Anonieme haatberichten, wat moet ik doen?

Hallo allemaal,

Ik kreeg rond december ineens een paar haatberichten van een vriendin van een vriendin. Toen ik dus erachter kwam dat die vriendin er ook mee te maken heeft heb ik direct gevraagd waarom (de haatberichten gingen over persoonlijke dingen). Ze zei dat ze zich eraan ergerde. Toen heb ik het contact verbroken met als uitleg dat als zij dit op zo’n manier doet dat ik daar dan geen zin in heb.

De berichten gingen over paniekaanvallen die ik heb tijdens bepaalde momenten (ook op school, daar ken ik haar van).

Nu is zij sindsdien op elke mogelijke manier bezig geweest om ervoor te zorgen dat ik van school ging, dat ik zou verhuizen en dat ik helemaal niemand meer zou hebben. Dit is haar gedeeltelijk gelukt. Ze heeft ervoor gezorgd dat ik niemand meer heb in de klas (wel in de pauze gelukkig), dat mijn klas mij haat en dat ik dus via ask.fm anonieme haatberichten krijg.

Deze haatberichten bevatten lichte dingen zoals dat ik dik ben maar meestal krijg ik berichten zoals pleeg zelfmoord, snijd jezelf dood en iedereen wil je dood hebben. Dit zijn gewoon dingen die mij zoveel pijn doen. Op een gegeven moment noemde die anoniem die vriendin haar naam. Ik heb toen alle moed die ik nog had verzameld en haar geappt. Dit eindigde met berichten als pleeg toch zelfmoord, niemand moet je en iedereen weet dat je jezelf snijdt. Dit drijft mij echt tot waanzin, ik ben verschrikkelijk bang op school, ik praat met niemand die haar kent en als ik haar zie vlucht ik. Ze zei ook ik waarschuw je je weet niet wat ik kan (ik weet niet of ik dit als een dreigement moet zien). Ik lig nu nachten wakker.

Het is waar dat ik mezelf snijd maar er speelt meer vooraf waar zij niet van weet. Ik ben vroeger mishandeld en heb nu nog dagelijk nachtmerries en flashbacks. Niemand behalve mijn vader (hij heeft mij mishandeld) weet dit. Ik heb hem ook al heel lang niet gezien.

Nu heb ik vandaag weer 5 van dit soort berichten gehad. Het houdt niet op. Ik ben vreselijk bang. Ik begin die mensen te geloven. Ik verpruts alles weer en ik weet niet hoelang ik hier nog tegen kan.

Als iemand tips heeft kan diegene asjeblieft reageren?

Iedereen die dit gelezen heeft, bedankt!

Wat een vreselijk nare situatie! En wat een vreselijke kinderen die dit soort dingen doen.

Ik denk dat het belangrijk is dat je hulp van andere mensen vraagt, misschien is er een mentor of vetrouwenspersoon (of andere leraar die je vertrouwd) op school die je dit verhaal kan vertellen en die je kan helpen? (Je hoeft niet elk detail te vertellen, als je dit niet wil. Ik denk dat de berichten die je krijgt genoeg is en dat ze daar wel iets tegen kunnen doen?) Als het niet ophoud, zou ik zelf denk ik aangifte doen bij de politie. Ik weet alleen niet in hoeverre die er iets aan kunnen doen

Wat een verschrikkelijk persoon. Bah, echt hartstikke naar dat er tegenwoordig nog steeds dit soort dingen gebeuren, ongelooflijk. Ik hoop heel erg dat je het volgende gaat doen, ook al is het misschien eng.
Ga naar de vertrouwenspersoon op school.
Om het eventjes uit te leggen: neem screenshots, dan heb je altijd die berichten nog. Van alles, ook de ruzies die je hebt gehad via whatsapp waar je eerder in je bericht over praatte. Neem ze mee naar de vertrouwenspersoon bij je op school en ook naar je ouders/verzorgers! (als je dat niet durft, ga dan eerst naar de VP op school.) Dit is een serieuze bedreiging en het is abnormaal dat mensen dit doen. Er moet wat mee gedaan worden, haatberichten over ‘je bent dik’ zijn al gewoonweg grof, maar iemand dood wensen gaat te ver.

Als je nog wil praten/advies wil/hulp nodig hebt, ik ben er altijd :slightly_smiling_face: DM me dan maar! x

licht de school erover in, haar mentor, je ouders. Dit is niet normaal!

bewaar deze berichten want het zijn haat berichten, ze bedreigt je ook nog.
Maak het haar op school ook eens duidelijk hoe ze bezig is. Laat haar weten dat de school hiervan weet, de politie ook als ze zo doorgaat.
wat een trut!
Ze heeft controle over je, da’s iets wat je niet mag doen. Probeer voor jezelf op te komen. Raap je moed bijeen en laat het haar weten. (of laat het via via weten, maar laat je bericht duidelijk over komen).

Jeetje wat erg. Dat iemand zoiets doet, wat ontzettend naar!
Inderdaad je school, moeder en de politie inlichten en bewaar echt de berichten als bewijs! Heel veel sterkte! Laat niet aan haar zien dat je bang voor haar bent want dan voelt ze zich waarschijnlijk helemaal geweldig.

Precies wat iedereen hierboven al heeft gezegd! Misschien is het ook verstandig om ask.fm te verwijderen.

Weten je ouders hier al van? Je mentor/leraren op school? Zorg dat mensen hiervan op de hoogte zijn, zodat jij mensen hebt om mee te praten en mocht het uit de hand lopen.

Neem inderdaad screenshots, in het geval dat. Wat een ontzettend kutwijf dat ze alles wat jij haar in vertrouwen hebt verteld, zo gebruikt. Echt walgelijk. Onthou goed dat zij degene is die fout bezig is, niet jij. Jij kunt er ook niks aan doen dat je je zo slecht hebt gevoeld en dat soort dingen deed/doet.

Wat enorm vervelend voor je en enorm gemeen van dat meisje/die andere mensen. Licht alsjeblieft iemand in, die kunnen je helpen hier doorheen te komen of misschien kunnen zij de oorzaak aanpakken (de mensen die je deze berichten sturen aanpakken). Als je iemand nodig hebt om mee te praten kun je me altijd een berichtje sturen.

Ik sluit me bij bovenstaande berichten aan!
Het is niet oké om zulke haatberichten te versturen en sterker nog, cyber-bullying is strafbaar. Ik raad je aan om ten eerste alle berichten op te slaan. Daarnaast kun je best zo snel mogelijk naar een volwassene toestappen. Je ouders, leerlingenbegeleider, directie etc. weten wat te doen bij dingen als dit. Als je denkt niet serieus genomen te worden, ga naar iemand anders toe.

Wat betreft jou, jij bent niet degene die iets verkeerd doet of heeft gedaan maar je hebt de pech gehad met de verkeerde mensen in contact te komen. Ga niet op de berichten in maar negeer ze. De pesters vinden het meestal snel niet meer interessant als ze geen reactie krijgen. En vooral, geloof niet wat ze naar je schrijven, jij bent net zoals ieder ander de moeite waard en prachtig zoals je bent :sob::muscle:

Veel succes nog meid! Je mag me altijd een berichtje sturen