Aparte bankrekening

Een nieuwe bankrekening voor geleend geld?
  • Ja
  • Nee

0 stemmers

Hoi, ik weet eigenlijk niet zo goed waar ik dit moet plaatsen.

Ik ga volgend jaar studeren en daarvoor heb ik een lening aangevraagd. Mijn ouders betalen collegegeld en boeken maar voor mezelf wil ik toch een bedrag lenen.

Is het verstandig om hiervoor een aparte rekening te openen met eigen bankpas om zo meer overzicht te hebben van waar mijn geleende geld heen gaat. Of denken jullie dat het juist onhandig is en ik het gewoon op de normale lopende rekening moet laten storten?

Ik hoop wat advies van jullie te kunnen krijgen!

Edit: Misschien niet heel onbelangrijk: als ik begin met de opleiding ben ik zo’n 1.5 maand 17!

Ik vind het wel een goed idee om het gescheiden te houden eigenlijk.

Heb je al een rekening waar geld op binnen komt? Dan zou ik alles op 1 rekening laten.

@Kraplapje Ik heb nu een rekening waar mijn loon en kleedgeld op binnenkomt, en waar mijn abonnementen vanaf gaan. Ik gebruik dat echt voor alles.

Ik weet alleen niet of het dan onzin is om een hele nieuwe rekening te openen voor die paar honderd euro per maand. Of dat het alleen maar overzichtelijker wordt omdat ik dan weet waar het geld wat ik heb geleend naar toe gaat.

je kunt nog een jongeren/studenten rekening afsluiten. die kosten niks.
Ik heb zelf ook twee bankrekeningen en in het begin hielp het heel goed met sparen, nu niet meer zo :’)

Ik heb zelf een aparte spaarrekening waar ik elke maand geld op storts zodat ik na een jaar het collegegeld kan betalen voor het nieuwe schooljaar. Verder nog een andere spaarrekening die ik al heb sinds ik jong was, waar ik geld op stort als ik iets over heb in de maand of waar ik iets van afhaal indien nodig. Los daarvan nog een gewone betaalrekening waar stufi, toeslagen etc op gestort worden.
Ik vind het ideaal om één rekening te hebben waar alles binnenkomt en vanuit daar te bepalen waar het heen gaat. Spaarrekeningen vind ik fijn om te hebben zodat dat stabiel blijft en omdat je er rente over ontvangt. Overigens houd ik los hiervan ook een kasboek bij in Excel zodat ik alles makkelijk kan overzien,
Het is maar wat je zelf handig vindt. Heb je dat geld wat je wilt bijlenen meteen nodig? Of is het meer als extra zakcentje of om te sparen? Ik zou het op een spaarrekening zetten zolang je het nog niet nodig hebt in ieder geval.

@Alicia, ik heb het niet meteen nodig maar ik wil er bijvoorbeeld wel mijn rijbewijs van halen en een nieuwe laptop van kopen.

Het probleem is dat ik tot mijn 18e niet bij mijn spaarrekening kan komen. Ik zou dus het geleende geld er wel op kunnen zetten, maar als ik het nodig heb, is het nog voor een jaar weg.

Ik ben wel van plan om het geld wat ik na een maand niet heb gebruikt op mijn spaarrekening te zetten.

Je kan toch maar bij 1 bank een studentenrekening hebben?

Ik zou zelf wel een andere bankrekening aanvragen, gewoon omdat het overzichtelijker is.

Ik weet niet of dat bij jouw bank kan, maar bij ING kun je subrekeningen maken. Dat is in je gewone rekening. Ik heb dus mijn gewone rekening en daaronder staat nog een rekening voor School, Rijbewijs en Eigen Geld.
Er kan niets op gestort worden door een ander persoon, alleen ikzelf kan het geld er naar overmaken. En ik kan er ook niet mee betalen, dan moet ik eerst het geld op mijn gewone rekening zetten voor ik er mee kan betalen.

Hm weet ik niet, misschien is één dan ook wel een jongeren rekening (ja waarschijnlijk wel, want op een studentenrekening moet stufi gestort worden :'D)

Ja oke ik dacht al haha.
Heb zelf ook 2 rekeningen en voor de ene moet ik betalen dus ik dacht als ik 2 kan hebben scheelt dat me 6 euro per maand haha :")

Als je het overzichtelijker lijkt, dan zou ik het inderdaad wel doen.
Ik heb zelf heel simpel; een spaarrekening en een betaalrekening.
Betaalrekening staat meestal zo’n 100 euro op en daar komt ook alles op binnen en alles gaat daar vanaf. Zodra ik bijvoorbeeld loon krijg, dan gaat het naar mijn spaarrekening.

Ik zit bij Rabobank, maar ik zal wel eens even zoeken of dat kan. Zoiets lijkt mij ook best handig voor toch een beetje overzicht.

Ik zit bij de Rabo en die houd uit zichzelf al bij wat je uitgeeft in subcategorieën.

Ik denk dat het het handigste is om inderdaad een aparte bankrekening te hebben hier voor. Inderdaad voor het overzicht.