B

G

Niet. Ik hield me aan de wet.

ik vind het erg dat je meteen vraagt naar sterke drank. Wat? is een biertje al te slap voor je?
Of denk je: kom op, YOLO we gaan er meteen voor?

Oudere broers/zussen van mensen. Sommige dingen haalden we ook zelf, want toen was de grens nog 16. Maar alsjeblieft, wees verstandig en wacht er gewoon nog even mee. Als je 16 bent zou je eventueel wel rustig kunnen beginnen met experimenteren, dat snap ik want dat deed ik ook. Maar 14 is echt heel jong, je bent nog een kind.

14 is echt nog te jong. Je hebt geen idee wat de gevaren van alcohol - en vooral sterke drank - kunnen zijn.

Ik was 16 toen ik mocht drinken, de wet is daarna aangepast naar 18, dus heb ook netjes gewacht.

https://www.alcoholhulp.be/jongeren-alcohol-risicos

Je bent echt nog te jong voor alcohol, dus als ik jou was zou ik het gewoon bij frisdrank houden. Is ook lekker.

Volgens mij was je vraag niet of je het wel of niet zou doen :dry: . Dus ik zal je ff helpen.

Ik weet niet waar je woont maar in een grote stad kun je vaak wel winkeltjes vinden waar ze niet om een ID vragen, dan zou ik iemand sturen die er wel wat ouder uit ziet.
Vraag aan oudere vrienden/broers/zussen van jou/je vriendinnen of zij het voor je willen doen. Vaak wel belangrijk is dan dat je niet teveel door hen laat kopen aangezien zij de verantwoordelijkheid hebben (anders willen ze het vaak niet).
Of liften, gewoon aan een jongen die ouder is dan 18 vragen of hij het voor je wilt halen.

Maar nog ff tips:
-eet van te voren goed
-wees niet te ongeduldig met het ‘inwerken’ van drank, als je veel te veel achter elkaar gaat drinken heb je grote kans op overgeven/comazuipen
-iedereen moet op elkaar letten
-verdeel de drank van te voren zodat niet iemand ineens veel te veel drinkt (en dus weer moet overgeven/comazuipen)
-leg voor de zekerheid een paar emmers neer voor het geval dat :wink:
-koop frisdrank om 't te mixen
-dek de dure/breekbare spullen af of eg ze ergens anders neer
-bv. kun je ook over een bank tafellakens leggen zodat je die de volgende ochtend er weer makkelijk afhaalt zonder dat er is gemorst etc.

Veel plezier, en zoals anderen zeggen: kijk een beetje uit, je bent nog wel jong
:beer:

^^Ze is 14, 14! Ze mag nog geen drank en om dan meteen aan de sterke drank te gaan, is een dikke nee voor mij. De grens ligt niet voor niks bij 18…

Dit.
Ik snap ook niet wat er werkelijk leuk is aan kotsen van de drank en jezelf in coma zuipen. Echt, ik heb geen enkel respect voor die mensen.

De leeftijd is niet voor niets verhoogd naar 18. Heb je enig idee wat alcohol doet met bijvoorbeeld je hersens en je lever? Nu snap ik ook wel dat je je niet helemaal lam gaat zuipen, maar je wil wel beginnen met alcohol drinken terwijl je nog maar 14 bent… Denk alsjeblieft na voordat je dit gaat doen.

Er is een groot verschil tussen gedrag niet goed keuren en ronduit iets illegaal doen.

In dit geval is het ook beide. Tuurlijk, er zijn altijd wel mensen die de regels niet willen volgen maar om meteen al van 14 te beginnen??
nee, daar trek ik resoluut de lijn !
Bij 16 jarige ga ik nog m’n hoofd schudden maar 14 is verdomme veel te jong.
Ga asjeblieft dit soort gedrag niet goedkeuren en tips geven over wat je best kan doen.
Ga gewoon verantwoordelijk met drank om, klaar. en dan begin je meestal met te kijken of je oud genoeg bent. (In dit geval, stopt het gesprek daar meteen.)

Ik heb al in mijn leven genoeg mensen gezien die niet goed met drank overweg konden. Zelfs 22 jarige die lam en straalbezopen op feestjes rondlopen. Ze zijn nog volwassen en kunnen zich hopelijk nog redden. maar onder de 18 is het vragen om problemen en uit ervaring weet ik dat het 8 vd10 bij -16 jarige fout aflopen en hoorde ik allerlei horrorverhalen achteraf met wat er met hun gebeurd is.
kinderen onder de 16, ‘superstoer’ en helemaal straalbezopen, strompelend over de winkelstraten terwijl de ene nog meer de limbo aan het dansen is als de andere, om het zo te zeggen. Verschrikkelijk om te zien en dan besef je nog niet eens wat de naschok gaat zijn de volgende dag.
Doe jezelf het asjeblieft niet aan en wacht tot je oud genoeg bent.

Ik snap niet dat je persé alcohol wilt drinken. Je bent nog maar 14 en er is niks stoers aan om nu al te beginnen met drinken. Het is juist stoer als je gewoon je verstand gebruikt en wacht tot je 18 bent.

In ‘mijn tijd’ was drank 16+, maar toen dronk ik ook wel wat eerder dan had gemogen. Verschil is wel dat ik toen breezers dronk, wat niet als sterke drank wordt bestempeld. Dat jij voor je 18e wat wil drinken vind ik niet perse dramatisch, zelf was ik ook niet heilig, maar dat je meteen sterkere dranken wil vind ik wel wat heftig. Je bent nog maar 14 jaar oud, dat is echt nog heel jong. Als je dan perse stoer wilt doen met drank, houdt het dan af en toe op een radler of breezer, maar niet meteen die sterke dranken en niet meteen grote hoeveelheden. Daar is echt niks stoers aan.

Je tips zijn in principe prima, maar gezien we het over een 14-jarige hebben vind ik het wel wat ongepast. Dat jongeren op hen 16e wat willen experimenteren snap ik wel, maar dit is gewoon echt nog een kind.

En volgens mij heeft iedereen gelukkig de vrijheid om alsnog iets anders te zeggen dan gewenst is. Wat had je dan verwacht? Dat we zouden zeggen: Top, je bent 14, verpest je groei maar!
Kijk, ik begon ook jong. Maar ik hield het bij bier op 16, sterke drank kwam erbij op 17 en ik ben tot ik ging studeren ook wel hard gegaan op mijn 18e. Maar achteraf gezien had ik dat liever niet gedaan, allemaal. Je kent je grenzen niet goed en door je groei zijn je grenzen ook niet definitief. Ik ben vroeger echt meermaals black-out gegaan ondanks dat ik m’n grenzen wel had verkend, dus wat denk je dat er gebeurt op iemands 14e?

^ Haha wat is er met mijn naam?

Ah oké, dank je wel :slightly_smiling_face:

BP weg slotje