Animaties maken

Ik heb voor school een opdracht gekregen om een animatie te maken bij een stukje audio.
Nu ben ik er mee bezig en het leek me wel leuk om de stappen door te nemen die je maakt als animator(animatrice in mijn geval).
Meer plaatjes zullen volgen, ik ben een beetje aan de drukke kant en heb dus niet echt veel tijd om alles op juiste formaat in te scannen.

Benodigdheden:
Potloden
gum
papier (heel veel)
puntenslijper is ook wel handig
een computer
Adobe Flash (ander animatie progamma kan ook)
Ik maak gebruik van een tablet, maar met een muis kan het ook (duurt alleen eventjes wat langer)
Geduld.

Punt 1. Je onderzoekjes.
In dit geval het zoeken naar een geschikt/leuk stukje audio van 10 seconden. (of langer en dan in korten)
Stijlen die je kan gebruiken.
Emoties, houdingen etc etc.
Het uitrekenen van het aantal frames.
Frames zijn de plaatjes die je hebt in een animatie, zie het als een filmrol.
Je hebt 24 frames nodig voor 1 seconde film, dit is het standaard aantal. Al wordt 25 frames p/s. ook nog wel eens gebruikt.
Dus: 10sec. animatie x 24 frames= 240 frames

Punt 2. Ontwerpen van karakter(s)

Betekend zoeken naar voorbeelden en het ontwerpen van je karakter. HEEL Heel heeeeel veel schetsen. En nog meer dingen schrappen en opnieuw tekenen. Dit kan best tijd rovend zijn als je niet gelijk met ideeen komt.
Moodboarding en mindmappen kan hierbij helpen.
Denk aan: Wat voor persoon in mijn karakter, wat doet hij/zij het liefst. Is hij/zij stoer, lief, snel boos etc. Dit soort dingen zijn bepalend in het uiterlijk.
Een schurk zal je daarom ook niet snel in een lief jurkje zien rond huppelen en bloemetjes zien plukken.

Punt 3. Karakter(s) uitwerken
Je karakter al wat expressies geven. Ik heb gelijk de 3 meest belangrijke houdingen in mijn animatie getekend, om te kijken of het karakter wat ik koos er wel bij paste.

Punt 4. Storyboarding/animatic

Je verhaaltje in grote lijnen uit tekenen, alleen details als ze echt van belang zijn. Zo kan je ook makkelijker de standpunten van de camera neerzetten en eventueel nog aanpassen.
Er zitten hier en daar wat foutjes en niets loopt vloeiend, maar dat geeft niet want dit is zeg maar alleen de ‘schets’.
de animatic/storyboard

Punt 5. Animeren
Dit duurt het langste.
Alles moet vloeiend lopen en kloppen, want dit wordt het eindresultaat.