Baby zwaluwen uit nest gevallen

Zwaluwen hebben een nestje bij ons huis, maar er zijn vanochtend twee baby’s uitgevallen. Ze kunnen nog niet vliegen en hun moeder heeft hen nog niet gevonden. Ik wil graag dat ze weer gevonden worden, maar niet dat ze door katten worden opgegeten… Wat kan ik het beste doen? Ik heb ze al geprobeerd mugjes te voeren, maar ze wilden hun bekjes niet open doen…
Wat kan ik het beste doen?

Ik zou zeggen de katten er bij weg halen, zodat ze geen mogelijkheid hebben om de jonge zwaluwen op te eten. En vooral niet aan de zwaluwen zitten, want dan verander je de geur niet en zou de moeder ze moeten vinden. En als de moeder helemaal niet komt opdagen, misschien zelf voeren?

Als je zit te wachten op een nest zwaluwen die je de rest van hun leven niet meer met rust laten dan moet je ze voeren. Schep ze ergens mee op zonder ze aan te raken zodat je geur niet op ze afgeeft en leg ze ergens waar de kat niet bij kan, dat is alles wat je kunt doen. Let nature do it’s thing zou ik zeggen.

Niet om lullig te doen, maar je hebt ze zeker al aangeraakt met je blote handen? Indien ja, dan ruiken ze naar ‘jou’ en wil de moeder ze niet meer terug. Als moeder echt niet meer terugkomt in de komende paar uren, dan kun je misschien kijken of er een vogel en/of dierenopvang bij jou in de buurt zit?

Ik had ze idd ongeveer een uur geleden al aangeraakt om ze op een droog plekje te zetten omdat het telkens een beetje regent en ze het anders zo koud krijgen… Er zit ook geen vogelopvang in de buurt…

Snap het ook wel, had in jouw positie waarschijnlijk hetzelfde gedaan want om die beestjes nou dood te laten gaan.

Ik heb wel dit gevonden, dat schijn je ze te kunnen voeren; http://wiki.answers.com/Q/What_do_you_feed_a_baby_barn_swallow (PS. Tums zijn een soort Rennie, tegen brandend maagzuur)

Dat van aanraken met je handen was een fabeltje dacht ik.

Van dierentehuisarnhem.nl:

[font=Verdana]

Nu je ze hebt aangeraakt wordt de kans dat de moeder terug komt steeds kleiner. Toch zou ik het nog eens proberen en even uit de buurt te gaan en bijvoorbeeld over een half uur en uur nog eens kijken. In de tussentijd de dierenambulance bellen en vragen wat je moet doen.

Als ze uit het nest gevallen zijn is de kans sowieso daar dat de moeder er niet voor komt opdagen.

Ligt er aan hoe oud ze zijn, als ze al wat groter zijn kan het geen kwaad om ze even te verplaatsen.

Ik wil ze ook graag terug zetten in het nestje, maar die zit onder het dak, dus ik kan er niet bij…
Ik heb ze maar in een doosje gezet onder het nestje in de hoop dat de moeder ze ziet. Ik heb al een paar keer geprobeerd ze vliegjes te voeren, maar ze willen hun bekjes niet open doen…

Misschien toch maar even naar de dierenarts/vogelopvang bij jou in de buurt?

Van dat aanraken en vogels wist ik niet! Omdat het eigenlijk voor zoveel andere dieren wel geldt… My bad :slightly_smiling_face: Weet ik dat ook weer!

Ik zou de natuur zijn werk laten doen. Belachelijk om die beesten naar de vogelopvang te brengen (mijn mening).

Kan je er echt niet bij? Bij mij thuis was ook een nestje dat uit elkaar gevallen was, mijn vader heeft toen gewoon een bakje op de plaats van het oude nest opgehangen en ze weer teruggezet. Ze leven nog steeds, de ouders voerden ze ook meteen weer toen ze weer in een ‘nest’ zaten terwijl ik en mijn vader ze allebei vast hebben gehouden :’)

Bel de dierenambulance en vraag wat je moet doen.

Ik zou zeggen, lekker laten zitten. Moeder zorgt er zelf wel voor, ze vindt ze echt wel.
En ander hou je de wet der natuur in acht, de sterkste overleeft :wink: