angst voor honger?

Hee,

Alvast als aanvulling: ik loop al 3 maanden bij een psycholoog.

Maar,
Door een bepaalde ervaring met een lege maag hebben en toen moeten kokhalzen, ben ik nu extreem bang om een lege maag te hebben. Als ik ergens naartoe ga heb ik standaard ‘honger’ terwijl dat lege gevoel alleen maar van de spanning is. Omdat ik niet tegen dat gevoel kan, kan ik in paniek raken. Vooral als ik geen eten bij me heb of als ik niet ‘mag’ eten. Ik ben dan bang dat ik weer ga kokhalzen/overgeven. Nou is emetofobie (bang om over te geven) een bekende fobie. En als ik verhalen daarover lees eten die mensen juist zo min mogelijk. Dit heb ik dus niet want ik eet juist zoveel mogelijk zodat ik geen lege maag heb. Maar als ik weet dat ik heb gegeten maar toch dat lege gevoel heb, ben ik weer bang om over te geven.
Nu vraag ik me af, is voor deze angst een naam ofzo, het is deels emetofobie maar niet helemaal? Is een van jullie hier bekend mee? Want ik heb het idee dat ik de enige ben met deze soort hongerangst …

Alvast bedankt!

Weet je psycholoog dit niet?

Klinkt meer alsof je bang bent om over te geven (dus dat je emetofobie hebt), en dat het geen lege maag willen hebben een symptoom is daarvan.

Mijn psycholoog weet het wel maar ik heb niet van hem gehoord ‘wat’ ik heb, qua term, ik ben dus ook zelf erachter gekomen dat ik waarschijnlijk emetofobie heb.

Ik ben er zelf 3 jaar geleden achter gekomen dat ik emetofobie heb. Zelf heb ik niet de neiging om mijn maag vol te hebben maar ik ken wel de angst die deze fobie meebrengt. Echt super dat je bij een psycholoog bent en ik zal dit zeker met hem gaan bespreken!

Sorry, ik vind t oprecht heel rot dat je hier zo’n last van hebt. Maar wat is de ‘drang’ om er perse een naampje op te plakken?

Het lijkt mij belangrijker om er vanaf te komen, in plaats van op straat te kunnen roepen ik heb… Als je (gz)psycholoog er geen belang aan hecht om het te diagnostiseren, snap ik niet zo goed waarom jij dat wel graag wilt.

Het is meer dat ik wou weten of ik de enige ben met deze ‘rare’ fobie

zoals hierboven is gezegd denk ik ook dat je emetofobie hebt en dat die angst voor een lege maag daar een symptoom van is.

Je bent zeker niet de enige, anders zou er geen naam voor zijn. Maar wat Atosenzosja zegt, ik denk dat het belangrijker is om er vanaf te komen. Welke naam het dan heeft, is naar mijn mening minder belangrijk. Zeker als jouw behandelaar er geen naam op wil plakken.

Hee, dat klinkt echt naar!
Misschien zou je kunnen proberen je eetpatroon heel langzaam wat te veranderen. Zodanig dat je buik niet constant propvol zit, maar dat je ook niet niets meer in je buik hebt, als je snapt wat ik bedoel :wink:
Als je dan een soort ritme hebt gevonden waarbij je nooit heel erg hongerig bentt zit je goed denk ik