Bachelor psychologie in het Nederlands of Engels?

Hoi!

Ik ben bezig met het maken van mijn studiekeuze en ik ben er bijna zeker van dat ik psychologie wil gaan studeren. Deze studie wordt op de universiteit waar ik heen wil echter zowel in het Nederlands als in het Engels aangeboden en ik weet niet goed hoe ik hiertussen moet kiezen of wat de voor- en nadelen zijn.

Ik heb in principe geen directe plannen om na mijn studie naar het buitenland te gaan. In het Engels studeren lijkt me echter handig omdat veel boeken blijkbaar ook in het Engels zijn. Daarnaast doe ik TTO, dus mijn niveau van Engels zou wel goed genoeg moeten zijn. Ik vraag me echter wel af of het lastiger is om vrienden te maken in een meer internationale collegezaal? Is bijvoorbeeld statistiek lastiger met Engelse termen? Is het voor een eventuele Nederlandstalige master hierna moeilijker als je de bachelor in het Nederlands gevolgd hebt? etc.

Ik hoop dat iemand van jullie hier misschien ervaringen mee heeft. Op de open dag zeiden ze dat de Engelstalige bachelor eigenlijk echt voor buitenlandse studenten bedoelt was maar dat Nederlanders zich hier wel voor mogen inschrijven.

Ik zou voor Engels gaan denk ik. Mijn studie is Nederlands, maar studiemateriaal is inderdaad altijd Engels en sommige vakken worden ook in het Engels gegeven. Ik vind dat omschakelen tussen Nederlands en Engels zelf heel vervelend, dus ik had dan liever alles gewoon in het Engels gehad. Je went daar namelijk heel snel aan. En over vrienden maken, je zit daar uiteindelijk voor jezelf. Je kan ook (Nederlandse) vrienden maken bij voorbeeld een vereniging. Het lijkt me zelf eigenlijk zelfs wel een toegevoegde waarde om internationale mensen te ontmoeten.

Engels. Geen twijfel. Ik volg ook een studie in het engels en ik vind het heeeel erg te doen. Al heb ik altijd wel een gevoel ervoor gehad. Internationale vrienden zijn superleuk. De termen heb je zo onder de knie. Echt.

Ik zou engels doen, als je het aan kunt staat het denk ik wel heel goed op je CV. En mocht je uiteindelijk toch nog naar het buitenland willen dan is het fijner dat je alles in het engels hebt geleerd.
Bovendien zal er wel een gezamenlijke studievereniging zijn waar je dan wel Nederlandse studenten kunt ontmoeten :slightly_smiling_face:

Engels, hoe eerder je de overstap maakt hoe beter, in plaats van later bij je master (of hebben Gamma studies geen Engelse masters?). Sowieso is je studiemateriaal Engels (again, of is dit niet bij Gamma studies?) en dat communicatie tussen collega’s in het Engels is en dat papers in het Engels zijn. Als je Engels kunt ben je er met 1-2 dagen aan gewend (en dan vooral aan de accenten, niet zozeer aan het Engels) en heb je niet eens meer door dat ze Engels spreken.

Ik denk ook dat Engels verstandiger is! Ik denk ook dat het makkelijker is om dingen in het Engels te leren en vervolgens voor jezelf in het Nederlands te vertalen in plaats van andersom.

Ik zit zelf ook (een beetje) met dezelfde twijfel. Daarnaast ook nog de twijfel of ik psychologie of pabo wil studeren.
De uni waar ik dan heen zou gaan is dan ook engels of nederlands.
Ik heb zelf gewoon engels gehad op het vwo en afgesloten met een 6,4 dus ook weer niet geweldig. Ik weet dus echt niet of ik het niveau ook aankan, ook al zegt iedereen dat dat snel went.
En daarnaast heb ik er wel echt behoefte aan om een aantal goede Nederlandse vrienden te maken voor in mijn studietijd, daar ik dat nu enorm mis.
Maar engels staat wel goed op je cv en is makkelijk als je naar t buitenland wil tijdens/na je studie (en die kans is wel groot bij mij)

Ik heb mijn bachelor psychologie in het Nederlands gedaan & mijn master doe ik nu in het Engels. Over wat je zegt wat betreft vrienden maken; in mijn master zitten ook bijna alleen maar niet-Nederlanders, en het is echt heeel makkelijk geweest om vrienden te maken! Misschien zelfs makkelijker omdat Nederlanders toch al wel wat vrienden buiten de studie hebben, en internationale studenten zijn hier meestal voor het eerst en kennen bijna niemand verder, dus staan ze er heel erg voor open om nieuwe mensen te leren kennen :slightly_smiling_face:
Verder zou ik ook echt voor de Engelse bachelor gaan, als ik destijds had geweten dat dat kon had ik het denk ik ook gedaan. Ik loop zelf nu stage op een universiteit in het buitenland en denk dat het echt nuttig zou zijn geweest als ik mijn bachelor in het Engels had gedaan.

Up…

Ik heb eerst een andere studie gedaan (die volledig in het Engels was) en doe nu de premaster psychologie. Dat kan (voor mij) helaas niet in het Engels. Ik merk zelf wel dat heel veel mensen om mij heen moeite hebben met het Engels. Als je echter eenmaal bezig bent met de bachelor in het Engels zal dat vast niet (meer) zo zijn. Immersion zorgt er vaak voor dat je de taal behoorlijk goed onder de knie krijgt. Ik merk zelf in ieder geval dat ik totaal geen moeite meer heb met Engels.

Up

Ik weet het nog steeds niet jongens (":

De master die ik hoogstwaarschijnlijk wil gaan doen wordt alleen in het Nederlands aangeboden, is het dan niet onhandig om op dat punt weer over te moeten schakelen?

Ik denk dat je moeilijke termen gewoon leert met betekenis erbij en dit vertaal je voor jezelf naar het Nederlands, dus de overschakeling zou niet heel moeilijk moeten zijn, denk ik. Ik ga ook engelstalige psychologie doen waarschijnlijk!

Kun je niet het eerste jaar Nederlands doen zodat je al wat kennis hebt en dan de overige jaren in het Engels?

En mocht dit niet kunnen zou ik denk ik voor Engels kiezen, geen idee waarom eigenlijk, staat beter op je cv?

Ik zou voor Nederlands gaan, omdat ik zelf ook niet veel beter dan gemiddeld ben in Engels. Ik zou liever de focus willen leggen op het halen van goede cijfers ipv op het volgen van het Engels.
Het enige is dat ik soms wat langer bezig ben met het maken van onderwijsgroepen omdat de boeken Engels zijn en ik het meestal in het Nederlands wil maken maar je kunt er ook altijd voor kiezen om deze in het Engels te maken als je dat liever hebt.

Hoe bedoel je dat je het voor jezelf naar het Engels vertaalt? Toen ik sommige vakken in de onderbouw in het Engels had wist ik de Nederlandse vertaling bijna nooit haha…

Ja dat vraag ik me dus eigenlijk af, maak ik het mezelf niet gewoon onnodig moeilijk met Engels terwijl ik me beter op goede cijfers of m’n cv kan richten?