Autismespectrumstoornis

Mijn moeder en zus zijn zwaar autistisch, mijn vader denk ik licht autistisch, mijn vriend heeft een lichte vorm van autisme, zijn vader en zusje hebben autisme, 2 van mijn 3 beste vriendinnen hebben autisme en dan heb ik nog genoeg andere jongens en meiden (11 mensen welgeteld) in mijn vriendenkring die autisme hebben. De meesten zijn bijna klaar met hun hbo-studies en zijn vrouw.

Ik heb nooit een diagnose gekregen maar heb soms het idee dat ik het ook heb. Ik heb wel eens aan mensen mijn gedachtes gedeeld en die denken dat ik geen autisme heb, maar ik denk daar toch anders over. Ik heb ook niet bewust mensen “uitgezocht” omdat ze autisme hebben, het is gewoon zo op z’n plek gevallen. Terwijl autisme maar bij 1% van de bevolking schijnt voor te komen en het schijnt uitzonderlijk te zijn als dit een vrouw betreft. Het lijkt haast wel toeval dat de meeste mensen met wie ik omga autisme hebben en ook nog eens vrouw zijn. Of zou de uitspraak “iedereen is wel een beetje autistisch” toch een kern van waarheid bevatten denk ik dan. Tja, ik weet het niet maar wilde het gewoon even kwijt.

Het is erfelijk dus niet zo gek. Daarnaast is de kans aanwezig dat iemand met autisme een grotere klik heeft met iemand die ook autisme heeft, en dus die mensen opzoekt.

Ik zou er niet te veel op focussen, tenzij het je echt belemmert in functioneren. Dan kan een diagnose handig zijn.