Angst om te studeren.

Hoi allemaal,
Ik zit momenteel in mijn examenjaar maar heb een enorme angst om te gaan studeren.
Al toen ik van de basisschool naar de middelbare school ging had ik mensen die ik al kende in de klas, dat maakte het een stuk minder eng.
Nu moet ik naar een andere stad en naar een andere school, waarvan ik niet eens exact weet hoe dingen er aan toe gaan als je gaat studeren en ik ken vervolgens ook helemaal niemand.
Ben zelfs bang om naar een opendag te gaan. Nu ben ik geen kluizenaar of iets in die richting, alhoewel het nu wel zo klinkt, maar ik vind het enorm eng. Steeds als het gaat om studeren word ik geirriteerd.
Ik wil niet in een nieuwe klas of in een nieuwe omgeving/naar een onbekende stad. Ik weet ook niet wat ik moet doen, want ik moet toch echt wel studeren als ik ga slagen dit jaar.
Ik wilde alleen even mijn hart hierover luchten want het komt steeds meer dichterbij en zie er enorm tegenop… :frowning:

Ik snap je wel, ik zag er vorig jaar en dit jaar (veranderd van studie) ook best tegenop, vooral tegen die eerste dag.

Maar toen bedacht ik me: IEDEREEN zit in hetzelfde schuitje! Dat maakte het voor mij al minder ‘eng’ en uiteindelijk viel het ontzettend mee.

Als je al een beetje de stad en wat mensen wil leren kennen, zou je mee kunnen doen aan de introductieweek?

Och kind, ik had dat ook hoor!
Ik moest bij het mbo naar open dagen: vreselijk!
Ik moest bij het hbo naar open dagen: vreselijk!
Uiteindelijk is het me 100% meegevallen. De klassen zijn in het begin spannend, maar omdat iedereen dezelfde passie voor het vak deelt, heb je zo contact.
Zoek een leuke opleiding en school en het komt goed.

Iedereen zit inderdaad in hetzelfde schuitje. Ik weet alleen niet eens hoe zo’n gebouw (in mijn geval gaat het om HBO) eruit ziet, of het net als de middelbare school is, of je elke dag aanwezig moet zijn. Ik ben echt nog van nergens op de hoogte en vind zelfs zo’n introductieweek al eng. Bij mezelf denk ik ook wel van, ‘niet zeiken en gewoon doen’, maar deze angst is echt akelig en ik kan het raar genoeg niet ‘zomaar doen’. Vooral ook omdat ik nu ineens zelfstandig moet worden, naar een andere school in een vreemde stad waar ik niemand ken, etc.

Ik vind het ook allemaal spannend, maar ik hoop dat ik leuke mensen tegenkom. :slightly_smiling_face:
Komt vast wel goed, gewoon jezelf zijn en blijven lachen.
Ik ben altijd al redelijk verlegen geweest maar ik probeer gewoon zo veel mogelijk contact te maken.
Het gaat steeds beter.

Ik had hetzelfde als jouw vorig jaar en aan het begin van het schooljaar. Een tip: doe gewoon mee aan de introductie. Iedereen is nieuw en vindt het spannend, en ik heb hier heel veel aan gehad! Op het begin was ik nog wat stil en vond ik het ook echt nog niet leuk, maar toen ik iedereen een beetje beter leerde kennen kwam ik erachter dat ik een hartstikke leuke klas heb, waar ik het nu nog steeds heel goed mee kan vinden! Ik moet er niet aan denken als ik niet mee had gedaan tijdens de introductie, dan kom je de eerste lesdag de klas binnen en ken je niemand.
Ik zou als ik jouw was naar open dagen gaan met je ouders, dan ben je niet alleen en twee mensen onthouden meer dan een :wink:
Heel veel succes alvast!

Ik had dit in het begin ook. Moet zeggen dat ik wel dacht: yes, een nieuwe school, nieuwe kansen, nieuwe mensen leren kennen. Maar ik scheet echt zeven kleuren stront als ik dacht aan het reizen (trein, ov, bussen, drukke stad). Ik wist bij god niet wat ik met die ov chipkaart aan moest of hoe ik moest kijken welke trein ik moest hebben, maar nu gaat het allemaal zo gemakkelijk. Ook het nieuwe mensen leren kennen ging super: gewoon je verstand op nul en mensen aanspreken.

Het komt wel goed, na een paar weken ben je helemaal gewend, geloof me!

Ik heb het een beetje dubbel, aan de ene kant heb ik SUPER veel zin om te gaan studeren, op mezelf te wonen en nieuwe mensen te ontmoeten, maar aan de andere kant ben ik super ‘bang’ om uit huis te gaan. Gewoon om mijn ouders niet elke dag te zien, ik ben bang dat ik ze vreselijk ga missen :’) En vooral omdat mijn ouders me altijd super goed helpen en advies geven en blegh. Dat nog het meeste eigenlijk, ik heb er wel vertrouwen in dat het lukt met mijn vriend in een andere stad enzo, maar mijn ouders… Muh. Ach ja, ik moet toch een keer uit huis :’)

Oja, net als hierboven staat: Doe mee met de introductie. Als je daar niet aan meedoet dan heb je waarschijnlijk nog heel vaak het idee dat je iets hebt gemist, haha.

