Anw verslag onderwerp?

oke ik heb een heeel groot probleem.
we moeten voor anw zelf een onderzoek doen en daar bij een verslag maken.
mijn eigenlijke onderwerp is NIET TE DOEN echt serieus niet.
hebben jullie nog iets?
't moet iets zijn als dementie, waaraan merk je dat en daarbij dan onderzoeken.
maar mag maar 1 in de klas zijn dus die is al weg.

ik hoop echt dat iemand iets heeft

Autisme, ADHD, parkinson, andere aandoeningen en ziektes?
Waar moet het eigenlijk precies over gaan?

Autisme, ADHD en parkinsom komen vrij vaak voor. Dan kun je literatuuronderzoek doen, en aan de hand daarvan een aantal vragen opstellen. Dan zou je naar mensen toe kunnen met die aandoening en die vragen stellen, en dan de antwoorden vergelijken. Dan kun je vaststellen of de uitkomsten van het onderzoek overeen komen met je literatuuronderzoek.

Beetje vage opdracht trouwens, als je iets echt wil gaan onderzoeken wordt het al snel heel erg uitgebreid.

Hoe groot moet het onderzoek zijn?
Ik heb zelf twee presentaties van ANW, de ene is met de onderzoeksvraag: Wat gebeurt er als je een met water gevuld plastic boterhamzakje vlak boven een brandende kaars houdt?
De andere had de hoofdvraag:Wat wordt de energiebron voor mobiliteit (auto’s)?
Met deelvraag: Wat is zuiniger en schoner; een auto die minder benzine verbruikt of een auto die op elektriciteit rijdt?

Misschien heb je hier nog wat aan (:

Gewoon aan de hand van internet, filmpjes etc. We hebben dus wel onderzoek gedaan, maar niet met behulp van proefjes ofzo.

Sorry, maar die opdracht slaat echt nergens op :’)
Hoe kun je nou onderzoek doen zonder van te voren ook maar iets over het onderwerp op te zoeken? Je moet toch van te voren weten waar je onderzoek over gaat en een goede opzet maken? Daar heb je informatie voor nodig, je komt moeilijk aan informatie als je geen literatuur, filmpjes, internet etc mag gebruiken.

Maar wat wordt er dan van je verwacht? Hoe zou je dementie dan moeten onderzoeken? Bij bejaarden langsgaan ofzo?

Ik heb misschien nog een ideetje. Ik heb ook ooit voor ANW een presentatie gemaakt over 3D films, dat mensen er hoofdpijn zouden krijgen door naar 3D films te kijken. Dit zou dan komen doordat mensen zich focussen op dingen die er op de achtergrond gebeuren, terwijl dat niet moet blaba (geen zin om het helemaal uit te typen). Dan zou je dit kunnen testen door naar een 3D film te kijken, de eerste keer focus je je ook op de achtergrond, kijk je of je hoofdpijn hebt. Tweede keer zorg je ervoor dat je je alleen focust op de voorgrond, kijken of je dan geen hoofdpijn hebt.

Oke ingewikkeld om te typen, maar hoop dat je het begrijpt :stuck_out_tongue:

Zoiets moesten wij ook doen voor ANW. Paar onderwerpen uit m’n oude klas die ik nog weet:

Invloed van Energydrank (op bv reactievermogen, uithoudingsvermogen etc.)
Invloed van sport op hartslag, bloeddruk en longinhoud

Nouja het zijn er maar 2, kan de rest me niet meer zo goed herinneren. Maar misschien heb je er wat aan?

conditie
:$$ oke, dit zal je zeker niet helpen.

Ik doe euthanasie , maar dat is ook zo’n veel gekozen onderwerp :'3

Het invriezen van mensen voordat ze helemaal dood zijn zodat ze later weer verder kunnen leven door verbeterde leefomstandigheden en technologien. En dan kijken hoeveel mensen er zijn die dat overwegen ofzo?

ik had zelf vorig jaar tuinkers laten groeien op verschillende soorten muziek en dan gekeken of er een verschil tussen zat. er waren bij mij ook mensen in de klas die het over optische illusies hadden, of dromen onderzochten na het bekijken van bepaalde plaatjes en ook mensen die onderzochten op welke mensen alcohol het meeste invloed had (mannen/vrouwen, sporters/niet-sporters, rokers/niet rokers etc.)

ik had de dood XD