Auto kopen of tóch maar niet..

Hey! De titel zegt het al een beetje

Ik ben nog 19 jaar en heb pas mijn rijbewijs gehaald. Ben student dus heb geen luxe budget! Verder heb ik geen bijbaan (wel vergoeding van stage krijg ik). Ik weet dat er maandelijkse kosten bij komen kijken zoals verzekering, benzine etc.

Mijn vraag is raden jullie het aan om een auto te kopen?
Wil hem voornamelijk gebruiken om te toeren, met vriendinnen uit en oefenen etc.
Voor school of stage ga ik hem waarschijnlijk niet gebruiken want heb een gratis ov… maar toch heb zoveel moeite gedaan om mijn rijbewijs te halen, wil er dan ook gebruik van maken.

Ohjah, zit dus ook te twijfelen of ik een auto moet huren wanneer ik m nodig heb via snappcar/mywheels. Dan betaal ik bv 30 voor een dag zonder benzine kosten. Maar weet niet of het betrouwbaar is en hoe het allemaal werkt

Iemand meer ervaring??
Alvast bedankt!

Kun je niet de auto van je ouders of een ander familielid gebruiken? Een auto is namelijk best duur. De auto waar ik nu in rij bijvoorbeeld was 1900 euro, de verzekering en belasting zijn 76 euro per maand en ik ben ongeveer 60 euro per maand kwijt aan benzine (is best weinig maar ik rij veel korte afstanden). Daarnaast heb je natuurlijk ook nog onderhoudskosten.

Echt zonde van je geld zolang je studenten OV hebt, vind ik!

Ja mijn familieleden hebben wel auto’s, maar daar mag ik niet alleen in oefenen dan moet er iemand bij zitten en dat is waarschijnlijk 1 keer in de zoveel tijd. In die van m’n ouders mag ik niet rijden, omdat dat echt een mega auto is en mn pa daar een beetje zuinig mee is.

Niet kopen. Pas als je hem nodig hebt voor school of werk.

Ik heb zelf op mijn 18e een auto gekocht van 7000 euro maar die had ik ook echt dagelijks nodig voor school en werk. 4 jaar later, nog nooit een ongeluk of pech gehad en gebruik hem nog steeds met plezier. Nooit spijt gehad.

Advies… Ik mag zo genereus zonder problemen gebruik maken van mijn ouders’ auto, wel op eigen kosten. Maar omdat ik erg onzeker was tijdens rijles en het echte leren op de weg begint, helpen die eerste kilometers wel. Ik werd na 5000km echt zeker, denk ik.
Maar een auto is superduur, dus ik zou eerder werken naar een afspraak met je ouders om toch hun auto soms te kunnen gebruiken.

Ik zou ook absoluut nog geen auto kopen als ik jou was. De aanschafprijs is al duur, maar daarna heb je ook nog steeds die maandelijkse kosten die heel veel mensen onderschatten. Zou toch eens proberen om met je ouders in gesprek te gaan over het gebruiken van hun auto.

Ik kocht toen ik net 18 was een auto van ruim €4000 euro. Had toen heel andere plannen dan hoe het uiteindelijk is gelopen waardoor ik nu met een auto zit die ik te weinig gebruik. Komt dan nog zo’n €85 euro aan belasting/verzekering bij per maand. Als ik het terug kon draaien had ik het niet gedaan maar verkopen krijg ik te weinig voor terug.

