astmacentrum davos in zwitserland.

dat is waar ze me 5 maandan lang willen wegstoppen, ik weet het niet zo goed hoor… De verhalen die ik lees van patienten die daar zitten of zaten… Het is allemaal zo dubbel… En ik weet niet of ik het wel wil…

Want er is een kans dat het erger word als ik weer naar nederland kom, en dan? Dan zijn we verder van huis. Maar het kan ook zijn dat ik juist nergens meer last van heb. Het is best een gok?
en 5 maanden is lang, is het het waard om school, werk, alles op te geven? Of ben ik dan gewoon giga eigenwijs?

5 maanden?! woow.
en dan ben je van je astma af?

ik geloof daar niet in ik heb ook astma maar ik moet gewoon steeds zwaarder medicijen en heb een goed programma in het ziekenhuis

je geeft wel erg weinig uitleg… Heb je het heel erg? En wat moet je allemaal laten door je Astma? Etc. etc.

nou dat is dus een beetje het punt…
1: of het word erger
2: of het is een stuk giga minder.
maar we weten dus niet of het 1 of 2 word…
Daarom twijfel ik ook zo!

Al had het zo geweest dat ik er idd vanaf zou zijn…Dan had ik er al gezeten! Want ik word gek van het vernevelen en de prednison en troep

goed ik zal even vertellen sorry hoor -.-’ ik heb weleens dat ik ergens heel erg mee zit en dan vertel ik dat of tenminste dan denk ik dat ik het goed vertel maar dan vertel ik maar een kwart:P

ik heb een hele zware chronische long aandoening. Ben voor veel dingen allergisch en de medicatie die er voor astma is etc, dat slaat bij mij niet aan of ik ben er allergisch voor.

Dus ik slik wel veel medicatie, en heb een goed programma, en word goed begeleid door het ziekenhuis, maar TOCH zit ik vaak op de spoed eisende hulp. Ze zijn ten einde raad en weten niet meer wat ze moeten doen/proberen. Alle medicatie is uitgeprobeerd etc. Mijn longen zijn nu gewoon heel zwak en doordat ze zoveel te voortduren hebben gehad de afgelopen tijd kunnen ze ook niet aansterken. Dus eigenlijk zwak ik alleen maar af.

Ik heb thuis een vernevel apperaat, en snachts moet ik om de 2 uur wakker gemaakt worden voor het vernevelen. Overdag om de 3 uur. En dan tussendoor nog school, werk, huiswerk, vrienden en de rest van de medicatie.

Lastige is is dat ik niet de enige ben die twijfelt over zwitserland, in Amsterdam hebben ze het in het vergaderen ook over mij en zwitserland gehad, en a’dam vind dat ik wel moet gaan, maar hoorn niet.

en om daarvoor 5 maanden van je leven te ‘‘verspillen’’… (nouja je krijgt er hopelijk wel iets voor terug (; )
is hetzelfde er niet, maar voor een kortere tijd?

nouja verspillen 5 maanden? Het is niet maar een beetje “astma” dat ik heb, er zijn dagen dat ik niet eens kan lopen, praten en dan kan ik eigenlijk alleen maar liggen. De medicatie die ik krijg is heel slecht voor de rest van mijn lichaam. Dus als het met die 5 maanden weg zou zijn met alle liefde!
Maar dat is het niet, het zal alleen een stuk minder zijn en dat is al heel wat :slightly_smiling_face:

Ik ben alleen zo benieuwd, hoe het zal zijn om normaal te ademen? Ik word zo moe van het inspannen. Mijn ribben zijn helemaal gekneusd van het ademhalen, ben altijd moe, ik kan vaak neit eens naar dansen, niet uit, etc etc etc

jaa, ik bedoelde ook niet echt verspillen, maar lmz 5 maanden niet werken etc, helemaal afgesloten zitten?

nou, als ik jou was, zou ik het proberen.
als je zeker weet dat het gaat helpen. maar dat weet je dus niet… hmm, echt moeilijk!

ja dat is mijn punt dus ook!

Als ik wegga moet ik oo van school, dus als ik dan na 5 maanden terugkom moet ik naar een andere opleiding en deze bevalt me eigenlijk wel!

Heb net een nieuw baantje waar ik het me ook heel heel heel erg bevalt!

ik weet niet of ik dat allemaal wel wil opzeggen voor iets dat misschien helemaal neit gaat werken!
maar als het wel gaat werken? Ik verspil nu veel uren aan die rot medicatie dat ik om de paar uur moet nemen! En dat hoeft dan niet meer… Dan kan ik gewoon lopen en springen en dansen en gaan en staan waar ik wil!:slight_smile:

Zelfs mijn vriendje moet ik uitzoeken op “allergieen” Dat is toch een drama?!
O ehm eerst even kijken hoor:
Heb je weleens huisdieren gehad?
Heb je nu huisdieren? Een hond? O Sorry maar dan kan ik helaas geen relatie met je aangaan!

jeetje mina, je hebt wel hele erge aftershave op! Kun je die volgende x niet iets minder sterk doen? (ondertussen geen volgende keer geweest want de allergische reactie was zo erg da ik op de 1e hulp zat…)

oo je moeder heeft een kat? Ja dan kan ik helaas niet komen eten! Maar bij mij eten dan? Ja ik snap dat je ouders me willen leren kennen maar ik ben allergisch voor dieren!

Wat fijn dat je op jezelf woont hoe heb je het ingericht? Rood tapijt? Had je geen hout kunnen nemen? Ik ben allergisch voor stof… O en je rookt? Nou dan is een relatie geen goed plan!

of dan heb je heeerlijk bij hem gegeten omdat hij voor je gekookt heeft, en dan kom je aan bij het toetje, zitten er verdomde noten en pinda’s in! :open_mouth:

en zo komen en gaan de jongens, want er valt gewoon geen rekening mee te houden!

sorry hoor, hoop frustraties; moest er even uit:P

ik zou het denk ik doen.
Ik ga altijd op vakantie tegenover dovos, een superklein dorpje. Het is er heel erg mooi en de lucht is er echt veeeeel beter. De mensen zijn er ook heel aardig. En als je een beetje duits kan redt je je wel!

Ik snap dat je twijfelt maar niet geschoten is altijd mis. Je zegt dat het nu alleen maar erger kan worden als je zo doorgaat. Aan de andere kant; toen ik er voor het eerst heen ging had ik in het begin daar problemen met ademen omdat de lucht zo ijl is.En toen ik terug kwam, in Nederland, voelde het hetzelfde als daar.
Maar ik denk wel dat het het proberen waart is. Ik denk dat je daar de maanden van je leven zal hebben als het daar een stuk minder is. Van mijn tante heb ik gehoord ( die woont daar sinds kort) dat het echt helpt.

succes met het beslissen! Ik zou gewoon alle voor en tegen op een rijtje zetten. Dat maakt het kiezen misschien wat makkelijker.

‘‘of dan heb je heeerlijk bij hem gegeten omdat hij voor je gekookt heeft, en dan kom je aan bij het toetje, zitten er verdomde noten en pinda’s in! :O’’

dat heb ik ook altijd! had me toenmalige vriendje M&M’s gekocht met nootjes,
en toen had ik net met hem, wist hij nog neit van m’n allergie af. vond het zo lullig om dan te zeggen ‘’ dat mag ik niet ‘’

maar ik snap je punt! het is ook heel moeilijk, want als het wel aanslaat is het heel goed, maar voor hetzelfde geld werkt het niet & dan heb je alles opgegeven voor niets!

aan de ene kant zou ik het wel proberen…

hoeveel procent is het zeker is het dat het wel werkt?

nou het punt is:
als ik school afweeg tegen eindelijk goed kunnen ademen! dat mijn keuze snel is gemaakt!

maar wat nou als het wel helemaal fout gaat? Dan heb ik alles aan de kant gezet voor helemaal niets;(

Ik zou het doen. Ja, je moet er wat voor opgeven om die 5 maanden weg te gaan, maar zoals gezegd: “Niet geschoten, is altijd mis.”

Ik weet dat mijn tante er vroeger er ook een tijd heeft gezeten en die heeft vrijwel nergens last meer van :slightly_smiling_face:

wat voor opleiding doe je, mbo/hbo oid? daar kan je wel een jaartje tussenuit zonder dat het gevolgen heeft.
en dat werk, misschien kan je daar met je baas over praten en dat ze (als ze ook heel heel heel erg blij met jou zijn) een tijdelijk iemand aannemen(zoals met zwangerschapsverlof)
ik zou het (als ik in jou schoenen stond) denk ik wel proberen, je bent op dit moment zo zwak en wordt alsmaar zwakker. En niet geschoten is altijd mis.

ze hebben geen idee hoeveel % kans er is… daarom zijn de meningen zo verdeeld.

ze hebben geen idee hoeveel % kans er is… daarom zijn de meningen zo verdeeld.

MAAR:
zijn er mensen die ervaring hebben met davoos? davos?:stuck_out_tongue:

Heb je wel eens alternatieve therapie geprobeerd?

ik zou het wel doen