Anorexia

Mijn vriendin is anorexia aan het ontwikkelen,
ze heeft al twee dagen haar eten uitgespuugd.
ze vertelde me net in geheim en mag het niet
tegen andere vriendinnen zeggen. wat moet
ik tegen haar zeggen? :anguished:? Hoe moet ik haar
helpen?

Oh ik ‘herken’ het. ik denk wel dat je het nog iemand moet vertellen. En dan samen proberen haar te helpen. Eigenlijk kun je haar niet goed helpen. Als het namelijk te ver gaat kan ze beter zo gauw mogelijk naar een hulpverlener gaan. Want die begrijpen het het beste.

Het feit dat ze het zegt is al goed, dat betekend dat ze stiekem toch je hulp wilt, ga met haar praten, hoe het gaat, waarom ze het doet, ga niet bij alleen maar zeggen dat het niet nodig is dat helpt niet en ze heeft juist iemand nodig die luistert. Help haar evt. op een gezonde manier af te vallen.

Een vriendin van mij had eerst ook anorexia, en die was ook anar inrichtingen geweest enzo. Ik heb der ook geholpen, door naar haar te luisteren, en dingen zeggen die ik echt meende, niet zoals elke ‘vriendin’ zegt: je bent helemala niet dik hoe kom je erbij?
Je moet haar gewoon steunen :slightly_smiling_face:

Als het te ernstig word, zoek een vertrouwenspersoon op school…

precies.
en houd haar gewoon goed in de gaten. zodra je merkt dat het écht uit de hand loopt moet je het naar buiten brengen. naar bijv. mentor?

Het is misschien een backstabbing actie maar ik zou naar haar ouders gaan. En dan met de ouders erbij met haar praten. Waarom ze dit doet, en wat jullie ertegen kunnen doen.

je moet ECHT NIET wachten tot dat het uit de hand loopt. Want dan is het al te laat (heb ervaring…)

Ga naar een vertrouwenspersoon, of je mentor.

je moet tegen haar zeggen dat ze niet hoeft af te vallen, en dat ze er geweldig uitziet.
en als het erger word dan moet je naar haar ouders gaan en het zeggen.
dan heeft ze hulp nodig!
(ookal zou ze dat niet leuk vinden, het is voor haar eigen bestwil)

Blijkbaar wil ze hulp, anders had ze het jou ook niet vertelt.
Ik denk dat je zelf weinig kan doen, behalve er voor haar zijn.
Verder zou ik het tegen haar ouders zeggen, of in ieder geval iemand die haar verder kan helpen.
Mischien vind ze dat eerst niet leuk, maar later zal ze je er vast dankbaar voor zijn.
Veel succes! :slightly_smiling_face:

Ga nu actie ondernemen. Je laat zoiets toch niet uit de hand lopen!?

praat met d’r, zoek veel informatie over gezond afvallen en zeg dat als ze persé af wil vallen ze het zo moet doen!
werkt 't niet dan moet je echt hulp gaan zoeken voor d’r voordat 't uit de hand loopt

Dat gelooft ze dan toch niet.
Ik zou nu hulp zoeken, en niet wachten. Anders is het straks al uit de hand gelopen. Nu is het nog niet heel ernstig en kan ze er misschien nog wat makkelijker overheen komen. Later zal ze je er dankbaar voor zijn.

Mee eens!!!

lekker backstabbing. Je kan toch ook eerst proberen het haar zelf op te laten lossen. 2 dagen braken, dan kan ze nog stoppen. Als je het meteen aan iedereen gaat vertellen gaat iedereen zich ermee bemoeien en haar in een inrichting stoppen en weetikveelwat. nou, dan voelt ze zich vast beter.

ik weet nog hoe kut ik me voelde toen mensen meteen dingen die ik ze in vertrouwen had verteld hadden verteld aan m’n ouders omdat zij het erg vonden terwijl ik al bezig was het zelf op te lossen etc. Wat ik uiteindelijk ook had kunnen doen. Ik kreeg er gewoon de kans niet voor. En ik zweer je, dat maakt het er echt niet beter op. Je huis wordt een gevangenis.

En daarom zei ik dat ze misschien even moest wachten, want misschien kan ze ermee stoppen en is al dat gedoe niet nodig.

lekker backstabbing. Je kan toch ook eerst proberen het haar zelf op te laten lossen. 2 dagen braken, dan kan ze nog stoppen. Als je het meteen aan iedereen gaat vertellen gaat iedereen zich ermee bemoeien en haar in een inrichting stoppen en weetikveelwat. nou, dan voelt ze zich vast beter.

ik weet nog hoe kut ik me voelde toen mensen meteen dingen die ik ze in vertrouwen had verteld hadden verteld aan m’n ouders omdat zij het erg vonden terwijl ik al bezig was het zelf op te lossen etc. Wat ik uiteindelijk ook had kunnen doen. Ik kreeg er gewoon de kans niet voor. En ik zweer je, dat maakt het er echt niet beter op. Je huis wordt een gevangenis.

En daarom zei ik dat ze misschien even moest wachten, want misschien kan ze ermee stoppen en is al dat gedoe niet nodig.

Dit is geen kwestie van vertrouwen of geen vertrouwen. Het is een kwestie van leven of dood. Ik heb hier ervaring mee. Worstel er al 3 jaar mee en geloof me hoe veel je ook naar je vriendin luistert die een eetprobleem heeft, wat je haar ook vertelt dat ze moet doen. Het gaat je niet lukken. Dit heeft meer nodig dan een luisterend oor, ze moet hulp gaan zoeken.
Het is niet makkelijk eerst, want je wil niet geloven dat je ziek bent of je denkt dat iedereen tegen je is, maar het is echt het beste. Dus ik zou je aanraden om er alles aan te doen dat ze hulp gaat zoeken. Ga bijv. samen naar het GGZ bellen of ga eerst naar de dokter en zeg dat je er altijd voor haar bent.
Maar dwing haar vooral niet om iets te doen want dan gaat ze afstand van je nemen en dat is het laatste wat je wil.

euh… als je twee keer je eten uitkotst heb je nog niet anorexia…
en als je het aan mij vraagt is ze desperate for attention maar okee…

Ik heb dat ook eens meegemaakt. 't Beste is gewoon luisteren naar haar, en achteraf zeggen dat ze verkeerd bezig is & dat duidelijk laten merken.
Als er na enkele dagen nog niets veranderd is, zou ik het tegen een vertrouwenspersoon op school zeggen. Zo kan het niet verder, doe er iets aan voor het te laat is.

bij mijn beste vriendin gaat het ook al een tijdje zo
ze had het me 2keer vertelt &toen zei ze dat ze het niet meer deed
nu heeft ze het blijkbaar gewoon niet meer tegen me vertelt en doet het nog steeds. maar als ik zeg dat ze niet goed bezig is ofzo dan zegt ze jawel der is niks met me aan de hand het is niet slecht voor me hoor.
maar ze weet dus niet tot ik weet dat ze het nog steeds doet.
moet ik t tege haar ouders of iemand anders vertellen?
xoxo