Bedankt voor de reacties! Ja, ik ging laatst met de trein reizen, dat was echt een drama en een drukte (vanwege de toevallige huishoudbeurs stond de trein helemaal vol), heb echt niets met het openbaar vervoer ook. :bowing_man:

Ik had het in het begin van dit schooljaarook heel erg… ik dacht: Noooh havo 5, einde middelbare, ik wil nieeeeett. Het voelde echt als het einde van mijn jeugd :’) Ik was ook bang, nieuwe klas/school/vakken. Heb zelfs overwogen om hierna vwo te doen om maar niet te hoeven studeren :stuck_out_tongue:
Paar maanden later is het heeeelemaal omgeslagen, ik ben de middelbare nu spuuuuugzat. Ben klaar met de vakken, leraren , kinderachige kutkinderen, alles! Heb echt zin om te beginnen aan mijn opleiding! Soms voel ik in een keer weer die angst maar ik zie het gewoon net als de overstap naar de middelbare toen ik in groep 8 zat. Ik was super bang, en uiteindelijk viel het wel mee :slightly_smiling_face: zenuwachtig zal ik hoe dan ook zijn maar hef komt vast goed

Haha dat vind ik dus ook.

Ik heb dit ook! Ik heb wel zin om te studeren, om een studie te volgen met allemaal vakken die ik leuk vind ipv alle nutteloze dingen die ik nu moet leren op de middelbare school. Maar ik zie er best wel tegenop om op mezelf te gaan wonen, in een stad op anderhalf uur rijden bij mijn ouders en vriendje vandaan… Ik ben ook best wel verlegen en niet heel goed in het aangaan van gesprekjes met vreemden, dus ik ben ook bang dat ik me eenzaam ga voelen volgend jaar, omdat ik niet zoveel nieuwe vrienden maak… Gelukkig gaan een paar vriendinnen van mij wel naar dezelfde stad, dus daar kan ik altijd nog naar toe als ik me heel alleen voel. Maar alsnog… Ik snap je dus heel goed!

Als het een grote stad is kun je een dagje gaan shoppen om de stad te leren kennen en open dagen/meeloopdagen/proefstuderen om de school van binnen te bekijken en te zien hoe de sfeer is.

Ik heb hetzelfde gehad, maar het valt echt mee. En ik heb het ook met autorijden. De link is misschien raar, maar als ik ergens heen moet waarvan ik niet weet hoe druk het is, hoe de infrastructuur in elkaar zit en of ik wel ergens kan parkeren etc. ga ik liever niet :’) Ik krijg dan hetzelfde gevoel van een eerste schooldag.

Heb hetzelfde, kom naar amersfoort! Kunnen we samen chillen en bang zijn haha

Ik had dat ook heeeel erg, maar zoals hierboven is gezegd doe mee met de introductie!! Ik vond het echt verschrikkelijk, deed het 't liefste niet maar ik ben zo blij dat ik mee heb gedaan, hierdoor kende ik al veel mensen en kom je niet ‘alleen’ binnen op je echte eerste schooldag. en een heel groot voordeel is dat iedereen niemand kent, je zit allemaal in hetzelfde schuitje. Het komt allemaal wel goed, ik ben iemand die niet zo snel de gesprekken aangaat en de kat uit de boom kijkt maar het is allemaal prima gegaan :d

Het went echt snel! En ga mee met de introductie! Dat is én leuk, én je krijgt informatie over de school en hoe het er aan toe gaat enzo :slightly_smiling_face: En natuurlijk is het eng, je hebt dit nog nooit gedaan… Maar het zal toch gaan gebeuren dus probeer er iets moois van te maken

De meeste hogescholen die ik ken die zijn echt veel groter dan een gewone middelbare school, maar ik weet dat er ook gebouwen zijn waar maar 1 of 2 opleidingen in zitten en die zijn soms zelfs kleiner dan een middelbare school.

Veel hogescholen hebben de eis dat je een bepaald aantal % aanwezig moet zijn of dat je van een bepaald soort college geen enkel college mag missen of dat als je bij alle werkcolleges bent dat je tijdens je tentamen een iets hoger punt kunt halen (kan soms net het verschil uitmaken tussen voldoende en onvoldoende). Je hoeft je niet meer ziek te (laten) melden als je niet kunt, maar dat wilt niet zeggen dat je zomaar alles moet gaan skippen.

Je hoeft niet bang te zijn, je bent niet de enige die niemand kent, je bent niet de enige die daar nieuw op school komt en ga zo maar door. Vaak zijn er ook introductie dagen/kamp waar je elkaar leert kennen, geen paniek dus.

Dit is 1 van de velen redenen geweest waarom ik ben gestopt met mijn opleiding, ik reis 2 uur met 3 verschillende bussen waaronder 1 over de A2 en 1 trein (Ik was vaak pas om half 9 's avonds thuis, geen tijd voor een baantje dus). Ik had de eerste bus en nog stond ik regelmatig in de file (ook al was het maar 5 minuten) en had ik vaak vertraging, (Breukelen-Utrecht en Leiden-Woerden-Utrecht hebben altijd wel iets) Docenten hebben daar lak aan, het feit dat een trein een storing heeft en ik halverwege ergens op het spoor vast sta voor een half uur kan hun niets schelen. Dan neem je maar een bus eerder, dan ga je maar op kamers en mijn opmerking om een tentje in de school op te zetten konden ze niet waarderen. Ik was klassenvoorzitster en kon niets veranderen.

10 seconden te laat = afwezig betekend: de rest van de periode 100% aanwezig zijn of je hebt een onvoldoende. Beetje corrupt in mijn ogen aangezien het geen keus is maar overmacht.