Argumenten voor debat - Er moet een verbod op energy drinks komen

Ik heb morgen een debat bij Nederlands en dit telt mee voor m’n PTA dus ik wil er m’n best voor doen. Ik moet debatteren over de stelling ‘‘er moet een verbod op energy drinks komen’’ en ik ben tegen. Ik heb tot nu toe een paar argumenten, maar ik kom niet verder. Weten jullie misschien nog iets wat ik kan zeggen? Ik ben namelijk nogal slecht in debatteren, en mijn argumenten zijn niet echt sterk. Dit is wat ik tot nu toe heb:

[i]In Energy drink zit cafeïne, en dat kan inderdaad problemen geven. Maar koffie en cola worden ook niet verboden, en zo zijn er nog veel meer producten die cafeïne bevatten. Dus als die producten allemaal gewoon in de supermarktschappen liggen, waarom zou je Energy drink dan verbieden?

Of het nou schadelijk is of niet, er is niemand die je dwingt het te kopen. Je hebt immers zelf de keuze of je het koopt of niet. Ook zijn er veel verschillende soorten. Je kunt ook ervoor kiezen om suikervrije Energy drink te kopen.

De Europese Autoriteit voor voedselveiligheid heeft ontdekt dat de blootstelling aan taurine en glucuronolacton, bij het regelmatig drinken van energiedrankjes geen reden hoeft te zijn voor bezorgdheid. Hierbij is uitgegaan van een gemiddelde dagelijkse consumptie van 125 ml per persoon (dat is een half blikje) en een hoge dagelijkse consumptie van 350 ml (dat is een 1,4 blikje).

Taurine komt vaak voor in eiwitrijk dierlijk voedsel, zoals vis, schaaldieren, vlees, gevogelte en eieren.Vooral schelpdieren hebben een hoog gehalte taurine. Ook moedermelk bevat taurine. Dus als taurine schadelijk voor je zou zijn, dan zou je behalve de Energy drink, ook al het eiwitrijk dierlijk voedsel moeten afschaffen en zou je ook geen moedermelk meer aan baby’s mogen geven.[/i]

Ja, ik weet dat ik laat met mijn vraag kom, maar ik hoop dat er toch iemand bereid is me een beetje te helpen. Alvast bedankt voor het meedenken! :slightly_smiling_face:

Liefs,
Cestchouette

• Caffeine is geen gevaarlijke stof
  • Suiker is niet schadelijk voor het menselijk lichaam
  • Verbod is beperking op de vrijheid
  • Het blijft verkrijgbaar in het buitenland en mensen blijven het drinken, ookal is het illegaal (weed is ook verboden in Nederland en toch wordt het gerookt).

^ Hey thanks :slightly_smiling_face: