Hee,
Een erg goede vriendin van mij heeft mij en ons vriendinnengroepje verteld dat ze anorexia heeft. Iedereen is hier erg van geschrokken en we hopen dat het allemaal helemaal goed gaat komen met haar! We willen haar zo goed mogelijk steunen, maar in de vakantie gaan we met z’n allen afspreken, samen eten(misschien), film kijken en allemaal lekkere hapjes samen maken, maar is dit wel zo’n goed idee? We willen ook niet dat ze anders tegen ons aan gaat kijken en dat we opeens compleet anders gaan doen. Iemand tips over hoe je hier mee om moet gaan, en hoe we ons feestje zo leuk en normaal mogelijk kunnen laten verlopen?
Hoop dat iemand tips heeft(: Alvast bedankt!
Doen alsof er niets aan de hand is. Zij wil zich ook normaal kunnen voelen!
Misschien is het wel een tip om er ook lekkere gezonde hapjes bij te maken. Dan kan je vriendin, als ze het op dat moment wil, ook lekker mee doen!
Niet te veel aandacht aan geven. Niet applaudiseren als ze wat eet, maar even een klein glimlachje en doorpraten. En ik zou zeggen, ga het een op een aan haar vragen, wat zij fijn vind. Dat vind ze sowieso fijn omdat je aan haar denkt en rekening met haar wilt houden.
Ik zou haar er bij betrekken wat eten en hapjes betreft zodat ze niet voor verrassingen komt te staan, maar verder gewoon doen zoals je altijd doet!
Inderdaad zorgen dat ze op de hoogte is van wat precies de bedoeling is, zodat ze niet voor verrassingen komt te staan. Zo kan ze zelf ook aangeven wat ze wel en niet wil.
Ik zou haar tijdens het feestje als normale vriendin behandelen, maar ruim van tevoren (ruim een week oid) bespreken hoe je het met het eten wilt doen, of zij nog specifieke wensen heeft en het goed met haar bespreken zodat ze zoals LaVey niet voor verassingen komt te staan.
…
Misschien een beetje raar maar er een beetje opletten hoe vaak ze ‘naar de wc gaat’ if you know what i mean …
nou ja zeg
…nou. Op mijn 15e verjaardag ging er een meisje met anorexia naar de wc, daarna ging mijn moeder naar de wc en ze heeft de hele wc eerst schoon mogen maken omdat het vol lag met kots.
Het is hard ja, maar in sommige gevallen wel een beetje nodig.
edit: oké ik verwoord dit dus helemaal verkeerd, meh
Het klinkt misschien lullig maar je doet het toch om haar de beschermen? Ik wil liever bot zijn dan dat mijn vriendin zichzelf pijn doet
Maar natuurlijk niet haar stiekem volgen en afluisteren wat ze doet
Nee. Ik zou haar niet controleren en haar nauw in de gaten houden. Ze heeft het verteld, zodat jullie haar kunnen helpen/steunen en niet om haar als een kleuter in de gaten te houden.
dit blijft een lastig onderwerp
idd en persoonlijk
Haar als een kleuter in de gaten houden is iets heel anders dan je zorgen maken en gewoon een beetje opletten…
Ik denk dat het belangrijk is dat je zo zou doen net als je t zou doen als ze geen anorexia had. Zo laat je blijken dat er niks veranderd is nadat ze heeft vertelt dat ze anorexia heeft behalve dat jullie haar natuurlijk steunen. Wat gezonde hapjes er tussen en je bent klaar!
Gewoon normaal gedragen, je kunt met haar/jullie allemaal overleggen wat jullie nou precies gaan doen wat betreft eten. Laat je vriendin gewoon haar gang gaan, maar wees er wel voor haar wanneer dat nodig is. < Natuurlijk logisch.