Angst voor ontmoeten van mensen

Titel is misschien beetje onduidelijk maar hier mijn verhaal;

Ik vind het doodeng om mensen te ontmoeten, het ontmoeten niet zo zeer maar het praten tegen ze ect.
Ik ben altijd bang dat ze me niet aardig vinden en denken dat ik echt z’n raar wijf ben ofzo. Ik ben niet grappig, ik ben niet spontaan en ik ben bang dat mensen me daarom niet aardig vinden.

Ik ben best wel wat gepest op de middelbare school, misschien dat het daardoor komt?
Ik wil heel graag volgend jaar beginnen aan een opleiding, maar ik durf het niet omdat ik dan met allemaal nieuwe mensen op school kom te zitten die me allemaal niet kennen.

Tips misschien?
x

Ik vind het ook vervelend, dus ik ga naar assertiviteitstraining.
Misschien kun je dat ook proberen?

Die mensen daar kennen elkaar allemaal niet denk ik. Dus je bent vast niet de enige.
Ik denk sowieso dat je eerst jezelf moet leren waarderen voordat andere dat kunnen. Als je zelf wat zekerder in je schoenen staat straal je dat ook uit, en gaat alles weer wat handiger.

Praatgroep?
Therapie?
Baantje zoeken?

Wat voor training is dat? Wat en waar volg je dat? En hoe ben je daarbij gekomen?
Sorry voor de vele vragen :blush:

Ik denk ook dat je eerst jezelf meer moet leren waarderen en ik denk ook dat je wat meer zelfvertrouwen nodig hebt! Misschien moet je in het topic over meer zelfvertrouwen kijken! Heeft mij in ieder geval wel heel erg geholpen, nu geniet ik namelijk echt van het leven ^^ het is echt zo dat als je een open, leuke uitstraling hebt, mensen je ook meteen aardiger vinden :wink:
hoop dat dit een beetje helpt!
Liefs, en succes!

Ik kwam erbij via mn psycholoog, zij zei dat ik er wel profijt van zou hebben, dus heb ik me daar voor opgegeven. Ik volg het bij psycho medisch centrum Synaeda.

Er zijn 9 bijeenkomsten:
1: jezelf voorstellen, gesprek beginnen(die had ik gemist, maar het was dit keer een kleine groep dus kon dat bij bijeenkomst 2)
2: Gesprek op gang houden en aansluiten bij een groep
3: Complimenten geven en ontvangen en positieve zelfwaardering
4: Remmende denkgewoonten (dus dat je meteen al denkt: oh ze vinden me niet aardig etc etc)
5: Verzoeken doen
6: Weigeren en ‘nee’ zeggen
7: Grenzen stellen en boosheid uiten
8: Omgaan met kritiek
9: afsluiting

Dit zal wel anders zijn bij andere centra denk ik.