Bachelor / Master

Hey, ik had even een vraagje…
Ik hoop volgend jaar te beginnen aan een hbo-opleiding, maar ik wil daarna misschien verder studeren op de universiteit. Ik wil misschien dan pedagogische wetenschappen doen, maar moet ik dan kiezen voor de bachelor of de master? Want een master-opleiding kan, als je een schakeljaar doet, maar weet iemand wat dat dan ongeveer inhoud? En met een master ben je dan toch sneller klaar lijkt me?
Alvast bedankt!

Upje, was wat aan de late kant gister haha.

Je moet eerst je bachelor afronden voordat je je master kan doen, toch?

Ja, maar als ik hbo bachelor doe, kan ik -volgens internet- denk ik een schakeljaar doen, en dan meteen vwo master. Tenminste, dat is wat ik lees, maar ik snap het niet helemaal, omdat ik ook altijd dacht dat je gewoon eerst een volledige opleiding moest doen en dan pas master.

Upja voor jou

Als je HBO SPH doet (weet niet of dat nog met meer studies is) dan kan je een pre-master jaar doen en daarna de master orthopedagogiek (die master doe ik nu). Dan ben je na je HBO nog twee jaar bezig. Je zou ook eerst je bachelor kunnen doen en daarna je master alleen dan ben je 4 jaar bezig.

Je kunt bij een bachelor, nadat je je P hebt gehaald door naar de uni. Althans, bij veel opleidingen… Geen idee of dat altijd zo is.

Het is inderdaad bij opleidingen mogelijk om een schakeljaar of pre-master te volgen en zo door te stromen naar een WO master. Maar ik weet niet of dit voor alle opleidingen geldt en hoe lang ze dit systeem nog willen hanteren.
Ik heb zelf geen ervaring met een schakeljaar.

Als je na je HBO een WO master gaat doen, ben je uiteraard sneller klaar dan wanneer je eerst nog een bachelor gaat doen en dan een master. Bovendien zou je in het laatste geval instellingstarief moeten betalen, omdat je een tweede bachelor gaat doen. Voor je master zou je wel weer wettelijk collegegeld betalen.

Volgens mij is die doorstroom dit jaar voor het laatst.
Je kan geloof ik een programma volgen terwijl je op hbo zit en daarna je master doen, moet je even navragen op school.

Bedankt voor de reacties! Eerst maar met mijn hbo opleiding beginnen en dan op een gegeven moment maar kijken wat ik wil en wat allemaal mogelijk is die tijd.

Welke HBO ga je doen? Ik weet niet of het mogelijk is om met alle HBO’s, pedagogische wetenschappen te doen :slightly_smiling_face:

Ik ga naar de Pabo, maar als ik zoek naar doorstroom mogelijkheden van Pabo staat pedagogische wetenschappen erbij, dus ik hoop het wel haha. Maar anders lijkt onderwijskunde me ook wel interessant.

Als je de pabo hebt afgerond moet je eerst een schakeljaar doen om aan een universitaire master te beginnen. Je leert dan in een korte versie wat er in de WO bachelor aan stof is gegeven, gedeeltelijk. Na dat schakeljaar kun je aan je Master beginnen :slightly_smiling_face: dus uiteindelijk heb je dan 6 jaar gestudeerd: 4 jaar pabo (met stufi), een schakeljaar en een masterjaar (beide zonder stufi)

Het kan wel, na je HBO een master doen, maar het lijkt me wel erg moeilijk. Want andere studenten hebben 3 jaar bachelor gedaan voordat ze naar hun master kunnen. Een moeder van een vriendin doet het trouwens ook, maar ze heeft wel veel moeite met dat alles in het engels is en dat ze alles zelf moet doen. Dus ben je van plan verder te gaan met een master, houd je Engels dan bij!

^ Zijn alle masters volledig in het Engels? Dit is iig wel een puntje om te twijfelen, want ik ben echt slecht in Engels… Gelukkig heb ik nog vier jaar om er in te trainen, maar ik denk niet dat ik ooit echt goed word… :s

Neeee zeker niet alle masters zijn in het Engels, dat hangt van de uni af

Niet alle masters zijn in het Engels; sommige helemaal niet en bij sommige zijn enkele vakken in het Engels. Waarschijnlijk kan je dat wel terugvinden op de site van de uni waar je eventueel een master wil gaan volgen. Het is het misschien waard om al een even daar naar te zoeken. Dan ben je iig voorbereid en kan je zoals je zegt oefenen op het Engels. Ik heb helaas mensen zien afvallen omdat ze moeite hadden met het Engels; lezen dan wel meepraten in de lessen.

^ Ja precies. Het zou zonde zijn om iets weg te gooien vanwege Engels. Moet gewoon indd even op een rijtje zetten wat ik wil, waar ik het wil en hoe ik het wil gaan bereiken.

De master orthopedagogiek in Utrecht is in het Nederlands :slightly_smiling_face:

Het plan gaat dus sowieso niet door want ik heb dus geen wiskunde.