Hallo iedereen die hier eventjes kijkt!
Bij deze wil ik graag een (officieel?) topic voor aseksualiteit en aseksuelen starten. De “ongeziene” seksualiteit, als het ware. En net als homoseksuelen en heteroseksuelen, hebben we een vlag! (zie mijn avatar)
Kort samengevat, aseksualiteit is het ontbreken van een seksualiteit. Ookwel bekend als non-libido. Je hebt geen drang om met iemand te vrijen, onafhankelijk van de situatie.
Aseksualiteit wil zeggen dat iemand geen seksuele aantrekking ervaart naar wie dan ook. Omdat aseksualiteit aangeboren of in elk geval diepgeworteld is, is het vergelijkbaar met een seksuele voorkeur of geaardheid. Hetero’s ervaren seksuele aantrekking naar mensen van het andere geslacht. Homo’s ervaren het naar mensen van hetzelfde geslacht, bi’s naar beide, en aseksuelen naar geen van beide.Het betreft zowel mannen als vrouwen. Naar aanleiding van onderzoek in Engeland (Bogaert, 2004) lijkt het vooralsnog te gaan om 1% van de bevolking.
In een maatschappij waarin seks zo in de schijnwerpers staat, wordt aseksualiteit door velen ervaren als een taboe. Als iemand zegt aseksueel te zijn wekt dit vaak onbegrip. Vervelende reacties zijn niet ongewoon. Het is vergelijkbaar met hoe men (vroeger) reageerde als iemand vertelde homo te zijn.
Voor aseksualiteit bestaat nog geen eenduidige definitie. Waar gaat het bij aseksualiteit om? Onderstaande kenmerken worden vaak genoemd:* De aseksualiteit speelt doorgaans vanaf de geboorte. * Een afwezigheid van seksuele fantasieën. * Sommigen hebben wel een libido, maar er is geen enkele behoefte hier samen met anderen iets mee te doen. * Sommigen kennen gevoelens van aantrekkingskracht, of zelfs heuse verliefdheid, maar daar komt dan geen lust en seksuele aantrekking bij te pas. Veel aseksuelen hebben net als seksuelen de behoefte aan een intieme relatie met één speciaal persoon. Het onderscheid tussen hen en degenen die deze behoefte niet kennen wordt wel eens aangeduid met ‘romantisch’ en ‘aromantisch’.</blockquote>
Deze twee quotes (bron: http://asexuality.org/du/wiki/index.php/Hoofdpagina ) leggen vrij duidelijk uit wat het inhoudt voor de mensen die het nog niet kenden. Er zijn enorm veel gradaties binnen dit begrip, maar de belangrijkste vind ik het romantisch of aromantisch aseksueel zijn (wel of niet behoefte hebben aan een partner en fysiek (non seksueel) contact).
Persoonlijk hang ik een beetje tussen (hetero)romantisch en aromantisch in. De laatste tijd neig ik meer naar het laatste toe. Ik ben dan ook helemaal niet van aanraking of knuffels. Het begroeten van vrienden en/of familie voelt dan ook meer als een verplichting dan iets uit het hart bij mij. Tijdens mijn tienerjaren voelde ik geen drang om seks te hebben omdat ik het wilde, maar alleen omdat iedereen om mij heen “het” deed. Dus meer om erbij te horen dan voor mezelf. Ik heb dit niet gedaan, en heb tot op de dag van vandaag met niemand “het bed gedeeld”, om het even netjes te zeggen.
Dit topic is eigenlijk bedoeld voor mensen die aseksueel zijn, denken dat ze dat misschien zijn, en mensen die gewoon geïnteresseerd zijn. Ik ben slecht met openingsposts maken, maar hoop wel een paar reacties te krijgen. Als 1 op de 100 mensen aseksueel is, kan ik toch niet de enige op girlscene zijn?!