autotheorie - gevarenherkenning

ik wil binnenkort mijn autotheorie examen aanvragen en ik ben al druk aan het leren en aan het oefenen. alleen de gevarenherkenningsvragen willen nog niet echt lukkken. ik weet wel dat je van de 25 gevarenherkennings vragen er 12 (of 13) fout mag hebben maar tijdens het oefenen heb ik er vaak maar 5 of 6 goed :zipper_mouth_face:
dus kan iemand mij misschien helpen? of heeft iemand nog algemene tips voor het theorie examen?

Hoi! Ik heb mijn examen maandje geleden gedaan.
Je moet vooral veeeel oefenen met die gevaarherkenning vragen. 1 tip. bijna ALTIJD als je een auto voor je ziet remmen of invoegen (op de snelweg) moet je gas loslaten :slightly_smiling_face:
Ik heb gewoon alle oefenexamens van de CD die ik bij mijn theorieboek kreeg geoefend, dan herken je bepaald situaties snel :slightly_smiling_face:

Ik vind die gevaarherkenning juist heel makkelijk? Constant maar 5 fout ofzo.
Dus ik kan je eigenlijk niet echt tips geven behalve heel veel oefenen en opletten waar je de fout maakt zodat je hem de volgende keer niet weer maakt.

Ja ik vond dat ook juist hetmakkelijkste!
Maar ben je al aan het rijlessen? Want ik vind dat als je dat een paar keer hebt gedaan, lukt dat ookal beter.

ik maak vooral veel fouten met situaties met fietsers (voor me). de vragen met een bal voor de auto of spelende kinderen of er komt een paard en ruiter tegemoet heb ik eigenlijk altijd wel goed. die zijn simel (namenlijk 9/10 x remmen)
ik ben al een tijdje begonnen met autorijden. heb 19 autorijlessen gehad. dus het word nu wel tijd om echt een x me theorie te halen. maar ik wil dan weer eerst een beetje de stof kennen (lees: gevarenherkenning beheersen) voordat ik 'm aanvraag want anders ben ik bang dat ik het niet genoeg ken op de dag van mijn examen snappie?

up!

Mischien kan je de vragen die je fout heb opschrijven en aan je instructeur vragen? die kan het met goeie voorbeelden wel uitleggen :slightly_smiling_face:

het is vaak niet echt iets wat hij me kan uitleggen, het is meer dat ik het inzicht moet krijgen maar dat komt maar niet zeg maar xD dus misschien dat wat tips van jullie zouden helpen :slightly_smiling_face:

heb je al wel inzicht op de weg? dat je dingen al kunt inschatten?

nee nog niet want daarom maak ik ook steeds die gevarenherkenningsvragen fout. maar in mijn ogen heb ik ze allemaal goed gemaakt maar dan blijkt het toch weer juist net dat andere antwoord te zijn…

Hmm das lastig ja
kzou niet zo snel weten wat je daar eigenlijk aan kunt doen.
kheb ook niet echt tips ofzo, nahja goed je fouten bekijken, en misschien dat iemand het uit kan leggen, 1 tip voor in de auto, kijk goed vooruit, dus niet net over je moterkap maar heel stuk verder.
voor de rest zou ik het niet weten
suc6 ermee iig!

dankjewel voor je reacties :slightly_smiling_face:

Er bestaat geen ander tip dan leren, leren en leren.

heej

ik heb het 2 maandjes trg gehaald.
maar eigenlijk is het niet zo moeilijk
je moet gewoon goed kijken.
hoe hard je rijd en hoe hard je daar mag
hoe het weer is is het mooi weer of is het slecht weer
en wat er op de weg staat…

als je bv kinderen ziet dan moet je bijna altijd remmen want je weet niet hoe ze reageren ze kenne het verkeer niet dus kunnen opeens naar rechts of links schieten.
of als je bv een bal over de weg ziet rollen.

of als er mensen bij de weg aan t werk zijn moet je gasloslaten of als het stoplicht op rood staan moet je remmen of als er een file staat moet je remmen je moet gewoon heel goed kijken ik vond het best makkelijk had er maar 3 fout:O

oke bedankt! iemand nog meer tips over het theorieexamen?

up

je moet ook goed kijken naar de auto’s voor je of die remmen zeg maar(of die lichte aanstaan)
dat zijn ookwellis instinkers dan rij je bv op de snelweg en dan rij je gewoon 100 en dan lijkt t gewoon druk maar dan remt iedereen dus moet jij ook remme;)

of als je 8er een vrachtwagen rijd en jij rijd 100 dan moet je gaslos laten bv omdat een vrachtwagen niet zo hard kan rijde;)die mag maar 80 dat soort instinkers hebbe ze veel maar heb je geen plaatjes op internet waarbij je niet weet wat je moet doen misschien kunnne mensen dat uitlegge?wat je daarbij moet doen en waarom

Ik vind het ook lastig, maar zit meestal wel rond de 13 goed. Kan ook niet echt tips geven eigenlijk, het ligt eraan hoe snel je gaat in de situatie. Ik heb zelf meestal moeite met verschil tussen remmen en gas loslaten. De ene keer vinden ze 30 prima, maar dan is het weer te hard :s

ik kan juist heel lastig voorbeelden op internet vinden (of oefenexamens waar de gevarenherkenning in voor komt)
haha dat probleem met die 30 kilometer heb ik ook, en dan denk ik vaak: dat is toch niet zo hard maar dan moet je alsnog remmen xD

up iemand nog tips? vooral de vragen met fietsers gaan fout… dan denk ik dat ik er “makkelijk” langs kan met alleen gas loslaten maar dan blijkt het weer dat ik moet remen en erachter moet blijven / of andersom
echt zooo irritant!!