Nu ik die auto heb, komt het soms wel van pas en doordat ik hem weinig gebruik met bizar weinig km op de teller, verwacht ik wel dat ik hem nog jaren kan blijven rijden. Toch zou ik het echt niet doen. Pas als je hem echt goed kunt gebruiken, niet alleen om te touren. Vaak zijn dingen met het ov prima te doen en mocht je er echt eentje nodig hebben, dan kan je vast echt wel lenen van familie/vrienden of anders inderdaad bij een huurbedrijf

Ik zou echt geen auto aanschaffen als je er gebruik van moet maken. Nu wil je een auto aanschaffen voor onzin-dingen eigenlijk, gezien je budget. Zelf gebruik ik de auto die mijn vriend twee jaar geleden heeft aangeschaft. Dat heeft hem toen €2000 gekost. Deze auto is gelukkig heel zuinig in het gebruik, maar dat kan ook anders zijn. Aan verzekeringen en wegenbelasting ben ik nu 50€ per maand kwijt, daarnaast ben ik aan benzine €60 per maand kwijt. Dit is best weinig, ik rij alleen woon-werkverkeer en dat zijn kleine afstanden.

Vergeet niet dat er nog extra dingen bij komen. Denk aan banden, onderhoud, auto wassen, dat soort dingen. Verder zou een auto huren ook niet ideaal zijn: daar heb je vaak een minimum leeftijd voor, dit is meestal 21 of 25 jaar.

Ik zou met je ouders om tafel gaan zitten om te praten over dat jij ervaring achter het stuur wil opbouwen. Ga bijvoorbeeld 1x per week samen met iemand rijden, als dat is wat jouw ouders willen.

Jullie hebben zeker een punt, maar ik wil niet afhankelijk zijn van anderen. Van mijn ouders lenen is echt geen optie, dat zou ik niet eens durven met zo’n auto. Kans op krassen etc is groter.

Ik heb ook zelf een auto, min of meer gekregen. Naast alle maandelijkse kosten kon ik voor m’n onderhoud en APK even een ruime 600 euro aftikken. Terwijl m’n auto goed onderhouden is (standaard onderdelen) en ik bij een garage zit waar kennissen van de familie werken.

Ik heb op dat moment écht gewenst dat ik geen auto had (ik heb hem, in theorie ook alleen maar voor de ‘lol’).

Ik zou er persoonlijk niet voor kiezen om zelf een auto aan te schaffen. Als je vader er naast zit, kan hij toch mee kijken om schade te voorkomen? Daar heb ik wel altijd geluk mee gehad, vanaf het moment dat ik m’n rijbewijs had mocht ik zowel in de auto van mijn vader als moeder gewoon rond rijden (eerst wel met hen er naast).

ff

Ik zou geen auto kopen als je hem alleen voor leuke dagjes weg wil gebruiken en niet voor werk/studie. Waarom is lenen van je ouders echt geen optie? Je ouders moeten je ook vertrouwen met de auto, ze kunnen er ook naast gaan zitten.

Je kan altijd een auto huren als je dat wil en overal kom je met het ov.

Je kan ook een scooter kopen. Ik woon in het centrum van mijn stad, en blijf daar voorlopig nog wel wonen. Als ik mijn rijbewijs heb gehaald dan ga ik ook eerst voor een scooter. Je komt er best ver mee, en een volle tank is 5 euro.

Maar je hebt toch niet voor niets je rijbewijs? Volgens mij overschat je de kans op zoiets.

M’n vader heeft een autobedrijf en hij zegt dat beginnende bestuurders wel sneller schade rijden. Maar goed, als je gewoon netjes rijdt, gebeurt er niet zo snel iets. Ik heb nu bijna een jaar m’n rijbewijs en ik heb ook nog geen schade gereden. (Wel ooit tegen een andere auto aangezeten, maar er was geen schade.)

Gezien alleen je budget al zou ik het niet doen. Ik heb een 2e hands Ford Ka gekocht voor €3000. Wegenbelasting kost me €70/€80 per kwartaal, verzekering €45 per maand en benzine kost me ongeveer €170 per maand (ik rij 250km per week voor werk) dus dan heb je een beetje een idee wat je kwijt bent voor een kleine auto.
Naast dat je eigenlijk nog geen auto nodig hebt. Ik heb 4 jaar lang met de auto van mn ouders kunnen rijden voordat ik zelf echt een auto nodig had. Nu zijn mijn ouders daar echt totaal niet moeilijk in en worden ook echt niet boos als ik er een deuk in zou rijden.