Angst achterwaartse koprol

Hey allemaal!

Wij moeten nu tijdens turnen achterwaartse salto doen. Dit is verplicht om te doen, je kan dus niet zomaar zeggen dat je het niet durft te doen. Om salto te doen, moet je eerst natuurlijk achterwaartse koprol kunnen. Ik heb ooit mijn arm zwaar gebroken en sindsdien durf ik gewoon bij niets meer bij turnen…ik ben altijd bang om weer iets te breken. Ik ben bijvoorbeeld bij achterwaartse koprol bang om mijn polsen ofzo te breken. Ik heb morgen weer turnen en ik weet echt niet wat ik kan doen… :cold_sweat: Ze willen me trouwens wel helpen met die salto, maar dat durf ik zelfs niet.

Thuis misschien oefenen met mensen die je heel hard vertrouwt?

Ik was ook zo iemand die echt bijna niets durfde met turnen, maar ik deed het dan ook gewoon niet. Ik denk dat je in Nederland een voldoende op turnen moet hebben? Dan is dat geen optie natuurlijk, in België is dat niet nodig.

Voor de achterwaartse koprol: ga op je hurken zitten met je handen naar voren. Doe je hoofd naar beneden (kin op de borst, maar dan losjes, hierdoor hou je je rug krom) en dan ga je via je billen en rug achterover,dan heb je je handen niet nodig.

Ik vind het echt debiel dat je dat per se moet doen, achterwaartse salto is niet niks als je totaal niet van turnen houdt en niet durft. Wat vinden je ouders ervan? Weet je gymdocent ook dat je bang bent omdat je je arm een keer hebt gebroken?

Ja je moet een voldoende, anders mag je niet eens examen doen. En op de meeste scholen heb je niet zoiets als punten voor de inzet, je moet echt iets laten zien.

Pff even serieus. Moet je een voldoende voor turnen halen om überhaupt examen te doen?! Wat een onzin.

Maar dat terzijde…
Je zou het inderdaad dan thuis kunnen oefenen, met YouTube filmpjes en het gewoon heel rustig opbouwen. Begin heel makkelijk en het komt vanzelf wel!

Ik weet nog dat ik zo bang was toen ik dit bij dansen moest doen haha. Ik heb het met m’n docent een paar keer heel rustig gedaan en dat zij me als het ware omrolde en daarna durfde ik het zelf ook snel. Misschien thuis of met een ander iemand die je vertrouwt, is denk fijner dan met je gymleraar

Ik zit ook in België op school haha maar bij ons krijg je 2 punten, op inzet en op je echte resultaat, maar hij geeft meestal een 7 of 8 op inzet en stel dat ik een 0 krijg omdat ik het niet doe heb ik nog steeds een 4 en dat weegt in totaal wel nog tamelijk zwaar door op de rest van mijn punten…

Sommigen zeggen oefenen thuis: daar dacht ik ook aan, maar ik heb hier nergens plaats om te oefenen, dus dat is niet echt een optie…

^ Dan zou ik het zelf eerlijk gezegd niet doen. Ik vind het ook heel erg eng, ben altijd bang dat ik m’n nek breek ofzo. Dus als het voor het cijfer niet hoeft, zou het het voor mij niet waard zijn.
Hoewel het wel leuk zou zijn om over je angst heen te komen natuurlijk.

Achterwaarts is toch eerst je billen op de grond en dan naar achteren je rug op rollen, hoofd, door rollen over de kop.

Nee dat is ook echt hard hier…ik heb morgen die les turnen dus ik kan nu niet meer oefenen

De kans dat je je arm breekt bij een koprol is echt heel erg klein, dus daar zou ik me niet te veel zorgen om maken. Ik denk dat als je een cijfer krijgt voor inzet, dat ook niet al te hoog zal zijn aangezien je niet eens de koprol wilt proberen.

Ik vond de voorwaartse salto al lastig genoeg…
Misschien vragen of je docent je wilt helpen? Ik vond dat zelf ‘veiliger’ aanvoelen dan een random leerling.

Nou bij ons niet, als je iets niet deed of je deed het slecht dan kreeg je gewoon een onvoldoende of hooguit een 6.
Ik had op de middelbare school zwaar last van astma dus coupertest en piepjestest was de hel, kreeg een 5,5 voor de ‘moeite’. Terwijl ik bijna lag te kotsen omdat ik zo m’n best had gedaan.
Gym zou ter ontspanning moeten zijn vind ik, ik vond het altijd vreselijk.

Jullie hebben vast wel dikke matten? Probeer het daar eens op, vraag of je docent je helpt. Dan kun je heus niets breken (zeker bij de koprol, dan lig je immers al!)

En wat ik me kan herinneren van salto’s op mijn middelbare school was dat mensen een beetje hulpeloos hupsten en de docent je praktisch optilde, omdraaide en weer neerzette. Het was niet dat je zelf veel moest (of kon) doen.

Goed je polsen strekken en rekken!