Heej meiden,
Ik zit al jaren met een lastig probleem. Ik zweet enorm veel bij mijn oksels.
Dit is al sinds mijn 14de ongeveer. Ik ben nu 20 jaar.
Eerst dacht ik dat dit bij de pubertijd zou horen, en wel zou verdwijnen. Ik neem aan dat ik nu uit mijn pubertijd ben :p… En het is er nog steeds.
Ik heb op het internet al eens gegoogled, en toen kwam ik bij de term hyperhidrose uit. Een aandoening die zorgt dat mensen overmatig zweten. Nu vraag ik mij hier bij af. Moet je dit niet altijd hebben? Ik zweet namelijk als ik thuis ben, bijna niet. Enkel als ik nerveus wordt komt dit thuis ook wel eens voor.
Ik heb dit dus vooral op school/stage/winkels/… ergens anders dan niet thuis.
Ik schaam mij hier wel erg voor. Ik durft geen gekleurde shirts aan te doen. Enkel zwart, donkerblauw of wit. (Bij wit valt het ook wel op, en kleuren de okselsplaatsen na een tijdje geel.)
Daarom houd ik ook van de zomer, dan kan ik topjes in alle kleuren dragen, en dan zie je het niet zo.
Ik heb geluk dat het geen echte zweetgeur voorbrengt, maar toch heb ik soms het idee dat het te ruiken is. Ik drink hiervoor ook veel water, en was elke ochtend mijn oksels met zeep. Ik spray deo op om het zweten tegen te gaan, maar dit helpt ook niet.
Ook heb ik al eens van die middeltjes geprobeerd zodat je enkele dagen niet zweet. Dit werkt 2/3x, en daarna lijkt het alsof mijn lichaam zich hieraan aanpast.
Nu zijn mijn vragen: Zijn hier meiden die dit ook hebben? Wat doen jullie hieraan?
Zou ik hyperhidrose kunnen hebben? Zo nee, wat zou het anders kunnen zijn?
Alvast bedankt.