Anxiety heeft invloed op mijn relatie?

hey!

Ik wist niet zeker bij welke categorie ik dit kon plaatsen, maar aangezien het over mental health gaat leek dit me een goeie plek?

anyways,

Ik ga sinds een half jaar met een geweldige jongen! Alles gaat/ging super goed, alleen is er sinds een paar week iets wat voor spanning zorgt; Mijn anxiety.
Ik heb hier een jaar lang (misschien wel 2 )geen last van gehad. Alles ging helemaal prima, maar sinds een negatieve gebeurtenis in mijn thuissituatie, Is het plotseling terug gekomen.
Ik ben nu werkelijk overal bang voor en voel me 24/7 nerveus.
Ik maak me zorgen om de meest kleine dingen en de meeste dingen gaan om mijn vriend (aangezien hij op het moment alles voor me is). Uitgaan, andere meiden, zijn geluk etc.
Ik praat er met hem over, en hij zegt me dat ik me geen zorgen hoef te maken. Dit is makkelijker gezegt dan gedaan.
Ik vind dit vreselijk! we hebben bijv. een paar keer keiharde ruzie gehad alleen omdat ik kleine dingen overdacht. Mijn vriend was erg boos op me en voelde zich gekwetst, maar toch was IK het niet die al die dingen dacht. Het was mijn anxiety.

Omdat hij zelf geen ervaring heeft met anxiety, heeft hij er minder begrip voor. ‘‘Gaat vanzelf over’’ denkt hij.

Wat kan ik doen voor mezelf maar ook voor hem, zodat mijn anxiety over gaat/ geen invloed heeft op onze relatie?

Ik ben een beetje radeloos :flushed:

x

Heb je hier al eens met iemand anders over gepraat dan met je vriend?

Zeker. Met mijn beste vrienden, mijn moeder, mijn huisarts etc. Alleen aangezien niemand er zelf echt ervaring mee heeft is het moeilijk te begrijpen.

Misschien een maatschappelijk werker/psycholoog?

Ik zou 'm meer proberen uit te leggen over je angst, waar het eventueel door getriggerd kan worden/wat hij kan doen voor je enzo. En laat hem ook merken dat je weet dat je je over veel dingen niet druk hoeft te maken, maar dat gewoon gebeurt omdat je angstig bent.

Als hij om je geeft probeert hij zich er vast wel in te verplaatsen; Het is iets waar jij mee dealt, maar de mensen om je heen ook. Al is het voor mensen die het zelf nog nooit heeft ervaren heel moeilijk, wat ook te begrijpen is.

probeer eens een ontspanningsoefening te vinden dat voor jou goed werkt, dat kan zijn meditatie, fysiek bezig zijn etc.