Anticonceptiestaafje

Hoi hoi,

Ik ben binnenkort van plan om een anticonceptiestaafje te laten zetten.
Toch ben ik wel benieuwd naar ervaringen van meiden hier!

Bedoel je een spiraaltje?

Ze bedoelt denk ik zo’n staafje dat ze onder je huid van je arm inbrengen.

Heb er zelf geen ervaring mee, maar de moeder van mijn oppaskindjes, waar ik echt goed mee kan opschieten, zij is 25 ofzo, zegt dat zij en haar zussen het allemaal hebben gehad, maar en acné op hun rug van kregen…
Verder heb ik er nooit iets over gehoord. Je moet trouwens niet bang worden hiervan, maar het kán dus gebeuren. Het ligt helemaal aan je eigen lichaam en hoe jouw lichaam met hormonen omgaat.
Ik ga dit topic even volgen want ik zit eraan te denken om zelf ook zoiets te gaan proberen!

Klopt!

Nymphadora:
Gebruikte ze het staafje nadat ze kinderen heeft gekregen?
Mijn huisarts zei dat je van de prikpil namelijk heel moeilijk zwanger kan worden, ik weet niet hoe dat bij 't staafje is…

Volgens mij ervoor! Ja dat weet ik bijna zeker:)

Ik heb trouwens van de dokter een folder gekregen met alle mogelijke soorten anticonceptie erin, daar staan alle voor en nadelen in en precies hoe het werkt! Is super makkelijk want zo kun je heel goed vergelijken. Misschien iets om te vragen?

Ik heb er ervaring mee en ik ben echt heel tevreden.

Ik kreeg eerst een verdoving en daarna ging de naald erin, die zag er groot en hol uit, maar ik voelde er niks van. Het zag er wel naar uit, maar dan kan je ook gewoon wegkijken. Daarna ging er een pleister op en ik heb alleen een blauwe plek gehad. Mijn arm was ook een beetje zurig en aan de bovenkant een klein beetje gevoelloos.

Ik heb hem nu 3 maanden. Hij is gezet in mijn stopweek (ik slikte ervoor de lichtste pil) en menstrueerde dus. Na 3 dagen van het zetten van de implanon, stopte het bloeden al. Een maand later heb ik een week doorbraakbloedingen gehad, week niet en toen weer een week wel. Daarna is het gestopt en heb ik daar geen last meer van gehad.

Ik was ook heel bang voor de bijwerkingen. Een tip, lees de bijsluiter niet, maar pas na 2 weken. Dan ga je niet alles koppelen aan de mogelijke bijwerkingen, terwijl die er misschien niks mee te maken hebben. Ik heb tot nu toe geen last gehad van de bijwerkingen.

Als er nog vragen zijn, die kan je altijd stellen :slightly_smiling_face:.

Ik zit hier ook over te denken omdat tot nu toe alle andere dingen gefaald hebben.
Ik gebruik het niet zo zeer als anticonceptie maar om mijn menstruatie mee te onderdrukken, omdat deze zo hevig is dat ik dan niet meer normaal kan functioneren -.-

Zijn jullie allemaal niet meer ongesteld geweest nadat je deze had (en hij even gesetteld had natuurlijk)?

Wauw, bedankt voor jullie ervaringen. :slightly_smiling_face:

@LTDS:
Kan het staafje ingezet worden wanneer je wilt, of moet het in de stopweek? :astonished:

Ik heb er echt spijt van. Ik heb hem eind juni laten zetten en ik ben vanaf toen 3 weken ongesteld geweest, dan een paar daagjes niet en dan weer 3 weken wel. En ook echt best wel erg dus ik heb werkelijk geen idee waar al dat bloed vandaan komt. Daarbij komt dat ik echt wel meer pukkels in mijn gezicht heb gekregen en ik heb nu ook al een paar weken hoofdpijn wat zou kunnen komen door het vele bloedverlies. Dus : ik zou graag terug willen naar de vertrouwde pil. Maar aangezien het best prijzig is om zo’n ding te laten zetten wacht ik nog maar even af… Ik vind het tot nu toe in ieder geval vreselijk.

Het beste in je stopweek of tijdens je menstruatie, dit omdat je dan gelijk veilig bent. Als je het buiten je stopweek laat zetten moet je een maand wachten, volgens mij, voordat je veilig bent.

Ik heb ook inderdaad meer pukkels in mijn gezicht gekregen, maar je hormoonhuishouding is gewoon even in de war, wat volkomen logisch is. Ik zou als ik jou was nog even wachten en het aankijken en als het niet weggaat naar de huisarts. Hij kan je een kuur geven waardoor je menstruatiecyclus wordt gereset, dit kan helpen en hoeft niet vaak te worden gedaan bij meiden met een implanon.

