dankjullie! Nee het is niet echt gebeurd, en dit stukje hierboven is eigenlijk een “proloog”
Zestien. Eindelijk zestien. Ik Juna Versloot was 16. Schoot er door me heen toen ik wakker werd. Het was nog donker in mijn kamer. Buiten hoorde ik de vogels fluiten en ik besloot dat het me toch niet meer zou lukken om te slapen en dat ik maar uit bed moest stappen. Ik keek op mijn wekkertje en zag dat het pas half 7 was. Ik hoefde vandaag pas om half 10 op school te zijn. Het eerste uur viel uit. Ik keek in de spiegel en bedacht me dat een zestienjarig meisje er dus zo uitziet. En het viel me helemaal niet tegen wat ik zag. Lang stijl blond haar met een rechte pony. Twee blauwe ogen en een zachte egale huid. De eerste dag in mijn zeventiende levensjaar begon goed en totaal pukkelloos. Ik haalde mijn badjas van het haakje en liep zachtjes over de gang naar de badkamer. Snel draaide ik de douche open, trok mijn pyjama uit en sprong onder de hete stralen. Heerlijk. Ik deed wat shampoo in mijn haren en begon aan vanavond te denken. Ik had mijn ouders net zolang gesmeekt totdat ze hadden ingestemd, ik mocht mijn sweet sixteen geven! Tuurlijk zaten er honderdduizend regeltjes aanvast. Maar ik had toestemming. Samen met Emma, mijn beste vriendin, had ik het café afgehuurd waar ik werkte, een vriend gevraagd om te draaien en uitnodigingen ontworpen. En vanavond was het zover. Ik had er zo ontzettend veel zin in. Na het feest zouden we met z’n allen in het café blijven slapen. Daarmee bedoel ik: ikzelf, en mijn beste vriendinnen Emma, Julia, Senna en Marlot. Toen ik uit de douche stapte liep ik naar mijn kamer en keek ik naar de blauwe jurk die ik over mijn bureaustoel had hangen. Vanavond zou ik daar in stralen. En mijn ouders konden de pot op met hun regeltjes. Ik had ze natuurlijk van alles beloofd maar dat alles was met gekruiste vingers. Mijn ouders wisten niets van de jongens die we uitgenodigd hadden, en van de kratten bier en andere drank die Marlot vanmiddag zou inslaan.