Automutilatie is een hype

Laatst had ik een gesprek met een paar vriendinnen over automutilatie naar aanleiding van een artikel hierover (ik kan het artikel alleen nergens meer terug vinden, grr). Hier stond in dat automutilatie de laatste jaren min of meer een ‘trend’ is geworden, het komt steeds vaker in dezelfde kringen voor (dus mensen steken elkaar als het ware aan), en er zijn steeds meer gevallen bekend. Het aantal mensen die aan AM doet is enorm gegroeid.
Eén van die vriendinnen was het hier dus heel erg mee eens. Zij vond inderdaad dat het in een overgroot deel van de gevallen om aandachttrekkerij zou gaan, of het erbij willen horen. Ze vergeleek het met roken, vroeger was je cool als je op het schoolplein rookte, nu ben je cool als je je littekens laat zien.
Een ander meisje vond het echt onzin, en zij dacht dat het komt omdat het minder een taboe is geworden en dat er daarom steeds meer gevallen bekend worden. Wel dacht ze dat het meehielp dat automutilatie ook steeds meer aandacht krijgt. Mensen worden er nu meer mee ‘geconfronteerd’. Vroeger wisten ze misschien geeneens dat zichzelf snijden een optie zou zijn.

Maar goed, ik ben dus vooral benieuwd wat jullie er van vinden. Is automutilatie een ‘hype’?

Eens.
Al die selfharm blogs overal. Het wordt enorm geromantiseerd.

Niet bij iedereen.

‘Echte’ automutilatie kan volgens mij geen hype zijn.

Net zoals zelfmoord geen hype zou kunnen zijn.

Ja, echte is hier een stom woord maar ik bedoel wanneer iemand het als een uitweg ziet en niet wanneer iemand 1 snee trekt en dan er op school/internet mee gaat showen.

Nou ja, ik denk niet dat het een hype is.
Op tumblr enzovoort vind ik het overigens wel extreem apart dat mensen foto’s van de sneeën maken of filmpjes ervan maar muh, ja sommige doen het wel voor de aandacht maar er zijn er ook een hoop die het doen omdat ze gewoon heel erg in de knoop zitten. Ik zelf heb het nooit voor de aandacht gedaan maar omdat het een uitweg was.

Ik weet niet of het voor aandacht is. Ik denk dat je mensen hebt die het doen en het zo goed mogelijk geheim proberen te houden en idd mensen die er aandacht mee willen. Maar ik weet niet wat ik van dat laatste vind… aan de ene kant denk ik: hype… aan de andere kant denk ik: WAAROM zou je hier aandacht mee willen. In beide gevallen denk ik dat het minder met de persoon gaat en ik voel me rot als ik zeg dat dit een hype is.

Ik heb het zelf gedaan en ik vind het echt heel raar als mensen dit echt doen om er bij te horen ofzo want het is vreselijk, het is een gat waar je niet meer uitkomt en ik ben extreem blij dat ik er vanaf ben. Daarnaast schaam ik mij er heel erg voor en vertel ik dit ook aan niemand die ik ken. Ik snap ook niet zo goed dat mensen het doen om aandacht te vragen…

Ja, dit probeerde ik te verwoorden :'D

Misschien dat het als het veel gebeurd, mensen elkaar na ga doen hoe noem je dat ook alweer!?

Ik denk niet dat iemand zichzelf pijn gaat doen omdat het in de mode is. Als je dat doet, dan is er sowieso al ergens iets niet goed. Misschien een tekort aan aandacht. Mensen bestempelen dit laatste altijd als aanstellerij, maar als je hierdoor je aandacht moet zoeken dan is dat eigenlijk alleen maar heel erg zielig. Ik snap nooit waarom er op die mensen neergekeken wordt. Als jij je aandacht nodig hebt door jezelf te verwonden dan is dat heel erg en dan heb je hulp nodig.

Ja en dit, dat maakt mij echt heel verdrietig…

ligt eraan, bij sommige mensen wel. ik zelf ben er ook bekend mee en doe t totaal niet voor de aandacht, want als je er echt een serieus probleem mee hebt wil je het geeneens aan de buitenwereld laten zien. degene die het als het ware ‘‘showen’’ doen het wel voor de aandacht, of idd van die tumblr accounts maken die gewoon openbaar zijn.

Er was toch ook zon topic dat iemand vond dat GS vol zat met automutilerende en depressieve meiden? Ik denk dat dat is omdat je je op het internet sneller durft te uiten, ik ben heel ook gewoon heel open over op GS omdat ik weet dat jullie reactie niet zo extreem zou zijn als de reactie van mensen uit mijn omgeving, jullie kennen mij niet echt namelijk.

ik denk dat het wel een hype is om te doen alsof je automutileert en depressief bent etc. dit merk ik vooral in mijn kringen.
het “echte werk” om het zo maar te noemen kan nooit door een hype komen, dat zit in je hoofd.

ik vind het echt vreselijk dat het zo wordt verbloemd en populair wordt gemaakt want het is gewoon verschrikkelijk en eigenlijk doet het mij pijn om iedereen er zo over te zien doen.

Er zullen vast wel mensen zijn die het doen als een vorm van aandacht trekken en die het romantiseren, maar bij het overgrote deel is dat niet zo en ik vind het jammer dat er zo’n beeld ontstaat nu. Door de minderheid wordt de meerderheid nu alleen maar minder serieus genomen, als ze het al durven te vertellen/laten zien.

Het is een hype om te doen alsof je geen uitweg meer ziet en daarom automutiliteert. Ik volgde eerst een meisje op tumblr en zij tweette dan een foto met: ‘oops I did it again’ en dan een foto van haar ‘nieuwe sneën’.

edit: ik ben het helemaal eens met ohmymurs