Architectuur

Heei meiden,

Ik wil als ik van de middelbareschool afkom iets met architectuur gaan doen.
Welke diploma heb ik hiervoor nodig?
En welke opleiding moet ik hiervoor na de middelbareschool gaan doen?

Zouden jullie mij hier wat informatie over kunnen geven?

Liefs, Rowena.

Ehm, ik wou ook architectuur/interieurarchitectuur studeren, maar ik vond niks in Nederland dat ik echt bij mij vond passen. Architectuur op de technische universiteiten was te technisch voor mij, maar misschien is het wel iets voor jou? Dan heb je dus een VWO-diploma met … volgensmij N&T nodig, dat weet ik niet zeker trouwens. Ik studeer nu Interieurarchitectuur in Belgie, en daarvoor had ik een VWO-diploma met maakt niet uit welk profiel nodig. :slightly_smiling_face:

En welk middelbareschool niveau heb je hier in ieder geval voor nodig? Ik doe Theoretische leerweg. Is dta goed genoeg of heb ik nog wat anders hiervoor nodig?

Dit kun je ook op google vinden maartoch.
Interieurarchitectuur en gewoon architectuur zijn twee helemaal verschillende dingen. ikzelf heb 1 jaar architectuur gestudeerd aan de hanze hogeschool in groningen (HBO) het was toch niet helemaal mijn ding, al is het 1e jaar toch nog meer een basisjaar. Ik kan deze opleiding nog steeds wel aanbevelen als je architectuur wil doen en je hebt een havo diploma, groningen is een leuke stad en bij deze opleiding zitten leuke docenten. Ook de lessen zijn interessant en je leert veel, je werkt altijd in groepjes van 10 of minder daardoor is de begeleiding ook goed.

HAVO → bouwkunde/architectuur fase 1 o.a. in Groningen aan de Hanze hogeschool via hier kun je doorstromen naar de uni en daar een verkort programma volgen.
VWO → technische universiteit eindhoven of delft, studie: architectuur

Voor allebei heb je N&T profiel nodig of N&G met wiskunde B (in elk geval heb je sowieso wiskunde B en natuurkunde nodig)

Bedankt voor je reactie. Dus aan Theoretische Leerweg op de middelbareschool heb ik niet genoeg? Ik wil trouwens binnenhuis architect worden.

Wat Lovegoodx zegt. Theoretische leerweg zal 'm niet worden, daarvoor heb je echt een hoger niveau nodig. En ik weet niet zeker of dit waar is wat ik nu ga zeggen, maar je kan je alleen inschrijven in het architectenregister en jezelf officieel architect noemen als je een universitair diploma hebt. Nogmaals, weet niet zeker of dit waar is in Nederland, maar volgens mij wel. Architect is namelijk een beschermde titel, net als dokter.

Oh, binnenhuis architect is weer iets heeel anders. Dan moet je ernaar kijken dat interieurarchitectuur en binnenhuisarchitectuur allebei heel verschillende dingen zijn. Binnenhuisarchitect kan je jezelf namelijk al noemen als je een cursus online hebt gevolgd. Maar interieurarchitect is dus ook een beschermde titel en zo kan je jezelf alleen noemen als je de passende opleiding hebt gevolgd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Interieurarchitect

Dat van het architectenregister klopt inderdaad je moet universitair opgeleid zijn + je moet (ik dacht maar weet dit niet helemaal zeker) 2 jaar praktijkervaring hebben (stages tellen wel mee)

Maar met TL lukt het niet inderdaad, interieur/binnenhuisarchitect zijn mbo opleidingen dat moet lukken, hbo daarvan is allemaal particulier of hebben een strenge toelating omdat het op de kunstacademie wordt gegeven (jan des bouvrie academie van saxion next of aan kunstacademie minerva)
maar kijk eens op de site van een mbo bij jou in de buurt, daar staat het vast wel op van Deltion weet ik het toevallig omdat ik laatst voor mijn broertje op die site ging kijken:
http://www.deltion.nl/jon…rnemer-ontwerper-tekenaar

Bedankt voor jullie reactie’s! :slightly_smiling_face: