autistische vriend.

hallo meiden.

ik heb al een jaar een relatie met mijn vriend, ik ben 15 en hij 16, ik kan zeggen dat we echt een serieuze relatie hebben want ik ken zijn ouders heel goed en ze beschouwen me als hun eigen dochter, en mijn ouders kennen mijn vriend ook heel goed. mijn vriend en ik zijn ook danspartners en hebben elkaar ook op de dansschool ontmoet, ik was echt gelijk verliefd en we zaten toevallig op dezelfde school.

een paar maanden geleden heeft mijn vriend opgebiecht dat hij autistisch is. hij is snel geïrriteerd om kleine dingetjes, en als er iets niet volgens planning gaat dan is hij zo chagrijnig, sowieso word hij heel snel chagrijnig, en tijdens het dansen moet ook alles perfect zijn en als ik het bijvoorbeeld de passen niet snap dan reageert hij zoo boos, terwijl hij zelf achteraf pas zegt dat het dan aan hem ligt. en ik dacht dat het altijd aan mij lag dat hij zo kon zijn, maar dus een paar maanden geleden heeft hij het opgebiecht aan mij dat hij autistisch is, hij wou het me gelijk vertellen maar hij durfde niet en ook toen hij het me vertelde was hij zo emotioneel, zijn autisme heeft hem al meer kapot gemaakt dan hij lief heeft, en daarom was hij bang om me kwijt te raken, aan de ene kant vind ik het heel fijn en dapper van hem dat hij het toch heeft verteld ondanks dat hij het zo moeilijk vond, maar hij heeft het wel voor me verzwegen, hoe gaan andere meiden om met een autistische vriend? let me know.

Tja, het is veel aanpassen… maar ook je eigen grenzen in de gaten houden.
Kijk, je kunt hem niet vertellen dat hij je niet zo mag behandelen… want hij heeft simpelweg het inlevingsvermogen in anderen niet.
Dus hij kan niet bedenken dat als hij chaggerijnig doet tegen jou, dat jij je daar rot en onzeker door voelt.
Hij heeft het op een bepaalde manier in zijn hoofd, en verwacht van jou dat je daaraan voldoet.
Als je de stappen niet snapt bv, en hij wordt boos… probeer dan te focussen op het leren van die passen ipv dat hij niet boos tegen je moet doen(Dat helpt namelijk helemaal niets)… Zeg dus ‘leer het me!’ of ‘doe nog eens voor’
Tja veranderingen kan hij niet goed mee omgaan, dus heel spontaan dingen doen zijn niet goed voor zijn bloeddruk en gemoedstoestand. Probeer dus als je iets leuk wilt doen, dat ruim vooraf te plannen en goed te bespreken… laat het hem opschrijven in zijn agenda of mobiel…
Hij heeft veel behoefte aan structuur. en volgens mij is het niet zo moeilijk om je daaraan aan te passen.
Hij vind het duidelijk lastig dat hij autistisch is, anders had ie het iedereen wel verteld… maar nu kun je dus rekening houden met wat hij nodig heeft. Niet focussen op hoe hij je behandeld, daar kan hij gewoon simpelweg maar zeer gebrekkig inkomen…
Maar houd voor jezelf wel in de gaten tot hoever je dingen pikt…
het kan niet zo zijn dat hij constant boos is en jij je constant aan moet passen. dan zul je wel moeten praten en echt heel duidelijk moeten vertellen welk gedrag van hem, wat voor gevoel opwerkt bij jou…
hij kan dat namelijk zelf niet bedenken.

Succes ermee!

Hoe lang hebben jullie al een relatie?
Voordat hij dit aan jou had verteld had vertoonde hij hetzelfde gedrag. Stel jezelf de vraag of het nu opeens anders is dat er een labeltje op dit gedrag zit.
Zijn gedrag zal niet veranderen omdat jij nu weet dat hij autisme heeft.

Wat is er anders dan toen je nog niet wist dat hij autistisch is? Je kunt er nu natuurlijk beter rekening mee houden, maar verder doet je vriend niet anders opeens toch?

^Het gaat er denk ik meer om dat hij het een tijdje voor haar verzwegen heeft.

Mijn ex was ook autistisch en zei dit ook pas na twee maanden ofzo, vond ik ook echt niet leuk. Heb daarmee alleen niet zoveel tips voor je want die ‘relatie’ was van korte duur, niet omdat hij autistisch was hoor, maar omdat ik geen gevoelens voor hem had. Mijn eigen broer is btw ook autistisch en ik kan er nog steeds niet super goed mee omgaan, maar het is wel handig om rekening met hem te houden door bijvoorbeeld op tijd dingen te laten weten qua planning, en door hem niet uit te lachen wanneer hij sarcastische grappen niet snapt :’) Want sommige mensen die autistisch zijn nemen dingen heel letterlijk.

Nee maar nu weet ze ook dat het niet echt aan haar ligt als hij boos wordt.

Mijn vriend is ook autistisch.
En soms is het ontzettend lastig.

Hij zou dit weekend hier zijn alleen we kregen vandaag ruzie en nu is hij zomaar naar huis.
Voor mij is dit ontzettend zwaar omdat hij niet in ziet hoe erg hij me beledigd met sommige dingen die hij zegt. En hij heeft nu gewoon tijd nodig om rustig na te denken. Terwijl ik er juist kapot aan ga dat we het niet uit kunnen praten.

Alleen ik wist dit wel al van hem voordat ik de relatie aan ging. Ik denk dat je echt bij jezelf na moet gaan of jij het het waard vind. Ik weet dat onze relatie hierdoor een stuk zwaarder zal vallen bij mij, maar ik hou zo ontzettend veel van mijn vriend al sinds de dag dat ik hem jaren geleden leerde kennen. Als hij tijd nodig heeft gun ik hem die hoe zwaar het me ook valt. Dus ik denk dat als je bij hem wilt blijven het toch aanpassen wordt…
Plus jouw vriend snapt tenminste dat het vaak aan hem ligt. Die van mij is er altijd heilig van overtuigd dat hij niks fout gedaan heeft. Ik zie dat maar door de vingers. Aangezien ik snap waar het door komt.

ik erger me er echt aan dat jij zegt je moet kijken of je het waard vind. Zij had hem altijd al als vriend en waarom zou ze nu ze weet dat hij autisme heeft opeens erover gaan nadenken of ze het waard vind om met hem verder te gaan terwijl ze toen ze het niet wist daar niet eens over na zou denken. Daarnaast autisme uit zich bij ieder mens echt heel anders, je kan niet zeggen oke die persoon heeft autisme dus dat betekent automatisch dat hij zus en zo gedrag vertoont en dat hij dit en dat moeilijk vind. Je moet kijken naar de persoon en niet naar het autisme. Maar nogmaals ik snap nog steeds niet dat jij zegt je moet kijken of je het waard vind. Als jij een relatie met iemand hebt en er achter komt dat hij autisme heeft en je daardoor gaat twijfelen of je nog verder wil dan ben jij die relatie zelf niet waard.

Mijn ex is autistisch, maar als je dat weet dan vind ik dat je er gewoon rekening mee kunt houden.
Hij is nog hetzelfde als voorheen, enkel heeft zijn gedrag nu een naam.

Wow christus calm your tits man.
Misschien moet je even logisch na gaan denken over hoe ik het bedoelde.

Er zullen zeker mensen zijn die niet met iemand die autisme heeft een relatie kunnen hebben.
Ik bedoel ook helemaal niet van ‘‘oh nu je weet dat hij autisme heeft moet je daar over na gaan denken.’’
Wat ik meer bedoel is of TS de rest van haar leven kan leven met het feit dat hij soms boos wordt over kleine dingen. Wat ook zeker bij iemand kan gebeuren die geen autisme heeft.

Mijn vriend heeft verdomme zelf autisme, waarom zou ik dan net gaan doen alsof het het dan niet waard is.

Gelukkig maar. Vroeg me al af of ik het nou zo raar verwoord had ofzo (’:

Ik had het bericht gewoon echt verkeerd opgevat, ik dacht echt dat je het negatief bedoelde. Ik heb zelf ook een vorm van autisme (pdd-nos) maar er zijn niet zoveel mensen die het weten. Ik weet niet misschien dat toen ik dit ging lezen al onbewust een soort vooroordeel in mijn hoofd had. Zo van het zal wel negatief zijn. Maar mijn reactie sloeg helemaal nergens op.
Sorry!

Ik vond het ook een rare opmerking van je. Waarom moet je nu ineens gaan nadenken of iemand het waard is? Het is juist handig dat je nu weet waar het vandaan komt, dan kun je er rekening mee houden.

Ik begrijp die reactie heel goed eigenlijk. Als zoiets op je pad komt, moet je juist nadenken of jij dat aankunt. Dat is voor iedereen anders. Misschien dacht ze ervoor dat het aan de leeftijd lag (Puber, nog niet volwassen…) en nu weet je dat het nooit voorbij gaat. Beter dat je daar nu over nadenkt dan dat je binnen 5 jaar zegt ‘Ja, ik trek het niet meer’. Waarmee ik niet wil zeggen dat hij het niet waard is, maar meer of zij daarmee om kan gaan.

Opgebiecht? Verzwegen?

Als je pas een weekje verkering hebt, hoef je niet meteen al zo iets persoonlijks aan elkaar te vertellen. Mijn vriend vertelde dit nieuws ook pas, toen hij het zeker wist.

Jij begrijpt nu zijn gedrag, en kan je er dus beter op voorbereiden. Je moet jezelf ook afvragen of je dit aan kan. Vind je hem nu anders, nu hij dit label heeft?

Ik vind best dat je dat kunt zeggen. Het is niet dat mensen maar overal weg kunnen komen puur omdat ze autisme hebben. het zijn ook gewoon mensen, en ze zijn absoluut niet debiel.

Ze hebben al een jaar?

Maakt niet uit! Kan gebeuren.
(Als je er een keer over wilt praten kan je noten. Ik kan je natuurlijk niet echt bij dingen helpen, maar ik heb drie jaar lang een beste vriend gehad met pdd-nos en nu een vriend met pdd-nos.)

Helemaal mee eens. Ik laat mijn vriend me echt niet slecht behandelen omdat hij nou toevallig autisme heeft. Hij heeft misschien meer moeite met dat soort dingen, maar hij is toch niet achterlijk. We hebben wel vaker ruzie omdat ik iets wat hij gezegd heeft niet leuk vind en hij het dan heel slecht verwerkt als ik er iets over zeg. Toch blijf ik het zeggen, want ik vind dat ook ik gewoon mijn grenzen aan mag geven.

Ja precies. Jij moet ook kunnen ventileren en aangeven wat je dwars zit.

Wauw @Lunacy, jij verwoord relatie met een autist zo goed (sorry als het hier heel raar staat) ik zou het zelf niet beter kunnen verwoorden.

Zelf heb ik autisme een lichte vorm van pdd-nos, ik heb wel punten waar ik tegen aan bots in mijn relatie, maar mijn vriend wijst mij daar ook op. Ik heb het hem na een week verteld dat ik autistisch ben, en daardoor soms wat anders kan reageren dan een ´normaal’ iemand. Verder vind ik de label autisme niks, ik beschouw mezelf als een normaal persoon en wil ook dat mensen met mij omgaan zoals ze met elk ander mens doen, en niet speciaal zich gaan aanpassen omdat ik autisme heb, ik ben ook gewoon een mens, alleen ik “mankeer” iets ik heb een stempel.

Verder je hebt 1 jaar een relatie met die jongen, hij heeft het hele jaar zich “normaal” gedragen neem ik aan, en jullie hadden af en toe ruzie, nu heeft hij jou in vertrouwen verteld dat hij autistisch is, weet je welke vorm, hoe zwaar alles. Waarom zou je nu in eens gaan twijfelen omdat hij de stempel autist heeft, je houd toch van hem zoals hij is zoals hij doet. Er veranderd niks in jullie relatie omdat hij een autist is.