Mijn zus heeft er twee maanden ook eentje laten zetten. Morgen moet ze weer naar het ziekenhuis. Ze heeft daarvoor wel 3 kinderen gehad. Maar sinds het plaatje erin is gegaan is ze alleen maar heel erg ongesteld geweest, dus nu heeft de arts besloten hem er toch weer uit te halen. Ze is dus 2 maanden achter elkaar elke dag ongesteld geweest.

Ik zat er ook over na te denken om het te laten doen, maar ik zie er nu toch eventjes vanaf.

Ik vind het echt een heel eng idee, maar als het werkt snap ik wel dat mensen dit doen.

Dit is precies het resultaat wat ik heb van mijn spiraaltje, alleen ben ik nu al gewoon bijna een heel jaar door ongesteld, ik heb geen 1 dag geen bloed gehad -.-

Ik moet maar eens onderzoeken wat voor hormonen er in een implanon zitten, en watvoor in de mirena…

Grappig genoeg zie ik net dat ik hier bijna twee jaar geleden ook heb gereageerd.

Ik had destijds de Yaz, een gewone pil, en ben na een tijdje overgegaan op de Nuvaring. Deze beviel erg goed door de lage afgifte van hormonen. Echter, na ruim een jaar, merkte ik dat ik in de stopweek last kreeg van erge hoofdpijn, soms migraine (maar dit zit ook in de familie). Ik denk dat dit te maken heeft met de hormonen. Over twee weken heb ik een afspraak met de dokter, en twee weken geleden heb ik de nuva er uit gehaald (heb geen nieuwe in gedaan omdat ik toch naar de dokter ga en je voor de Nuva 21 euro moet neerleggen. Ik heb nu vrijwel elke dag last van hoofdpijn en ik krijg ook meer puistjes. Op mijn voorhoofd, waar ik serieus nooit puistjes heb gehad, zit nu ook een ondehuidse ontsteking.

Ben dus erg benieuwd naar het staafje en ervaringen van meiden hier!

Ik zit er al een tijdje aan te denken om een implanon te nemen omdat mijn menstruatie zó hevig is. Ik zit ook al aan de pil sinds ik 12 ben ivm vreselijke buikpijn, rugpijn, misselijk en ik was elke maand minstens 2 dagen thuis ervan. Ik ben bijna 18 trouwens. Nu ben ik gisteren 2x flauwgevallen en ik gok dat dit komt door mijn menstruatie. Ik heb vanmiddag een afspraak bij de huisarts om hierover te praten maar ik lees meer negatieve dan positieve reacties…

Ik werk in een ziekenhuis dus ongesteld zijn tijdens het werk is gewoon niks. Gister was ik dus ook aan het werk. Plus ik lek geregeld door terwijl ik elk uur naar het toilet ga om te checken en eventueel maanverband te verwisselen. En dat is niet fijn als je een witte broek aanhebt :cold_sweat:

Maargoed ik zal vanmiddag nog even terugkomen hier na de huisarts :’)

2 vriendinnen van mij hebben er een en als ik dat zo bekijk lijkt het me helemaal niks. Allebei kregen ze heel veel puistjes (werd gelukkig wel minder na de maanden verstreken). 1 van hen was geloof ik 2 maanden aan een stuk door ongesteld. En de ander heeft geen idee meer wanneer ze nou ongesteld wordt, kan zomaar ineens gebeuren en dat lijkt me nou ook niet echt prettig.

Ik heb 'm ook gehad.

Bij mij werd hij onverdoofd geplaatst, viel me echt heel erg mee. M’n arm was nog wel twee weken blauw rond die plek, haha. Maar daarna heb ik er nooit meer last van gehad. Ik werd niet ongesteld, geen krampen, geen last van misselijkheid zoals ik dat bij de pil wel had. Verder ook niets van de bijwerkingen die ik hier lees.

Iedere ochtend als ik opstond controleerde ik gewoon even of ik 'm nog voelde. Werd automatisme. Het verwijderen viel me ook mee trouwens. Verdoven, even wrikken en twee hechtingen erin. Ik heb nu een klein litteken.

Ik heb geen implanon maar de prikpil en volgens mij vallen die ongeveer in dezelfde categorie. Grote kans dat je niet meer ongesteld wordt waardoor die klachten weg zijn. Je kunt natuurlijk klachten krijgen van de implanon zelf maar dat verschilt per persoon. Ik zou het gewoon proberen en is het na 3 maanden gewoon helemaal niks dan haal je hem eruit.