anorexia en een goed boek?

hi allemaal,

ik wil graag een boek kopen voor een vriendin met anorexia.
ik wil niet een te aangrijpend boek, of een boek waarbij zij het gevoel krijgt dat ik het boek geeft om haar te laten zien hoe het moet om er vanaf te komen.
gewoon een mooi cadeau om te geven, waarmee ze haar tijd kan opvullen.
anorexia hoef er dus geen centraal punt in te zijn, gewoon een probleem wat verder niet helemaal om schreven wordt maar waar wel in blijkt dat de hoofdpersoon geliefd wordt en prachtig is zoals zij zelf is.
gewoon een goeie roman dus, en als het een boek is waar geloof ook een kleine rol in speelt het het ook super.
hebben jullie tips? dan hoor ik het graag :slightly_smiling_face:

xxxxx

Radeloos ofzow van Carry Slee gaat toch over anorexia?

radeloos idd ! :grin:

ja dat is zeker waar!
maar ik zoek toch iets anders want het leefstijd niveau ligt toch wel iets hoger.
wij doen havo en lezen dus al literatuur, en de boeken van carry slee zijn meer tienerboeken.
maar toch bedankt!

goede roman zei ze, niet een belabberd kinderboek

‘Dik in mijn hoofd’ van Victoria Farkas
‘Stille Strijd’ van Jessica Antonis
‘Stuk’ van Judith Visser

Een van de eerste 2 boeken van Milou van de(r?) Horst. Moet je even google’n. Of dik in mijn hoofd, maar daar weet ik zo de schrijver niet van :wink:
Succes!

Je wilt dus eigenlijk een boek gegeven om door een moeilijke tijd te komen? Moet het echt een verhaal zijn anders weet ik wel een aantal boeken wat daarbij zou kunnen helpen:

http://www.bol.com/nl/p/n…01004004981286/index.html
The Secret - Over hoe je succes kunt krijgen, dingen die je wilt kunt krijgen, en tegenslagen kunt overwinnen.

http://www.bol.com/nl/p/n…01004008257753/index.html
De attractor factor - Ook over hoe je dingen kunt (over)winnen.

ik heb zelf dit gevonden:

een rivier in de woestijn van A. van Holst.
het gaat niet per se over anorexia maar wel over een meisje/vrouw dat onzeker over zichzelf is.

"Robert de Wild en Lilian Mudde…

Twee jonge mensen die, los van elkaar een ingrijpende verandering in hun leven meemaken. Alles wat ooit zekerheid en houvast gaf, verdwijnt onvoorzien als sneeuw voor de zon. Er is geen perspectief meer…

Totdat ze, via internet, elkaars wereld binnenstappen. Dat geeft nieuwe hoop, vooral als ze op dezelfde golflengte lijken te zitten en er langzaam maar zeker iets moois tussen hen groeit.
Maar in werkelijkheid wordt er essentiële informatie achtergehouden, waardoor de realiteit gemaskerd is. De nevel wordt steeds dichter en de moed om tevoorschijn te komen, complexer.

En dan gebeurt plotseling het onvermijdelijke: de sluier wordt weggetrokken en alles komt genadeloos aan het licht.
De confrontatie met de waarheid is zo verwarrend, dat een toekomst voor hen samen uitgesloten lijkt. Er is niets meer, dat hen bindt. Behalve…de liefde. Zal die sterk genoeg zijn, om te triomferen? Of is de hindernis te hoog?

‘Een rivier in de woestijn’ is een pakkende roman over het leren omgaan met littekens en afwijzing, een fascinerende zoektocht naar oprechte liefde en de zin van het bestaan.’’

wil toch nog verder kijken want dit boek is moeilijk te verkrijgen.

De eenzaamheid van de Priemgetallen, gaat ook over een meisje met anorexia, maar niet heel duidelijk. Is echt een ontzettend mooi boek!

het zijn allemaal goede boeken
(dik in mijn hoofd, stille strijd, stuk en de boeken van milou van de horst)
andere nog niet gekeken.
maar ben toch bang dat ze te aangrijpend zijn.

Ik heb wel een aantal boeken over anorexia gelezen, maar ik vond er maar één heel boeiend en indrukwekkend, en dat was ‘Wasted’ van Hornbacher. Alle andere titels die ik over anorexia kunnen absoluut niet tippen aan Wasted.

mijn allerliefste vijand is een mooi boek.
dat gaat over een meisje dat zelf een verhaal schrijft en die zelf ook anorexia gehad heeft.
je kunt helemaal meelezen in gedachten enzo.
ik weet niet of het zo slim is om dat te geven.
ik bedoel, heeft ze het nog? of is ze er vanaf?

Eigenlijk zijn alle boeken over anorexia aangrijpend en zijn er volgensmij niet boeken met de beschrijving van jou (al is dat wel een hele lieve betekenis en een goed idee om te geven).

‘Het meisje in mijn hoofd’ Is in het begin heel erg aangrijpend, maar aan het eind realiseert ze zich waar ze mee bezig is en begint ze met haar strijd tegen haar anorexia.

De boeken van milou van de horst zijn denk ik veel te heftig, daar zou ik mee oppassen.

Haha, ik spam je hele topic vol sorry. Maar ik heb een goede gevonden. Dit is een gevolg op een boek:
Zwaartekracht - Milou van der horst.
Als je de beschrijving leest begrijp je wel waarom dit een goede is denk ik. Vind 't een lief idee van je : )

Ik heb ze ook gelezen, 't valt wel mee, het is gewoon écht. Maar het vervolg is een stuk minder negatief en is de weg terug. Ze ziet langzamerhand zeg maar in wie ze echt is.

Alsjeblieft zeg, dat mensen hier durven aan te komen met ‘Radeloos’ van Carry Slee. :’)

Haha, dat is blijkbaar hoe sommige mensen anorexia nog steeds zien.