voor Australië en Nieuw-Zeeland te sparen en voor Thailand 250 euro per week. Nu ben ik alleen een beetje aan het zoeken naar campervans (echt de goedkoopste camper dingetjes, waar je alleen in kunt slapen enzo. Hoef er niet in te staan. Echt gewoon zo’n chubby ding) maar dan zie ik al gauw dat ik sowieso wel op 1600 per maand zit. Het lijkt me dat als mijn vriend en ik dat dus door de helft doen, zeg 8000 per persoon, dat de 1000 euro voor de rest van de maand in Australië best weinig is, niet? Iemand misschien suggesties voor goedkope huur maatschappijen?

2. En zijn er veel plekken aan de oostkant waar je gewoon kunt stoppen en slapen? Ik lees namelijk dat er op veel plekken borden zijn met dat je daar niet mag stoppen. Dat betekent namelijk dat we dan op campings moeten slapen en hoewel dat niet veel zal kosten komt het er toch extra bovenop.

3. Hoeveel kilo bagage hadden jullie mee? (ik lees namelijk dat zo’n 12 kilo voor 3 maanden wel prima is. Maar zou dan in godsnaam niet weten hoe ik dat moet doen haha) Wel even vermelden hoe lang en waar je dan bent geweest!

4. Hoeveel geld hebben jullie uitgegeven, en hoe lang was je daar? Kan ik een beetje vergelijken!

Verder nog tips, handige weetjes of andere dingen!? Ik ben me namelijk goed aan het oriënteren maar het is best een klus, ervaringsdeskundige zijn altijd handig :slightly_smiling_face:

Hoi! Mijn vriendin en ik zijn afgelopen zomer twee maanden in Australië geweest. We zijn zelf niet met een campervan gegaan omdat wij nog geen 21 waren en je vaak 21+ moet zijn om zo’n ding te mogen huren en erin te kunnen rijden.
Wat wij hebben gedaan is met Greyhound (bus) van plaats naar plaats rijden. Wij vonden dit zelf heel fijn, de bussen zijn groot, schoon, je hebt een usb-oplader bij iedere stoel en het was (veel) goedkoper dan zelf rijden. Ik weet niet of je daar al naar gekeken hebt of persé zelf wil rijden? Het nadeel was wel dat je dus van plaats naar plaats gaat en alhoewel ze in heel veel plaatsen stoppen kun je dus niet helemaal zelf beslissen waar je precies stil gaat staan.
Ik heb verder vrij weinig borden gezien met dat je niet mag stoppen, maar ik heb aan de andere kant ook bijna geen busjes gezien waarin mensen ook daadwerkelijk sliepen. Er wordt toch veel gebruik gemaakt van campings of mensen slapen in hostels/appartementen/goedkope hotels.
Wij hebben zelf gebackpackt dus heel veel bagage hadden we niet bij ons. Ik weet het niet precies meer maar ik ging volgens mij met een kilo of 9 en kwam met 11/12 kilo terug. Ik heb vooral veel mensen met backpacks gezien maar ook grote koffers met wieltjes. Verder de kosten… ik was voor die twee maanden inclusief alle hostelovernachtingen, busvervoer, vliegtickets, souvenirs, eten en drinken, uitgaan en uitstapjes ongeveer 3000 kwijt. Ik weet niet of je al hebt begroot en aan hoeveel je dan komt, het is een cliché maar je kunt het zo duur maken als je zelf wilt haha. Wij zijn soms (goedkoop) wezen eten in restaurantjes maar hebben ook vaak in het hostel gekookt. Sommige uitstapjes waren erg duur (o.a. met dolfijnen zwemmen) maar het geld helemaal waard :slightly_smiling_face: Al het eten in de supermarkt is duurder dan in Nederland, vooral vers vlees en alcohol, maar als je een beetje slim koopt en dingen bewaart is het prima te doen vond ik.
Wij zijn zelf van Cairns naar Sydney gereisd via de meeste grote steden en stadjes die ertussen in liggen. Als je er iets over wil weten kun je me altijd noten :slightly_smiling_face:

Dankjewel voor je reactie! Wij willen echt zelf rijden omdat we echt het “vrije” gevoel willen hebben. Zelf ben ik dan 20, maar mijn vriend is 23. Op veel sites zie ik dat ik dan wel al zal mogen rijden maar in principe kan hij ook alles rijden.

Verder vind ik 3000 inderdaad netjes voor 2 maanden! Mijn vliegticket in totaal kost zo’n 1200 euro (naar thailand, AUS en NZ). Dan wil ik daarnaast nog 5500 euro sparen, zo’n 1000 euro in Thailand en voor Australië 2000 en ook voor Nieuw-Zeeland. Daar moet de campervan dan nog vanaf, en dan zal ik dus zo’n 1200 overhouden in beide landen voor uitstapjes en eten enzovoort! Dat moet dus wel te doen zijn, maar alles wat ik meer gespaard heb is mooi meegenomen. Maar als ik lees dat jij 3000 uitgegeven hebt in 2 maanden voor alles dan moet ik dit ook wel redden.

Heb je ook bepaalde eilanden bezocht? Zoals whitsunday eiland?
En ik wil deze plekken ook bezoeken, ben je op daar (op bepaalde plekken) geweest? Zo ja de moeite waard!?

• great barrier reef
  • magnetic island
  • fraser island
  • surfers paradise

en nog andere aanraders!?

upje!

Ik denk inderdaad dat je het met dat budget wel gaat halen. Het is wel slim om zoals je al hebt voorgenomen ook een buffer mee te nemen, dat geeft wat meer rust vond ik zelf.
Over de plekken zal ik je even noten!

Oké we zijn uit onze route.
We vliegen aan op Sydney, blijven hier een dag of 2/3. Vliegen vervolgens van Sydney naar Cairns (vanwege het regenseizoen willen we boven beginnen, en direct aanvliegen op Cairns kostte ons 500 euro meer, een binnenlandse vlucht kost +/- 60 euro dus scheelt heel wat) in Cairns halen we ons busje/campertje op en vervolgens rijden we naar beneden naar Sydney zeg maar.
Ik weet dat Australië pleures duur is, dus vraag me af kan ik tours het beste in nederland al regelen of gewoon ter plaatse? (zoals whitsunday) en waar had jij bijvoorbeeld spijt van? Zo vond een vriendin van mij Fraser Island echt niet bijzonder voor het geld wat ze betaald had.

Tipsss en adviezen zijn meer dan welkom! Over alles wat met het backpacken te maken heeft trouwens :slightly_smiling_face: !

australië bezoekers joejoe!

:flushed:

http://forum.girlscene.nl/forum/lifestyle/het-grote-reis-topic-246748.0.html

Hier kunnen mensen je vast ook verder helpen!