Auto verkopen

Beste dames,

Ik hoop echt dat jullie mij kunnen helpen. Ik heb gisteren mijn auto online gezet en ik ben ook meteen gebeld door iemand die geinteresseerd is. Die persoon wil de auto vandaag ophalen. Ik begreep van die man dat zij aan auto handelen doen als hobby maar geen garage hebben. Ik weet dus verder ook geen namen, van de persoon en het bedrijf etc. Hij geeft aan gelijk de auto op zijn naam te zetten, maar dit kan toch helemaal niet op een zondag aangezien hier geen postkantoren open zijn op zondag? Hij geeft aan dat hij dit ter plekke kan doen. Verder weet ik niet hoe ik iemand kan vertrouwen, stel dat er iets misgaat wat dan? Hoe moet ik overigens weten dat het geld dat hij betaalt geen nep geld is? Of moet hij het via de bank overmaken?

Kortom: ik verkoop voor het eerst een auto en ik weet allemaal niet hoe dit moet verlopen. Wat zijn de stappen die ik moet nemen? Hoe kan ik iemand vertrouwen? Hoe moet ik weten dat het geld echt is? Wat moet er precies gedaan worden? Ik hoop echt dat jullie mij kunnen helpen want die meneer komt de auto vanmiddag ophalen.

Alvast bedankt

Hij kan de auto niet ter plekke op zijn naam zetten want is inderdaad hoogstwaarschijnlijk geen postkantoor open op zondag. Sowieso nooit het geld contant laten betalen, dat is veel te veel. Gewoon laten overmaken en de auto überhaupt niet meegeven voor het op je rekening staat. Ook de auto nooit meegeven zonder dat je het bonnetje van tenaamstelling hebt gekregen, anders weet je ooit zeker op wiens naam de auto nou staat en krijg jij misschien wel alle boetes binnen. Persoonlijk zou ik dit niet zo vertrouwen en lekker naar een andere koper zoeken.

Als hij geen garage heeft kan hij het inderdaad niet overschrijven op zondag (sommige garages kunnen dat zelf - maar dat zijn volgens mij echt de grotere). Kortom: klinkt absoluut niet betrouwbaar. Zorg dat als iemand jouw auto wilt kopen je thuis afspreekt, het geld overhandigd (contact of zorg dat het vooraf wordt overgeschreven) en rij dan met zijn 2en naar het postkantoor om over te schrijven. Inderdaad alle bonnetjes bewaren van tenaamstelling bewaren.

Mijn beste tip: als je het vermoeden hebt dat het niet klopt ga dan gewoon op je gevoel af - want dat klopt meestal!

Update: hier een stukje van de anwb site, daar staat inderdaad dat als je een RDW erkende garage hebt deze het zelf kunnen doen (maar dat is dus zeker niet het geval): Het kenteken overschrijven - ANWB

Ik zou gewoon kijken hoeveel geld je er bij een dealer in tweedehands autos voor krijgt, veel veiliger en betrouwbaarder.

Hoe kan ik weten dat het bonnetje van tenaamstelling ook niet nep is? Stel dat hij de auto wil kopen en het bedrag overmaakt kan ik dan gewoon zeggen dat ik een paar dagen wil wachten totdat ik het geld ontvangen heb? Ik ben meestal iemand die niet gelijk dr mond open trekt dus dan denk ik misschien is dat wel onbeschoft. Zijn dat de enige twee stappen? Geld binnenkrijgen en bonnetje van tenaamstelling krijgen? Kan ik dan wel de auto zonder problemen meegeven?

Hij zegt dus wel dat ze een rdw erkend bedrijf zijn maar alleen geen garage hebben. Kan dit kloppen?

Ik heb het inderdaad bij andere dealers gevraagd en zeggen ze dat ze een veel lager bedrag kunnen geven dan dat die persoon biedt en ik ervoor betaald heb. En dat vindt de persoon van wie ik de auto cadeau heb gekregen niet goed:(

Dat zou juist helemaal mijn alarmbellen doen rinkelen. Als je het aan verschillende bedrijven hebt gevraagd en zij állemaal veel lager bieden is het bedrag wat deze man biedt toch heel vreemd?

Natuurlijk kan dan, je geef toch niet je auto mee zonder dat je geld hebt ontvangen. Dat zou wel heel naïef zijn. Als je verstandig bent zet je de auto ook met zn 2en op zijn naam. Maar hij zegt dus een RDW erkent bedrijf te hebben maar hij heeft geen eigen garage. Ga asjeblieft gewoon je auto bij een erkende garage inleveren ondanks je daar minder voor terug krijgt… alle alarmbellen zouden al af moeten zijn gegaan :wink:

Dan heeft die persoon pech. Je krijgt er nooit zoveel voor terug als je zou willen, zo werkt dat helaas niet.

Ik ben vandaag zelf bij die meneer langsgeweest, hij heeft idd een rdw erkend bedrijf. Hij heeft een proefrit gemaakt en wil de auto graag deze week op zijn naam zetten. Hij geeft ook aan dat hij bereid is om eerst het bedrag over te maken en dan pas de auto overnemen. Ik heb nu dus in ieder geval de naam van zijn bedrijf en adres etc. waardoor ik toch een beter gevoel heb gekregen. Is het volgens jullie handig om het op deze manier te doen? Of zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten?

Hoeveel is het bedrag? Idd eerst overmaken en dan samen overzetten.

€1450, we hebben voor as zaterdag afgesproken op zijn kantoor. Hij zegt dat als hij zaterdag van ing naar ing overmaakt dat ik het dan meteen op mijn rekening zal hebben. Dit weet ik echter niet zeker. Daarna kan hij het gewoon op kantoor overzetten zegt hij.

Hmm ja ik snap wel dat dit beetje spannend is. Maar als jullie allebei internetbankieren hebben dan zou je het gelijk moeten zien op je rekening.

Dan staat het er meteen op idd! Klinkt zo in ieder geval een stuk betrouwbaarder hoor, sowieso dat je naam etc hebt. Moet goedkomen!

Het is allemaal goedgekomen, bedankt voor al jullie reacties!

Top!