Anti zweettips & lotgenoten [Algemeen Topic]

Heej meiden,

Ik zit al jaren met een lastig probleem. Ik zweet enorm veel bij mijn oksels.
Dit is al sinds mijn 14de ongeveer. Ik ben nu 20 jaar.
Eerst dacht ik dat dit bij de pubertijd zou horen, en wel zou verdwijnen. Ik neem aan dat ik nu uit mijn pubertijd ben :p… En het is er nog steeds.

Ik heb op het internet al eens gegoogled, en toen kwam ik bij de term hyperhidrose uit. Een aandoening die zorgt dat mensen overmatig zweten. Nu vraag ik mij hier bij af. Moet je dit niet altijd hebben? Ik zweet namelijk als ik thuis ben, bijna niet. Enkel als ik nerveus wordt komt dit thuis ook wel eens voor.
Ik heb dit dus vooral op school/stage/winkels/… ergens anders dan niet thuis.

Ik schaam mij hier wel erg voor. Ik durft geen gekleurde shirts aan te doen. Enkel zwart, donkerblauw of wit. (Bij wit valt het ook wel op, en kleuren de okselsplaatsen na een tijdje geel.)
Daarom houd ik ook van de zomer, dan kan ik topjes in alle kleuren dragen, en dan zie je het niet zo.

Ik heb geluk dat het geen echte zweetgeur voorbrengt, maar toch heb ik soms het idee dat het te ruiken is. Ik drink hiervoor ook veel water, en was elke ochtend mijn oksels met zeep. Ik spray deo op om het zweten tegen te gaan, maar dit helpt ook niet.

Ook heb ik al eens van die middeltjes geprobeerd zodat je enkele dagen niet zweet. Dit werkt 2/3x, en daarna lijkt het alsof mijn lichaam zich hieraan aanpast.

Nu zijn mijn vragen: Zijn hier meiden die dit ook hebben? Wat doen jullie hieraan?
Zou ik hyperhidrose kunnen hebben? Zo nee, wat zou het anders kunnen zijn?

Alvast bedankt.

Misschien kan een andere/betere deodorant helpen. Vaak zorgen deodorants alleen voor een lekker geurtje maar verminderen het gezweet niet.

Hiervoor let ik er ook op dat het tegen het zweten is. :slightly_smiling_face:
Ik neem nooit een parfum deo, maar altijd eentje van garnier/rexona, die zogezegd 24/48h het zweten tegengaan :slightly_smiling_face:.

Als ik me niet zo zou schamen zou ik dit wss al gedaan hebben.
Maar, ik wil nu eerst zien als er mensen zijn met hetzelfde probleem, en wat hun oplossing is:).

Misschien dat dit mij al verder kan helpen.

Je hoeft je nergens voor te schamen. Problemen zijn er om verholpen te worden en bovendien vind ik het al heer stoer dat je het op internet durft te plaatsen!

haha, ja de anonimiteit is hier wel handig bij :flushed:

Nja ik weet het. Het is gewoon die eerste stap hé? Naderhand zal ik waarschijnlijk opgelucht zijn als ik weet wat het is. Maar die drempel houdt mij nu echt wel tegen :p.

Plus aan mijn moeder duidelijk maken dat ik hiervoor naar de dokter wil gaan, lijkt mij ook wel moeilijk. Ze weet dat ik zweet, maar dat dit zo erg is, en ik mij hier zo voor schaam, weet ze niet! Dus die stap zetten lijkt mij ook weer moeilijk.

Ik hoop stiekem nog elke dag dat het gewoon ineens weg is! :cold_sweat:

Ik snap je probleem. Je kunt beter niet met zeep wassen je oksels, maar gewoon met lauw water. Ook helpt Odorex mij heel goed, dit heb je in rollers en spuit mogelijkheden. Maar ik snap je dus, ik draag ook geen gekleurde hemdjes om dit probleem.

Ga naar je huisarts. Die heeft er vast middelen voor, en anders kun je altijd doorverwezen worden naar de dermatoloog. Oh en je hoeft je moeder toch niet te vertellen dat je naar de huisarts gaat.

Ontstaat dan geen bacteriënontwikkeling, zodat je net gaat ‘stinken’? Daarvoor was ik het speciaal met zeep?

Odorex, hoelang gebruik je dit al? Past je lichaam zich er niet aan aan? En waar kunt je dit kopen?(Liefst in België? :grinning:)

Hahahaha ik typte odoban in, krijg ik allemaal van zulke plaatjes :grinning_face_with_smiling_eyes: Ik wou je serieus bijna benoemen als troll :cold_sweat:

Hier zit ik ook met de vraag als je lichaam zich hier niet na enkele keren gebruiken, aanpast?

Oeh in België weet ik het zo niet, maar volgens mij in heel veel drogisterijen wel :slightly_smiling_face: Het helpt bij mij wel heel goed, is een stuk minder erg geworden!
Dat van het zeep weet ik niet zeker, maar dit heb ik eens te horen gekregen dus doe het nu alleen met water :slightly_smiling_face:

Het probleem voor mij is, dat ik de dokterskosten dan moet betalen, en die kunnen hier weleens hoog zijn. Ook krijgen wij het remgeld van de mutualiteit terug, en dan krijgt mijn moeder te horen dat ik alleen naar de dokter geweest ben. Dus uiteindelijk kan ik het dan beter vertellen ;p (Ik denk dat het Belgisch systeem anders is dan bij jullie?)

In het Kruitvat, zou dit kunnen? En welke variant van Odorex gebruik jij? Ik zie dat er verschillende bestaan :slightly_smiling_face:.

En waar haal je Odoban?
En ja, 2 weken zweetvrij zijn zal zalig voelen.
Dat constant natte gevoel onder je oksels vind ik echt VIES!

En extremere maatregelen, wat bedoel je hiermee? Botox? Heb ergens gelezen dat dit werkt (voor een tijdje) :slightly_smiling_face:

Ik heb een soort spray, die je om de 2 / 3 dagen voor het slapen gaan moet spuiten op je oksels. Vind dit zelf wat hygiënischer dan een roller, maar dat is natuurlijk weer persoonlijk :slightly_smiling_face: In de Kruidvat zou ik het zo niet weten, maar volgens mij heb ik ze bij de Etos weg!

Same here.
Begon bij mij op mijn 13e en nu ook 20.
Heb het in bepaalde situaties erger. Maar net wat je zegt, als ik gewoon thuis achter mn laptopje zit is er niets aan de hand!
Ik gebruik zelf nu sinds 3(?) jaar Syneo 5.
Is een vrij prijzige anti transpirant die je volgens de verpakking om de 5 dagen moet sprayen.
Bij mij werkt het dan minder goed dus ik doe het 2/3 keer per week.
Gegarandeerd droog ben ik niet hoor, maar het zweten is echt een stuk minder geworden!
Misschien dat eens proberen? (:

Ja, je hebt gelijk hoor, ik weet het :grinning:. Ik kan inderdaad misschien eens beter een lijstje maken! :p.

en tgoh, symptomen… Geen idee. Ik merk dat ik extra veel zweet als ik nerveus ben, en in nieuwe situaties. Als er veel mensen in mijn buurt zijn is het ook erger.
Voor de rest zweet ik ‘gewoon’, en heb ik een zweetplek ter grote van de diameter van een drinkglas, iets groter? (Klinkt vies, ik weet het.)
Thuis (nu dus), is het zo goed als droog! :upside_down_face:

Maar bij Botox (maar ook bij die andere middeltjes) moet je er wel rekening mee houden dat het zweet er hoe dan ook uit komt. Niet meer via je oksels, maar dan wel via een andere weg. Bijvoorbeeld je bilspleet ofzo :astonished: