angst om savonds/snachts alleen (beneden) te zijn

heee girls!

zolang ik me eigenlijk al kan herinneren vind ik het niet fijn om s’avonds en s’nachts alleen te zijn, dan moet je denken vanaf ongeveer 23;00.

Ik ben best wel een avondmens en hou er dan ook van om tot laat opzitten. Nu heb ik het geluk dat m’n moeder net zo is, en tot laat beneden zit.
Maar zodra iedereen naar boven gaat, wil ik het liefst mee.
Ik ben wel is beneden gaan zitten maar lang hield ik dat niet vol. Ik kan alleen maar schrikkerig om me heen kijken.

Laats toen ik het probeerde bijvoorbeeld liep er een heel gewoon iemand langs, het was ongeveer 1;30. (ik heb vakantie hoor, doordeweeks ga ik echt niet zo laat!). Ik schrok zo erg en stond minuten lang helemaal te trillen. Dat is toch niet normaal?

M’n moeder heeft wel eens meegemaakt dat er om half 2 s’nachts ineens een vreemde man voor de deur stond die om geld vroeg, heel raar was dat.
Dat is het enige wat ik me kan bedenken wat er mee te maken zou kunnen hebben, maar voor de rest zou ik niet weten waar die extreme angst vandaan komt.

Ik hoor graag of ik de enige ben die hier last van heb :flushed:
Tips zijn natuurlijk ook welkom!

xx

Ik ben ook bang als het donker & laat is en ik alleen beneden zit. Nog veel banger wanneer ik alleen thuis ben en het donker is. Weet niet wat je er aan kan doen maar het is echt niet fijn nee.

heb ik ook wel eens last van hoor!
Ik laat vaak de gordijnen dicht zodat je niks van buiten ziet, en in elke kamer doe ik vaak een lichtje aan.

Kan je niet dan in je kamer gaan zitten? Kan me voorstellen dat dat veiliger voelt

ik ken je probleem. Bij mij helpt het vaak wel als ik in mijn eentje ben dat ik dan muziek op doe. Misschien een tip voor jou?

Hier heb ik ook last van, het donker is een heel erg grote angst van me. Ik heb nog nooit gedurfd om alleen beneden te zitten, ik zit vaak op mijn kamer met de gordijnen gewoon dicht. Dat voelt veiliger voor mij.

Ik heb hier ook echt last van, bij mij is het nog erger, ik kan amper alleen slapen. En beneden in het donker helemaal alleen lukt sowieso niet. Super vervelend

Same! Heb ik ook vaak last van. Vroeger veel meer dan nu.
Ik zorg er altijd voor dat ik m’n mobiel bij me heb, dan denk je vast: ‘Wtf, iedereen heeft z’n mobiel toch?’, maar dan zit ik vaak op social media enzo. Als je gewoon ziet wat andere mensen doen op dat tijdstip, voel je je meestal op m’n gemak. (ik wel in ieder geval)
Ook zit ik vaak op Skype of Facetime, om met iemand te kletsen, gewoon voor de gezelligheid.
En ik kijk naar de huizen in m’n straat, om te kijken of m’n buren thuis zijn, in het geval dat er iets mis gaat ofzo.
Zorg ervoor dat je in één kamer bent, dus leg daar ook al je spullen neer. Laptop, telefoon, iPad, dekentje, sloffen, je huisdieren en eten. Dan heb je gewoon alles bij je, en hoef je niet steeds heen en weer te lopen door het huis ( EN je voorkomt dat je anders wéér langs die ‘ene’ enge krakende deur moet lopen die aan het einde van de gang is.).

Ik weet niet of dit helpt, maar dit werkt bij mij altijd goed :flushed:

Ik heb hier ook last van. Ik doe altijd de gordijnen al dicht voordat het donker wordt en in elke ruimte een lichtje aan.

super bedankt voor jullie reacties meiden, ga t zeker allemaal een keer uitproberen om te zien of het werkt!:kissing_heart::kissing_heart: