Aparte fobie

Heeeii , ik heb nogal een rare fobie ik ben doodsbang voor melk , maar ik weet niet hoe t komt en hoe kan ik dit verhelpen? Heeft iemand eventuele tips
Alvast bedankt.

Wat is het dat je zo bang maakt voor melk? De kleur? De geur?

Ik moet eerlijk zeggen, moest even grinniken toen ik het las.

Hoezo ben je er bang voor? Wat ben je bang dat er gebeurd?
Je kan ervoor naar een psychiater/psycholoog gaan (weet nooit welke waarvoor goed is)

HUh?
Maar melk is juist hartstikke lekker =’)

Haha ik weet dat het raar klinkt maar ik kan alles aan melk niet uitstaan als ik het ergens op mij krijg dan raak ik helemaal in paniek als ik het zie ga ik overgeven…

Het gaat je heus niet opeten. Psycholoog gaan ?

Ik weet niet ik ben gewoon bang ervoor …

Ben je dan ook bang voor producten waar melk in verwerkt zit of niet?

Wáár ben je dan bang voor? Wat zou er gaan gebeuren als je melk aanraakt/drinkt/…?

Jaa redelijk , ik heb het ook niet met kaas ,chocomelk alleen soms kan ik wel youghurtjes eten alleen maar naturel

Dat weet ik niet het is gewoon elke keer zo dat ik dan helemaal in paniek raak …

Misschien moet je gewoon elke dag melk gaan drinken, dan raak je misschien steeds minder in paniek doordat je merkt dat er niks gebeurt als je melk drinkt?
Ik heb wel eens in een programma over fobieën gezien dat een vrouw met smetvrees verplicht fruit van een marktkraam moest eten zonder te wassen en zelfs haar hand in een wc moest steken. Vond ze ontzettend eng, maar uiteindelijk kwam ze er wel vanaf! (:

neee ik lust het ook niet , ik ga er gewoon van overgeven me ouders hebben me het al meerdere keren laten proberen maar het werkt niks…

Hoe is het begonnen dan?
Misschien moet je eens zo’n glas melk voor je leggen, en dan elke x iets dicherbij komen, Oke dit klinkt eg vreemd maargoed… Denk: IK KAN HET! en zorg ervooor dat je niet in paniek raakt. Ik bedoel, dat je het niet lust kan ik begrijpen, maar dat je in paniek raakt is wel n beetje gek(vind ik). Ik denk dat je daar overheen moet komen. Als er niet egt een reden is waarom je in paniek raakt?

Haha ik vind het wel grappig toen ik het las.
Probeer het gewoon eens te drinken? Eet je ook geen melkproducten of dingen wat met melk gemaakt is?
Zoals pannenkoeken anders begin je daar eens mee.

Ga in gedragstherapie, werkt heel goed bij specifieke fobieën.

Dat je in paniek raakt is juist hetgene wat het een fobie maakt.

Ik las net wat over cibophobia, angst voor eten, en dat dat vaak begint met een angst voor producten die snel vederven, zoals melk. Dit kan overgaan naar meerdere producten [dus eerst melk, daarna melk-producten etc.] en kan leiden tot, in het ergste geval, anorexia.

Als je geen melk lust, hoef je het ook niet te drinken, maar je moet wel van de paniek af. Misschien kan je eens op zoek gaan naar een ‘angst’-therapeut, die je hier over heen kan helpen. :slightly_smiling_face:

[Ik ben zelf arachnaphobisch; ik ben heel bang voor spinnen. Het rare is: ik kan heel dicht bij spinnen komen zonder in paniek te raken, en als ik over die grens ga, begin ik te huilen en te shaken en wil ik alleen maar weg. Heel irritant :/]

bedankt :slightly_smiling_face: Ja maar ik lust al geen melkproducten dus ik moet er dringend iets aan gaan doen , maar mijn moeder vertelde me dat ik dit sinds mijn 4e pas begon te krijgen , daarvoor was ik een melkliefhebber

eh… het klinkt wel apart ja…
maargoed, in therapie gaan ofzo? langzaam eroverheen komen door bv. gewoon na te gaan: wat is er eng aan?

[Ik vond vroeger gekookte witlof heel lekker, nu krijg ik er kokhalsneigingen van :stuck_out_tongue:]

Ik denk dat inderdaad zo’n therapie toch het beste is. Ik heb uit mezelf me vaak proberen aan te praten dat spinnen helemaal niet eng zijn, maar m’n lichaam reageert er heel heftig op als ik er te dichtbij kom. [Nog stommer is dat ik vaak tussen het panisch janken en shaken mezelf uit sta te lachen omdat het zo’n minscuul rotbeestje is.]
Een therapeut weet heel goed waar ze op moeten letten en kunnen er achter komen waarom je er zo bang voor bent.
[Ik zag ooit een documentaire over rare fobieën en er was een man die bang was voor witte bonen in tomatensaus; dus er zijn heel wat vreemdere dingen :wink:]