Hoi allemaal,
Toen ik ongeveer 13 jaar was kreeg ik voor het eerst een ‘paniek aanval’ omdat ik na aan het denken was over wat er na de dood is. Er is niets, en het idee van oneindig niets kan mij heel bang maken.
Ik heb deze aanvallen sindsdien nog steeds best vaak gehad. Het is ook wel eens een jaar stil geweest, maar nooit echt weg geweest. Toen ik (volgens mij) 16 was zijn deze aanvallen weer vaker gekomen.
Het kan gebeuren op allerlei momenten, juist als ik heel gelukkig ben of als ik gewoon onder de douche sta en begin na te denken over wat er gebeurd na de dood.
Als ik het bijvoorbeeld onder de douche kreeg, sprong ik er meteen gillend uit, pakte een handdoek en rende naar mijn moeder waar ik helemaal hysterisch begon te gillen en huilen. Mijn moeder heeft hier mee leren om gaan en begon gewoon leuke dingen te vertellen om mij af te leiden.
Na het overlijden van mijn vader toen ik 15 was ben ik in rouw therapie gegaan, aan deze therapeut heb ik ook verteld over mijn aanvallen. Omdat dit toen een vrij rustige tijd was en ik niet veel aanvallen had, hebben we het er niet erg veel over gehad. Toen ik op mijn 16e steeds meer aanvallen kreeg ben ik weer naar haar terug gegaan, maar zij kon mij er niet veel verder mee helpen.
Nog steeds heb ik aanvallen, maar de laatste is wel alweer een tijdje geleden. Ik begin me wel meer zorgen te maken, want vroeger was het alleen als ik na dacht over wat er na de dood gebeurde. De afgelopen jaren is dit niet meer het enige wat de aanvallen aanwakkert… Ik kan het bijvoorbeeld ook krijgen als ik een film kijk van vroeger, tijdens geschiedenis les, als ik na denk over bijvoorbeeld het jaar 3015 (als ik er niet meer ben), als ik buiten loop en ik kijk lang naar de maan of als ik na denk over het heelal, hoe kan het nou oneindig zijn, waar is het einde? Wat is de wereld nu eigenlijk? Ik kan slecht naar het journaal kijken als dit bijvoorbeeld over natuurrampen gaat, opwarming van de aarde, einde van de wereld, noem het maar op. Het wordt steeds breder en breder.
Een echte aanval heb ik dus al een tijdje niet meer gehad, maar wel een heel sterk gevoel in m’n buik en hoofd (wat ik nu ook al weer krijg), het zit in me, ik denk er over na maar ik laat het niet zo ver komen tot een echte aanval.
Zo’n aanval is het verschrikkelijkste wat er is, ik voel ZO’N ontzettende angst, ik kan het niet beschrijven…
Mijn zus heeft dit natuurlijk meegemaakt van mij, en heeft er de laatste tijd ook last van. M’n moeder heeft ook een keer een aanval bij haar gezien en is toen heel erg geschrokken. Ik huil vooral heel erg, m’n zus ging compleet door het lint en m’n moeder zei dat ze nog nooit zo’n enorme angst in iemands ogen heeft gezien.
M’n zus en ik kunnen er niet zo goed met elkaar over praten omdat we natuurlijk bang zijn alle twee een aanval te krijgen, maar we weten echt precies van elkaar hoe het voelt en we snappen ook niet dat het lijkt alsof wij de enige zijn die dit beseffen. Met dit bedoel ik de zin die ons het meest angst aanjaagt: als ik dood ben kom ik nooit meer terug.
Ik vraag me af of er meer meiden zijn die hier op zo’n manier last van hebben en misschien tips hebben. Het begint nu zo’n grote rol in m’n leven te spelen dat het me echt ziek maakt. Ik kan er zo misselijk van worden dat ik moet overgeven en het gevoel is zo onbeschrijfelijk erg…
Liefs