[b]mooi van buiten[verhaal][/b]

Nooit had ik gedacht dat mijn gedrag niet acceptabel was. Ik wist heus wel dat er mensen waren die mij niet mochten. Die ons niet mochten. Sterker nog, ik wist dat er mensen waren die een enorme hekel aan ons hadden. Maar ik trok me er niks van aan. Wij hadden elkaar en zij hadden ook heus wel vrienden. Natuurlijk begon ik hoe langer hoe meer te beseffen dat ik niet meer dat populaire meisje was van vroeger. Mensen ontliepen me, keken me smekend aan, mensen praatten achter mijn rug om. Toch drong het niet tot me door dat ik moest stoppen. Dat het zo ontzettend fout was wat we deden. Tot op het laatst had ik er zelfs lol in. Pas toen het te laat was begreep ik de ernst van wat ik had aangericht. En ik weet dat ik het nooit meer kan terugdraaien en dat het niet goed te praten is wat ik gedaan heb, maar toch wil ik mijn verhaal kwijt aan de mensen die dat willen horen.

verder of niet?
Tips&kritieken zijn altijd welkom!
x

Verder :slightly_smiling_face:
is het waargebeurd?

verder!! ja ind is het waar gebeurd?? xx

dankjullie! Nee het is niet echt gebeurd, en dit stukje hierboven is eigenlijk een “proloog”

Zestien. Eindelijk zestien. Ik Juna Versloot was 16. Schoot er door me heen toen ik wakker werd. Het was nog donker in mijn kamer. Buiten hoorde ik de vogels fluiten en ik besloot dat het me toch niet meer zou lukken om te slapen en dat ik maar uit bed moest stappen. Ik keek op mijn wekkertje en zag dat het pas half 7 was. Ik hoefde vandaag pas om half 10 op school te zijn. Het eerste uur viel uit. Ik keek in de spiegel en bedacht me dat een zestienjarig meisje er dus zo uitziet. En het viel me helemaal niet tegen wat ik zag. Lang stijl blond haar met een rechte pony. Twee blauwe ogen en een zachte egale huid. De eerste dag in mijn zeventiende levensjaar begon goed en totaal pukkelloos. Ik haalde mijn badjas van het haakje en liep zachtjes over de gang naar de badkamer. Snel draaide ik de douche open, trok mijn pyjama uit en sprong onder de hete stralen. Heerlijk. Ik deed wat shampoo in mijn haren en begon aan vanavond te denken. Ik had mijn ouders net zolang gesmeekt totdat ze hadden ingestemd, ik mocht mijn sweet sixteen geven! Tuurlijk zaten er honderdduizend regeltjes aanvast. Maar ik had toestemming. Samen met Emma, mijn beste vriendin, had ik het café afgehuurd waar ik werkte, een vriend gevraagd om te draaien en uitnodigingen ontworpen. En vanavond was het zover. Ik had er zo ontzettend veel zin in. Na het feest zouden we met z’n allen in het café blijven slapen. Daarmee bedoel ik: ikzelf, en mijn beste vriendinnen Emma, Julia, Senna en Marlot. Toen ik uit de douche stapte liep ik naar mijn kamer en keek ik naar de blauwe jurk die ik over mijn bureaustoel had hangen. Vanavond zou ik daar in stralen. En mijn ouders konden de pot op met hun regeltjes. Ik had ze natuurlijk van alles beloofd maar dat alles was met gekruiste vingers. Mijn ouders wisten niets van de jongens die we uitgenodigd hadden, en van de kratten bier en andere drank die Marlot vanmiddag zou inslaan.

Verder! :grinning:

Yes, go on! :slightly_smiling_face:

dankjulliewel!

Maar eerst moest ik nog naar school. Ik had vandaag nog een grote SO van Engels en ik had me voorgenomen daar een goed cijfer voor te halen op mijn verjaardag. Snel trok ik de woordenlijst uit mijn leren scholtas en las hem nog eens door. Toen ik weer op de klok keek zag ik dat het kwart over 7 was. Ik had nog uren de tijd om er op en top uit te zien voor mijn verjaardag. Ik wilde dat iedereen op school aan me kon zien dat ik 16 was. Natuurlijk wist zo’n beetje de halve school dat ik jarig was. Daarvoor hoefde ik er niet uit te zien als 16. Nee, daarvoor hoefde ik alleen maar een plekje te hebben aan de grote houten tafel op de verhoging in de kantine, alleen de aller leukste mensen van de school waren welkom om hier pauze te houden. En dat plekje had ik. Samen met mijn vier beste vriendinnen hadden we een bepaalde status op school. Een goede status. Vanaf de eerste klas was ik bevriend met Senna en Marlot. We waren de drie musketiers en niet op ons mondje gevallen. Wij waren de eerste die een grote mond gaven aan leraren. Die flirtten met de jongens en spijbelden. En we haalden nog goede cijfers ook. Ik en Senna zitten zelfs op het VWO. Marlot op HAVO. In de derde klas veranderden we van klassen. Senna en ik maakte kennis met Julia en nu hoorde ook zij bij ons vriendinnen groepje. We hadden alle vier al wel eens op de verhoging in de kantine gezeten. Maar echt vaste plekken hadden we niet. Totdat Emma in beeld kwam. Marlot zat alleen op de HAVO en Senna en ik bedachten een plan om het voor haar iets leuker te maken. We gingen al haar klasgenoten af en belandden uiteindelijk bij Emma. We nodigden Emma uit voor een slaapfeestje en al snel waren Marlot en Emma onafscheidelijk. Emma’s broer had wel een abonnement voor de kantine verhoging. En zo belandden wij daar ook. Sindsdien kent iedereen ons en kijken veel meiden tegen ons op.

upje^

leuk! verder!

Ik moet eerlijk toegeven dat ik dat heerlijk vond. Toch is het soms ook best lastig. Je moet zorgen dat je geen dingen doet waardoor je een slechte naam krijgt, maar je moet ook niet te saai zijn. Senna had op een avond zoveel op dat ze op een bar een soort paaldans heeft uitgevoerd. Het heeft weken geduurd voordat ze zich weer normaal kon vertonen op school. Ik zelf had nooit zo’n grote miststap gemaakt. Wel lag ik ooit eens bijna buiten de groep. Dat kwam omdat ik verliefd was geworden op het vriendje van Senna. Kris. Stiekem was ik nu nog steeds verliefd op hem. Maar toen ik begreep dat het not done was om hem leuk te vinden heb ik snel gezegd dat ik over hem heen was en dat Senna voor hem moest gaan. Julia en Emma hadden me lang wantrouwt. Daardoor ontstonden er groepjes. Senna had mij meteen vergeven en Marlot ook. Ik was heel ongelukkig in die tijd. Ik miste Julia en Emma. We waren wel bevriend maar ik belde Julia niet meer elke woensdag nacht zoals we daarvoor deden. We bespraken dan altijd wat we de volgende dag aan zouden doen en met wie we moesten flirten. Diep in de nacht fluisterden we onder onze lakens de antwoorden van de opdrachten die we voor Engels moesten maken. En praatten we over alles wat belangrijk was in ons leven. Maar toen ik Julia belde vertelde ze dat ze moe was en wilde slapen. Huilend had ik in bed gelegen. De volgende dag had ik Julia’s favoriete chocolade gekocht en gevraagd of ze naast me kwam zitten bij Frans. Daar had ik haar de chocola gegeven en gevraagd of ze me asjeblieft wilde vergeven. En zoals het altijd is geweest bij ons groepje vergaf ze me. En Emma ook. In die tijd werd er veel geroddeld over mij. Maar dat is voorbij, en na vanavond durft niemand meer te roddelen want dan sta ik bekend als het meisje dat dat geweldige feest gaf.

