Anticonceptie: spiraaltje of implanon?

Hi :slightly_smiling_face:

Ik ben op zoek naar mensen die mij kunnen helpen met en maken van een beslissing over anticonceptie en kon geen goed topic vinden; menstruatie of de pil misschien. Is er geen optie voor een algemeen anticonceptietopic?

In elk geval, mijn issue. Afgelopen week moest ik voor een controle naar mijn neuroloog en in verband met bijwerkingen van mijn huidige medicijnen heb ik besloten over te stappen naar andere medicijnen. Ik heb epilepsie en bijna 21, maar dat terzijde.
Het enige nadeel van mijn nieuwe medicatie is dat mijn anticonceptie, de pil (die ik sinds mijn 16e al slik), niet meer voldoende beschermt tegen ongewenste zwangerschappen. Dit omdat mijn nieuwe medicatie blijkbaar zorgt voor een te vroege hormoonafbraak, waardoor niet alles opgenomen wordt in mijn lichaam. De pil (of andere anticonceptie met een stopweek, dus geen constante hormoonspiegel) is dus niet meer mogelijk.

Nu ben ik afgelopen vrijdag naar mijn huisarts geweest voor de vraag wat mijn opties zijn. Hij noemde de pleister, de nuvaring, de prikpil, een hormoon/koperspiraal en het implanon.
Gezien het feit dat ik nogal wel eens dingen kan vergeten lijken mij de pleister, de nuvaring en in iets mindere mate de prikpil niet de meest ideale oplossing. Daarnaast lijkt me de koperspiraal ook niet heel prettig (ivm de meer hevige bloedingen), dus mijn keuze wordt waarschijnlijk een hormoonspiraal of het implanon.

Ik heb geprobeerd van beide informatie op te zoeken, maar de verhalen zijn heel wisselend. Nu is het daarnaast zo dat ik regelmatig last heb van doorbraakbloedingen en ik niet echt kan vinden of dat bij een van beide ook minder wordt oid.

Aangezien ik dacht; er zijn vast meer meiden hier die deze afweging ooit gemaakt hebben, heb ik dit topic geopend. Dus mocht je een spiraal/implanon hebben, hoe bevalt het? Hoe heb jij je keuze gemaakt? Hoe was het zetten, waar heb je dat laten doen, doet het echt zoveel pijn? Hoe lang was je cyclus/bloedingen onregelmatig (mijn huisarts zei ongeveer een jaar)? Word je Ć¼berhaupt nog ongesteld en is dat regelmatig?
In elk geval, mocht je me er iets meer over kunnen vertellen wat mij helpt in het maken van mijn beslissing, dan hoor ik het heel graag!

Hoi. Ik heb sinds november de implanon, omdat ik na 6 jaar slikken van de pil veel bijwerkingen kreeg (doorbraakbloeding, down gevoel etc). Ik heb voor de implanon gekozen, omdat het zetten van spiraal door de huisarts werd afgeraden als je nog geen kinderen hebt gehad het dan heel pijnlijk kan zijn (is bij iedereen anders natuurlijk). Zelf leek het mij ook niet prettig. Dus vandaar de implanon ook prettign dat hier maar Ć©Ć©n hormoon inzit. Toen kwam ik uit bij se implanon en na veel ervaringen gelezen (vooral negatieve) heb ik hem toch laten plaatsen.

Ik heb 'm laten zetten door de gynaecoloog. Het zetten zelf deed geen pijn ik voelde er niks van. De verdoving was alleen niet zo prettig maar goed met 10minuten zat het erin. Ik heb daarna drukverband gekregen en wel 2 weken lang met een blauwe arm gelopen. Ik zie nu nog steeds een klein puntje van de naald. Dat is wel en klein nadelen want als die eruit moet zie je altijd een klein litteken. Maar dat is pas over 3 jaar. Je bent ook meteen beschermd als de implanon is geplaatst.

Mijn cyclus is wel veranderd van november tot februari ben ik niet meer ongesteld geweest en in februari ben ik twee weken lang ongesteld geweest (ik denk misschien dat mijn lichaam moest wennen aan weer hormonen omdat ik daarvoor een maand moest stoppen met de pil). Nu ben ik vanaf 15feb ongeveer niet meer ongesteld geweest en hoop dat het zo blijft.

Ik zelf ben er erg blij mee voel me lekker in me vel, geen bijwerkingen. Hoef niet meer elke dag te denken dat ik dat mijn pil moet slikken. Het enige nadeel was dat ik zo lang ongesteld bleef, maar ik heb nu her gevoel dat het ook niet meer gebeurd.

[i]Gezien het feit dat ik nogal wel eens dingen kan vergeten lijken mij de pleister, de nuvaring en in iets mindere mate de prikpil niet de meest ideale oplossing.

[/i]Maar de prikpil kun je haast niet vergeten? Dat is een afspraak bij de huisartsassistent. Just sayin.

^Klopt, vandaar in iets mindere mate, maar wel iedere 3 maanden. Ik heb dan liever iets op de langere termijn, of iets constants zoals de pil. Iets 4x per jaar zal ik iets eerder vergeten dan iets wat ik iedere dag moet doen. Dat wordt routine, althans, zo heb ik het in mijn hoofd zitten haha.

@COCONUTMILK, thanks voor het delen van je ervaringen! :grinning: Heb je bewust gekozen voor het zetten bij een gynaecoloog? Aangezien mijn huisarts zei het zelf te kunnen. En had je voor het starten met het implanon doorbraakbloedingen? Op internet lees ik namelijk veel dat hij dan niet gezet mag worden oid, hoewel mijn huisarts hier niks over gezegd heeft. Sorry voor de hoeveelheid vragen, ik vind het maar een complexe issue haha.

Nee mijn huisarts wilde de impalon niet zetten omdat ze niet bekwaam genoeg was. Vandaar dat ik naar de gynaecoloog ging. Ik heb twee maanden een doorbraakbloeding gehad. Ze hebben me er niets van verteld dat het niet zou mogen.

Ik heb nu sinds 5 weken een implanon. Ik heb inderdaad ook heel lang getwijfeld tussen mirena en implanon, maar mijn huisarts wilde de mirena niet bij mij plaatsen omdat ik nog geen kind heb gehad. Ik zou dus sowieso naar de gynaecoloog moeten hiervoor. Het werd dan een erg duur grapje voor mij en toen ik nog even realistisch ging kijken naar de verschillen, vond ik een implanon toch verstandiger (met het oog op zwanger willen worden over een paar jaar).

Mijn huisarts vertelde ook dat als ik last zou krijgen van doorbraakbloedingen bij mirena, ik dat ook zou hebben bij implanon en andersom. Dus ik wilde eerst de implanon proberen, omdat dit goedkoper was als hij er toch uit zou moeten.

Verder had ik de eerste week na het zetten alleen wat bruin bloed, helemaal geen heftige bloedingen. Tot nu toe verder ook niet meer ongesteld geweest. Het zetten van de implanon kon bij mij bij de huisarts. Er wordt een verdoving in je arm gezet, die voel je eventjes, 2 minuten daarna voel je op die plek al niks meer. Dan word de dikke naald in je arm gestoken en plaatsen ze de implanon onder je huid. Hier voel je verder niks van. Inderdaad, zoals iemand al zei, loop je een tijdje met een blauwe arm rond. Vond het zelf geen probleem, omdat het toch aan de binnenkant van je arm zit, het mini litteken vind ik zelf ook niet erg. Je ziet er amper iets van.

Thanks beide! Ik neigde eerst meer richting het spiraaltje, maar nu toch meer naar een implanon haha. Hebben jullie vooraf nog testen moeten laten doen? (Voor de mirena wist ik dat een SOA test noodzakelijk was, voor het implanon lees ik een zwangerschapstest?)
En de verhalen op internet verschillen nogal wat betreft de datum om hem te laten zetten als je overstap van de pil. Is dat nu de eerste dag van je ongesteldheid/stopweek of juist wanneer je weer met een nieuwe strip zou beginnen?

Sorry voor de hoeveelheid vragen haha. Vind het wel fijn me van te voren goed te oriƫnteren. Bedankt voor jullie hulp in elk geval!

Voor het zetten van de implanon hoefde ik geen testen te laten doen. Ik moest mijn pil doorslikken tot de dag dat hij gezet werd, maar dit wordt als het goed is gewoon verteld door de assistente. Die stelt een aantal vragen die betrekking hebben op je pilgebruik en dan zegt ze wanneer een afspraak mogelijk is.

Als je niet seksueel actief bent op dit moment, maak het sowieso niet zo uit wanneer je hem precies laat zetten, en als je twijfelt gewoon de eerste 7 dagen met condoom doen. Dan zit je altijd goed

^Ah duidelijk! Dankjewel voor je info! :slightly_smiling_face: