Autorijlessen vanaf 16,5 jaar?

[i]’'De Nederlandse minister van Verkeer en Waterstaat heeft een plan bekend gemaakt waarin staat dat jongeren in Nederland vanaf 2010 vanaf 17 jaar mogen autorijden. Vanaf 16,5 jaar mogen jongeren beginnen met rijlessen. Voorwaarde is wel dat een ervaren bestuurder als begeleider naast de 17-jarige in de auto zit totdat de bestuurder zelf 18 jaar is. Deze begeleider moet meer dan 10 jaar rij-ervaring hebben en mag geen grote misstappen in het verkeer begaan hebben.

Uit onderzoek van Flycatcher blijkt dat de helft van de Nederlanders dit geen goed plan vindt. Bijna drie kwart is dan ook van mening dat de minimumleeftijd voor autorijden 18 jaar moet blijven. Ruim een derde vindt het wel een goed idee. Niet verwonderlijk zijn dit vooral jongeren. Twee derde van de jongeren geeft dan ook aan dat ze zelf graag gebruik zouden willen maken van deze regeling.’’[/i]
Bron: http://www.online-onderzo…_autorijden_vanaf_17.html

Goed of geen goed idee?
Ik vind het persoonlijk wel een goed idee, het is best handig om snel te lessen en dan je rijbewijs te halen op je 17e. Hoef ik ook geen certificaat meer te halen voor mijn scooter…

Slecht idee.
Er gebeuren al erg veel ongelukken bij jonge bestuurders.
En je hebt er over het algemeen toch niet veel aan als er een ervaren bestuurder van met minimaal 10 jaar ervaring bij moet zitten.
Dit zijn dan al snel je ouders.
Kunnen ze je net zo goed nog steeds overal naar toe brengen.

Wat wel een pro is: Je doet op een veilige manier ervaring op.

True.

Ik vind het wel een goed idee! Aan de andere kant ook niet…
Over 4 maand word ik 17 en van mijn vader mag ik dat…:grinning:

Maarja, ik denk dat sommigen dan ook wel zonder iemand er naast gaan rijden…
Hoe groot is de kans dat ze je aanhouden?

volgens mij staat er :’'De Nederlandse minister van Verkeer en Waterstaat heeft een plan bekend gemaakt waarin staat dat jongeren in Nederland vanaf 2010 vanaf 17 jaar mogen autorijden. Ik weet niet of het nu al mogelijk is maar goed , veel succes!

Nu willen ze dit in november invoeren en ik vind het een heel goed idee. Wat maakt het uit als je 18 of 16,5 bent het heeft toch hetzelfde effect. Maar over een ervaren bestuurder die ernaast moet zitten? Dat slaat nergens op. Het enige wat die kan doen is zeggen of het veilig is of niet en wat voor knopjes je moet gebruiken maar dat weet je op den duur toch wel. Sterker nog, dat moet je dan weten.

net of dat iedereen die op zijn 17e zijn rijbewijs heeft, constant aan zijn pappie en mammie gaat vragen of dat ze voor elke 10 km overal mee naartoe rijden. Bovendien zit je dan met een probleem, want wat doet je moeder als jij met de auto naar bijvoorbeeld vrienden bent? moet ze wachten in de auto?

Oke misschien krijg ik nu alle 16-jarige over me heen, maar op je 16e zijn dacht ik je hersenen nog niet helemaal volgroeid om gevaar etc te herkennen. \en ik ben 18, heb rijles, en ik suck haha.
Denk dat het nog erger was geweest als ik 16,5 was.

Heel slecht idee. Als ik om me heen kijk in mijn klas is iedereen nog vrij kinderlijk, veel grappen, lang leve de lol, alles niet te serieus nemend, kortom, nog helemaal niet volwassen. En het merendeel is of wordt dit schooljaar 17 jaar. Ik zie sommige van die mensen echt niet achter het stuur zitten van een auto, veel zestien- en zeventienjaren kunnen die verantwoordelijkheid helemaal niet dragen.

wat is het probleem met beginnen met rijden op je 17e?? dat scheelt echt niet zoveel… dan kun je gewoon beginnen met op de baan als je 18 bent doe je straatervaring op en haal je in no time je rijbewijs. als je 17 bent en met een ervaren iemand moet zitten(iemand met 5+ rijervaring) worden dit al snel je ouders en die kunnen dan net zo goed zelf je ergens heen brengen… zinloos dus.

Hier ben ik het niet mee eens. Je moet echt heel veel weten voordat je alleen auto kan rijden, en je moet ook op heel veel dingen letten. De meeste ongelukken gebeuren al bij bestuurders van 18-24 jaar. Waarom zouden we dan 16,5 jarigen rijlessen laten nemen en ze vervolgens alleen achter het stuur zetten? Om de leeftijd van de bestuurders die de meeste ongelukken veroorzaken nog iets verder naar beneden te halen?
Ik denk dat als ze nog een jaar met bijrijder moeten rijden, ze veel meer ervaring opdoen. Voornamelijk omdat ze ook tips kunnen krijgen en er zit tenminste nog iemand naast die de boel in de gaten houd, gelukkig kunnen ze dan niet zomaar als ze een avondje uit zijn geweest in de auto stappen en dronken naar huis rijden (even als voorbeeld).

met zo’n regel zijn er altijd toch wel mensen die zich er niet aan houden en zonder een bijrijder gaan autorijden
want hij of zij hoeft niet altijd gepakt te worden he
dus ik vind het een slechte stap
en net zoals al eerder werd gezegd zal de leeftijd van de slachtoffers zo ook steeds verder naar beneden gaan!
18 jaar is een prima leeftijd

Ik vind het zeker goed ben dan ook 16;).
Maar er zijn al proeven etc geweest in andere landen en daar hielp het tegen ongelukken.
Ik denk dat je er veel positieve ervaring mee opdoet, juist omdat je nadat je je rijbewijs er niet in een keer in je eentje voor staat. Ik zou dat heel fijn vinden.

Vraag is of zulk soort mensen wel hun rijbewijs dan al willen en of hun ouders bereid zijn om dus bijrijder te worden.
Maar ik vind dat de ouders dan ook verantwoordelijkheid moeten nemen.

Je hebt wel gelijk dat er idd risico’s aan zitten.

Ik vind jongeren op de leeftijd van 16/17 jaar niet verantwoordelijk genoeg om auto te rijden.

Ik vind het een slecht idee. Er gaan sowieso mensen misbruik maken van het ‘rijden met een begeleider’. Houd de grens gewoon lekker op 18, dan kunnen zelfs de meeste jongeren niet goed rijden.
Hoewel dit in Zweden ook is uitgevoerd en het goed is verlopen (minder ongelukken onder jonge bestuurders), denk ik toch dat in Nederland het niet gaat werken.

Nouja, ik denk dat we het op z’n minst kunnen proberen toch?

Op het eerste gezicht vond ik het geen puik plan.
Maar door dit regelement in Duitsland zijn de ongelukken met 30 % afgenomen.

Toen bedacht ik me ja, 18 jarige mogen nadat zij hun rijbewijs behaald hebben meteen achter het stuur springen. Misschien is dat jaartje eerder rijden met begeleiding dan helemaal zo’n slecht idee nog niet! Je inzicht verbeterd wel als je op bepaalde punten gewezen wordt. Dat ervaarde ik zelf tenminste wel.

Wel een bijzaak waardoor ik het toch een minder idee vind: de scooterbusiness wordt helemaal verneukt en de wegen worden overvol. Nu kom je Amsterdam al amper in, laat staan over een paar jaar.

slecht idee, de meeste (dodelijke) ongelukken gebeuren door/met jongeren. als ik zie hoe ‘volwassen’ mijn vrienden en ik waren op ons zestiende vind ik dat vragen om meer ongelukken. ik ben pas op mijn 19e begonnen, dat leek me het verstandigst.

Dit vind ik echt een hele slechte smoes, er zit heel veel verschil qua denken tussen een 16,5 jarige en een 18e jarige. Maar zoiets zie je pas als je ouder bent, zelfs veel mensen van mijn leeftijd (19) vind ik nog heel onvolwassen en kinderachtig…

Zoals meerdere zeiden over dat er wel meer ervaring opgedaan wordt, ben ik het wel mee eens, maar k denk dat er toch veel mensen lak aan hebben en alleen gaan rijden. Leg dan die grens naar 18,5/19 jaar. Zo oud zijn de meesten toch voordat ze hun rijbewijs hebben gehaald. Ik denk dat het alleen maar voor meer ongelukken gaat zorgen, als ik al zie hoe sommige met hun scooter omgaan…

Wat ik me dan afvraag is of sommige rijders dan niet te vroeg hun examen mogen doen, niet tegenover jou bedoeld hoor, maar in het algemeen.