en…?
x

leukkk

Toen ik die ochtend aangekleed en wel in de woonkamer kwam was er nog niemand wakker. Gezellig op je verjaardag. Ik liep naar de koelkast en haalde er een blikje cola light uit. Dat deed ik altijd als er ’s ochtends niemand beneden was. Mijn ouders waren daar fel tegen in de vroege morgen, maar ik trok me daar niks van aan. Mijn ouders zijn tegen alles wat ik doe. Ik kan ze de laatste tijd nooit meer gelukkig maken. Ik doe niks goed in hun ogen en ben alleen maar een lastige puber. Nu ik zestien ben kunnen ze me niks meer maken. Ik doe wat ik wil. Ze zouden wat minder moeten zeuren en wat meer moeten lachen. Mijn ouders waren work-a-holics. En zelfs het gezinsleven zagen ze als werk. Mijn moeder maakte schema’s over wie de vaatwasser uit moest ruimen en hoe laat we naar bed moesten. En mijn vader hield nauwkeurig bij hoe het gesteld stond met onze bankrekening. Gelukkig wist hij niet dat ik vaak contant geld kreeg van mijn werk bij het café waar ik werk. Hiermee koop ik ook dingen waar mijn vader niks van hoeft te weten. Doordat mijn ouders zoveel werken hebben we wel veel geld. En dat is dan iets waar ik niet over hoef te zeuren. Ik woon in een grote villa buiten het centrum van Amsterdam, samen met mijn ouders mijn jongere zusje Mila en mijn oudere tweeling broer en zus Nine en Jelle. Eigenlijk heb ik niks te klagen, maar het zou toch leuk zijn geweest als mijn ouders gedacht hadden aan mijn verjaardag en op z’n minst slingers opgehangen hadden.

next!! leuk

Ik plofte op de bank neer en zette de televisie aan. Ik zapte alle zenders langs en bleef uiteindelijk haken op een herhaling van friends. Het was pas 8 uur dus ik hoefde nog lang niet naar school. Nine was de eerste die wakker werd. Ze kwam de trap afgedenderd en liep de woonkamer in. “Jun heb jij gisteren mijn nieuwe all stars aan gehad?” ongelofelijk hoe zij alleen maar met zichzelf bezig kon zijn. “Ik dacht dat ik ze wel mocht lenen op de laatste dag dat ik 15 ben.” Antwoordde ik. “Nou Juna dat had je fout je mag ze niet lenen je kent de afspraak de eerste 3 maanden zijn ze alleen voor degene die ervoor betaald heeft, trouwens je laatste dag als je 15 be… o god. O Jun dit spijt me enorm” Nine kwam op me af gestormd en gaf me een knuffel en een kus op mijn wang “Gefeliciteerd lief zusje, zestien! Nu ben je vrij!” Nine trok me omhoog en maakte een maf dansje met me. “Haha dankje Nine dat je er ook achter bent dat ik jarig ben.” Nine keek me verontwaardigd aan. “Ik wist het wel maar…” “…Je all stars zijn belangrijker dan ik, geen zorgen zus ik snap het” grinnikte ik. “wacht hier!” Nine duwde me terug op de bank en denderde de trap weer op. lachend keek ik verder naar friends maar nog geen vijf minuten later kwam Nine de kamer weer in met een klein tasje in haar hand. “Natuurlijk ben ik deze dag niet vergeten! Sterker nog dit ligt al meer dan een maand in mijn kast, hier maak open!” Nine haalde een klein pakje uit de tas en duwde het in mijn handen. Meteen herkende ik het inpakpapier van de douglas. Ik probeerde het papiertje er netjes vanaf te halen maar toen me dat te lang duurde scheurde ik het open en verscheen er een doosje. “Dit was dat ene geurtje die we samen zo lekker vonden weet je nog?” natuurlijk wist ik dat nog. “Nine dit is geweldig. Wat lief van je! Maar dat geurtje is hartstikke duur.” Nine haalde haar schouders op. “Dat maakt me niks uit je bent toch mijn kleine zusje, daar heb ik wel wat voor over. Bovendien is hij over drie maanden ook van mij” Lachend smeet ik een kussen van de bank naar haar hoofd. “Dacht het niet Nien. Dit is absoluut mijn geurtje. Over een maand ben jij jarig dan zien we wel weer hè zus.” Nine liep naar me toe en gaf me een knuffel. Snel opende ik het geurtje en spoot wat in haar nek. “Hmm heerlijk maar ga hem nu maar zelf gebruiken bij jou ruikt ie vast nog lekkerder. Ik moet nu naar school. wiskunde proefwerk wens me succes!” in al haar haast trok ze bijna de dure vaas van mijn moeder mee. Wankelend bleef deze staan op het bijzet tafeltje. “Succes!” riep ik haar achterna. Ik staarde nog eens naar het geurtje en werd gevuld vol warme gevoelens naar mijn zus.

…?

verdeeer