ANW

Hooihoi,

ik wilde even weten of er mensen zijn die ANW hebben en wat hun mening daarover is.
Mijn mening is dat het echt een nutteloos vak is, vooral als je geen N-profiel hebt. Ik heb dat wel maar het boeit mij niet/snap het niet. Die mensen van het ministerie van onderwijs zeggen dat het een vak is voor onze ‘‘algemene ontwikkeling’’. Maar begrijp me niet verkeer, HAVO heeft dit vak niet, maar zij moeten zich toch ook ‘‘algemeen ontwikkelen’’. Het argument is dat HAVO het te druk heeft. Maar het VWO heeft het minstens zo druk in het 5e jaar. Ik snap het allemaal niet zo goed waarom dit vak nog verplicht is. Alsof ik iets zou moeten weten over het heelal wanneer een ster opkomt, dat boeit me echt geen flikker :stuck_out_tongue: Ook heb ik het dusdanig druk met mijn vakkenpakket, dat ik geen tijd heb om het te leren en wat er bij mij op school te leren valt is niets want alle uitleg staat of in onbegrijpbare woorden + definities + begrippen dat je het niet snapt of er is geen uitleg aanwezig… Nou ja beetje veel geklaag maar ik vind het dus echt grote onzin.

Mee eens, het slaat echter nergens op…gelukkig ben ik er al vanaf!

Ik heb het ooit gehad ja, en het was echt een vak van niets. Ik bakte vroeger nooit wat van scheikunde en natuurkunde, maar ANW heb ik glansrijk doorlopen. :’)
Mensen met maatschappijprofielen hebben er vaak gewoon totaal geen interesse in en hebben die vakken al in de onderbouw gevolgd, dus leken zijn ze niet op dat gebied en voor mensen met een natuurprofiel is het vrij nutteloos, omdat zij dit in principe al behandeld moeten hebben.

dat lijkt me juist leuk eigenlijk

De regering zou er beter aan doen om geld te stoppen in zaken waar we écht wat aan hebben.

Wat is ANW?

ik heb geen N-profiel, alleen maar Alfa vakken en ik vind t eigenlijk wel onzin.

Ik heb een natuurprofiel dus ik vond het wel interessant, had het vorig jaar.

Maar ik vond dat ook zo vreemd: iedereen, dus ook mensen zonder maatschappijprofiel, krijgt maatschappijleer en iedereen, dus ook mensen zonder natuurprofiel, krijgt ANW. Ik vond maatschappijleer afschuwelijk, maar ik snap bij beide vakken wel waarom ze het geven. Maatschappijleer moet gewoon iedereen een beetje weten, punt. ANW dan weer net iets minder, maar over het algemeen vind ik dat je ook gewoon dingen over voeding/het heelal en alles moet weten. Het is niet heel uitgebreid, dus dat moet kunnen.

Maar hallelujah wat ben ik blij dat ik er vanaf ben.

ja hier ben ik het volledig mee eens, kunnen ze weer wat besparen :stuck_out_tongue: en ze helpen ons ermee

ja hier ben ik het volledig mee eens, kunnen ze weer wat besparen :stuck_out_tongue: en ze helpen ons ermee

Ik ben het helemaal met je eens, wij kregen het in de 4de. Heel jaar niks gedaan 2 uur per week in een les zitten praten met elkaar over niks(gewoon met vrienden, dus geen les) en dan 3 toetsen en een PO(in 2 uur gemaakt). Je hebt er niks aan. Trouwens, je argument dat het niet nuttig is als je geen N-profiel hebt, ook met N-profiel is het niet nuttig. Je krijgt namelijk de belangrijke stof toch wel en de rest zijn dingen waar je niks aan hebt.

Het leren was trouwens gewoon een samenvatting overschrijven in je schift(van ongeveer 10 kantjes, maar dan had je ook echt alles) en die bij de toets houden, want dat mocht dus ook gewoon als het maar geschreven was.

Ik vind het ook een stom vak!
Het is gewoon veel. Bij ons schrijft iedereen eigenlijk gewoon de antwoorden over van het antwoorden blad hahaha. En dan zitten we de rest van de les gewoon stomme dingen te doen achter de computer enzoo

^
ja daar heb je gelijk in, over dat het met N-profiel ook niet nuttig is.

Wij mogen niets bij de toets houden, we moeten het helemaal uit ons hoofd leren en dat is zooooo veel :stuck_out_tongue:

Waarom krijgen ze het alleen bij een N profiel en niet als algemeen vak?
En alleen op het VWO?

Ik weet niet meer of ze het nog steeds geven bij ons, maar bij ons moesten alle VWOers het volgen. Vroeger ook Havo, maar doordat die maatschappijleer en ckv hebben, denk ik dat daar geen tijd meer voor was om dat 1 jaar in te plannen. Bij ons heb je in het eindexamenjaar namelijk geen maatschappijleer/ckv/anw meer. Dus havo krijgt in de 4de dan maatschappijleer en ckv en vwo in de 4de anw en een half jaar ckv, en in de 5de maatschappijleer en ckv.

Onze lerares vond het trouwens ook nooit leuk om te geven, die had er wel een hekel aan, maar soms deed ze toch een poging iets uit te leggen. En we hebben ooit een vaag spel gedaan, dat zijn dingen die ik me dan weer herinner.

Eh ik vind het met een N-profiel júíst onnuttig, maar oké. Het is sowieso een rotvak wat nergens op slaat.

Bij ons is het juist verplicht als je géén N profiel heb :slightly_smiling_face:

Het toch over het heelal en ontstaan van de wereld ?
Was vroeger een obsessie vn me

Bij ons is het biologie, scheikunde, natuurkunde… dat soort dingen in 1

Ze zeggen dat de HAVO het te druk heeft, maar ja ze mogen ook wel even in mijn agenda kijken :stuck_out_tongue: