Angst om aan te komen

Hoi hoi,
Nadat ik 10 kilo ben afgevallen heb ik steeds meer moeite om te eten omdat ik bang ben om snel aan te komen. (Het is gelukkig niet zo heftig dat ik niks meer eet) Ik eet ongeveer maar 1200 caloriëen per dag en ik sport 4 a 5 keer per week. Eventjes een lijstje;
Ontbijt: 250 ml amandelmelk + 40 gram brinta/havermout = +/- 180 kcal
Tussendoortje 1: 1 Banaan = +/- 100 kcal Of 2 rijstwafels +/- 60 kcal
Lunch: 2 Tarwe boterhammen + 1 plakje kipfilet + Zonnatura halvajam= +/- 200 kcal
Tussendoortje 2: 200 gram magere franse kwark met een klein beetje optimel vanille vla= +/- 130 kcal
Avond eten: Wat de pot schaft, geen idee hoeveel kcal dit is, denk +/- 500
Dan kom je uit op net iets boven de 1100 kcal, ik weet dat dit niet goed is maar ik zou niet weten hoe ik het zou moeten oplossen om toch wel aan de 1800 kcal te komen.
Qua sport; 5 x per week 2 x 30 min naar school fietsen en 1 á 2 x per week 2 x 40 minuten naar de sportschool fietsen. 2 x per week handbal training, 1 x per week een handbal wedstrijd en 1 á 2 keer 40 minuten cardio op de sportschool.
Heeft er iemand tips? Ik merk trouwens wel dat ik rond half 4 tot etenstijd mega veel honger heb, wat ik ook eet. Na mn avond eten zit ik gewoon vol en eet ik niks meer.

  • Er is ooit tegen me gezegd; Als je niet sport, moet je extra opletten op je eten, want je verbrand geen ‘extra’ calorieën dus je komt snel aan.
    Maar klopt het dat je lichaam ongeveer 1500 calorieën per dag verbrand ookal doe je niks?

1200 kcal is sowieso te weinig, zeker als je erbij sport. De enige tip die ik dus heb, is om meer te eten. Ben je ook afgevallen op zo’n laag aantal kcal? Want dan zul je inderdaad iets aankomen als je meer gaat eten, maar op die manier zorg je wel beter voor je lichaam.

Als je er mentaal veel moeite mee hebt, is het dan een idee daar hulp bij te zoeken? Dat kan bijvoorbeeld bij een diëtist of personal trainer, maar ook psychologen kunnen je daar goed bij helpen.

Als je gewoon niet weet wat je moet eten raad ik je aan de beginpagina van het gezond afvallen topic te kijken, en voor lijstjes in het wat-heb-jij-vandaag-al-gegeten-topic. Daar vind je goede tips voor tussendoortjes en het uitbreiden van je maaltijden.Waarom bij je eerste T die OF als het ook prima allebei kan? Waarom geen avondtussendoortje?

Ja, ongeveer. Dat is ook afhankelijk van je lengte en je huidige gewicht. Beetje kort door de bocht gezegd, maar: hoe meer er van jou is, hoe meer je in rust verbrandt. Een klein, tenger meisje kan bijvoorbeeld 1350 (ik noem maar wat) kcal verbranden, terwijl een grote zware man eerder 2100 kcal verbrandt. Maar ik kan je wel vertellen dat die 1200 kcal voor jou dus veel te weinig is, aangezien dat vermoedelijk al minder is dan je in rust verbrandt en je wel gewoon actief bent, sport, 's ochtends uit bed stapt etc. Op die manier geef je je lichaam niet de energie die het nodig heeft om te functioneren, en dat kan voor grote problemen zorgen. Vanwege een energietekort, maar ook vanwege een tekort aan voedingsstoffen (vitaminen, mineralen, vetten etc)

Dankjewel voor de reacties, ik ga kijken op het forum!

Je eet inderdaad echt te weinig, zeker in combinatie met veel sporten. Je zou eens naar de huisarts kunnen gaan om een doorverwijzing naar en diëtiste te kunnen vragen.

ik verbrand in rust 1685 calorieen, stel dat ik er 1800 eet en ik sport daar niet bij. Dan kom je toch aan?

OO thankyou!! Ik ga je dieetplan misschien volgen :stuck_out_tongue:

Welk dieetplan bedoel je? :grin:

Nee, die 1685 kcal verbrand je als de de hele dag in bed zou liggen en niks zou doen. Maar met opstaan, naar school/werk gaan, rondlopen in huis, zelfs met eten verbrand je calorieën.

Het aantal calorieën dat je verbrandt in rust is je BMR, Basaal Metabolisme. Dat getal moet je nog vermenigvuldigen met een bepaalde activiteitsfactor om op de hoeveelheid kcal te komen waarmee je op gewicht zou blijven. Iemand die een kantoorbaan heeft en weinig doet heeft een lagere activiteitsfactor dan iemand die dagelijks sport, maar beide personen verbranden op een dag méér dan hun BMR. Dus als die 1685 kcal inderdaad jouw BMR is, én je komt ergens op de dag uit bed, dan moet daar sowieso nog wat kcal bij worden opgeteld.