Arme, onpopulaire landen krijgen vaak geen aandacht als er iets ergs is.

Ik wil dit graag aankaarten omdat ik het best wel heel erg vind en er eigenlijk heel woedend om kan worden.

Ik ga 2 voorbeelden noemen die mij erg aan het hart liggen:

In het noordoosten van Nigeria hebben gewapende mannen een groep van zo’n tweehonderd meisjes ontvoerd. Het is nu bijna twee weken geleden dat tientallen Nigeriaanse meisjes midden in de nacht van hun kostschoolbedden werden gelicht en in vrachtwagens werden gesleurd. Werk van de rebellengroep Boko Haram, is het vermoeden. Een schokkende ontvoering waar het angstvallig stil over blijft.

Door de aardverschuivingen van vrijdag in Afghanistan zijn 2.100 mensen om het leven gekomen. Dat heeft de provincie Badakhshan, waar de ramp zich voltrok, zaterdag bekendgemaakt. Meer dan 2.100 mensen van 300 families zijn allemaal dood", aldus de woordvoerder van de provincie.

Dit zijn twee hele erge dingen, in een lijst van heel vreselijke gebeurtenissen in allerlei landen. Je kunt niet zeggen dat dit ook in deze landen dagelijks voorkomt, want dat is gewoonweg niet waar. Waarom besteed de media hier nauwelijks aandacht aan? Wat als zoiets in Amerika was gebeurt? Of Engeland? Of Frankrijk? Heel de wereld zou op zijn kop staan! In Amerika schiet een idioot een paar kinderen dood, wat verschrikkelijk is, maar iedereen heeft het hier vervolgens over en het nieuws gaat dan ook nergens anders meer over. En in dit geval, is het ‘maar’ Nigeria, of ‘maar’ Afghanistan. En dan houd iedereen zijn mond en laat deze mensen gewoon verrotten want ze zijn toch niet belangrijk. Hard gezegd maar voor veel mensen wel de waarheid.

Wat vinden jullie hiervan.

Ja dat is erg, maar ook logisch, aangezien landen als bijv. Amerika misschien niet op de kaart dichterbij ons land liggen, maar cultureel gezien wel. De vergelijking met Nederland wordt dan ook sneller getrokken.
Ja sorry ik kan me even niet goed uitdrukken, maar ik vind het dus wel erg, maar het gaat ook gewoon niet veranderen. De media geven wat men wil horen en weten en mensen vinden het nu eenmaal heftiger om te horen dat er in een land wat meer op Nederland lijkt iets gebeurt, dan in n land waar ze minder mee hebben.

Een voorbeeld van hoe wij totaal geïndoctrineerd door de media kunnen worden.

Hard maar waar…

Naja ik zag laatst ook het stukje over die aardverschuiving in Afganistan op nu.nl , maar daar komen gewoon veeeel minder reacties op (30 ofzo), terwijl op een onbenulliger stukje honderden reacties komen. Media spelen ook gewoon in op de behoefte van mensen en die merken welk nieuws men meer hebberig naar is. Die overstroming blijkbaar minder, dus heel weinig nieuws. Dat verdwenen vliegtuig ontzettend veel> kon je zien aan dat daar honderden reacties waren, dus ja daar bleef het nieuws toen ook aanstromen.
Misschien ben ik nu te naief, maar ik denk echt dat het ligt aan het ver van mijn bed show gehalte.

Over elke scheet die een celebrity maakt 6 artikels, en een kleine verwijzing naar zo’n dingen, want de dingen die jij als voorbeeld geeft had ik ook nog niks van gehoord… (maar ik kijk ook weinig nieuws)
Ik denk eerlijk gezegd niet dat er de komende jaren iets aan gaat veranderen. Ik probeer er zelf niet te veel aan te denken aan al die oneerlijke dingen die gebeuren want daar word ik niet bepaald gelukkiger van.

Over Nigeria is ook ruim in het nieuws geweest, toch? Gister werd nog verteld dat een grote groep van die meisjes is uitgehuwelijkt. De media is gericht op wat de mensen willen horen en wat de meeste schokking te weeg brengt.

Een Duitser die mensen neerschiet? Hij was psychisch niet in orde.
Een islamitisch persoon die mensen neerschiet? Hij is een terrorist.

Dat is sensatie.

Dit ja. Ik vond het echt misselijkmakend dat er zo’n 300 meisjes ontvoerd waren. Een stuk of 50 wisten te ontsnappen en de rest is uitgehuwelijkt. Ik vind dat zo erg, wat een harteloze lui daar. Zo weinig respect voor vrouwen. Wat weinig? Gewoon helemaal niks.

Als je even op nu.nl kijkt, zie je wel het nieuws over de aardbeving in Afganistan. Maar voor de rest leest je alleen maar dingen over de Sloveense premier die aftreed, Geert Wilders die zijn middelvinger weer uitsteekt naar de Marokkanen en nog wat dingetjes over de Europese Unie. O ja, en Staphorst en Urk houden vandaag de dodenherdenking i.p.v. morgen en One Direction zoekt dubbelgangers omdat de fans gek worden.

Persoonlijk vind ik dat ze er wel wat meer leed op mogen gooien. Ik denk dat half Nederland nog niet eens weet over die meisjes in Nigeria. En dat vind ik heel erg.

Tja, het gebeurt, maar dat komt omdat de meeste Nederlanders zich meer zullen interesseren in westers nieuws en ons nieuws ook van westerse bronnen komen.

Wij horen hier niet eens hoe erg het eigenlijk is in Oekraïne. Ik ken iemand die er oorspronkelijk vandaan komt en er veel familie heeft wonen en zij huilt elke dag om de dingen die ze te horen krijgt van haar familie(dingen die hier niet in het nieuws komen)

Ik had donderdag op mijn werk trouwens over wat er in Nigeria gebeurt is. Niemand van mijn collega’s had erover gehoord. Maar die collega’s lezen sowieso geen kranten en kijken geen journaal.

Ik denk dat het ook komt omdat dingen als een aardbeving in Afghanistan weinig invloed op ons hebben. Ja, het is verschrikkelijk, maar we kunnen er verder weinig mee. En ik denk dat daardoor ook minder mensen reageren op zo’n bericht, want wat moet je erover zeggen? Ik neem aan dat iedereen het er over eens is dat het heel erg is. Over dingen als celebrity’s hebben mensen een mening, en mensen uiten hun mening nou eenmaal heel erg graag. Ik denk dat er daarom ook meer mensen op dat soort berichten reageren, omdat ze er iets over te vertellen hebben.

Daarnaast is berichtgeving vanuit oosterse landen zo moeilijk, omdat er amper journalisten aanwezig zijn (en journalisten komen ook heel moeilijk die landen binnen) die er een verhaal over kunnen schrijven. Ze moeten het doen met persberichten, en berichten uit dat land. Maar de berichtgeving in die landen is ook slecht, honderd keer slechter dan hier. Er is amper tot geen persvrijheid, dus je weet nooit wat waar is en wat niet. Factchecking is dus bijna onmogelijk. Als zoiets in Amerika gebeurd is dat honderd keer makkelijker. En ik denk dat we ons ook veel meer kunnen identificeren met mensen uit westerse gebieden als Amerika of Europa.

Er komt hier idd elke keer weer dezelfde dingen in het nieuws. Terwijl het veel en veel verder gaat.

Op de reacties van nu.nl moet je ook niet letten, want daar komen de mensen met de laagste IQ’s van Nederland bij elkaar om te ‘discussiëren’, lijkt het wel.

Jaa, dit inderdaad!! Daarom discussïeer ik daar ook nooit, het heeft geen enkel nut lijkt het wel.

Maar ze discussiëren helemaal niet. Ze verkondigen alleen hun mening en luisteren niet naar anderen. Dat zie je altijd bij 't soort nieuwsbericht, bijvoorbeeld als iets over verschillen tussen mannen en vrouwen gaat of feminisme ofzo, dan heb je daar allemaal mannen (of waarschijnlijk 17jarige jongetjes) die allemaal vrouwonvriendelijke dingen zeggen en ‘dat is gewoon zo’. Of als iets ook maar heel vaag in de verte met Israël of het jodendom te maken heeft, maakt niet wat het is en of het van belang is, dan heeft het bericht 500 reacties en is de ‘discussie’ gesloten en heb je allemaal mensen die over Israël of het jodendom haten, of het nou terecht is of niet (en vaak gewoon niet).

Ik weet niet waarom ik die reacties blijf lezen want ik word er echt boos van, maar toch doe ik het. Als het nou goed beargumenteerde meningen waren en als ze nou bereid waren om naar anderen te luisteren, maar dat is gewoon niet zo.

En om ontopic te gaan ben ik het wel eens met de rest. Het is verschrikkelijk en zou niet mogen zijn, maar het is zo en je kunt er niet veel aan veranderen. Het enige wat je kunt doen is zelf dat soort nieuws opzoeken en lezen.