Angelina Jolie laat borsten preventief verwijderen

Angelina Jolie heeft borsten preventief laten verwijderen
Angelina Jolie heeft een dubbele mastectomie ondergaan, een operatie waarbij ze haar borstweefsel weg heeft laten halen. Dit heeft ze gedaan om haar kans op borstkanker flink te verkleinen.
Dit schrijft ze dinsdag in een opiniestuk in de New York Times.

De 37-jarige Jolie onthult dat ze een variatie op het gen BRCA1 draagt, waardoor ze 87 procent kans heeft om borstkanker te krijgen.
Daarom maakte ze de keuze om haar borsten preventief te laten verwijderen. De kans op kanker is nu teruggedrongen tot 5 procent.

Ze begon op 2 februari en was op 27 april klaar met de medische ingreep. Al die tijd heeft Jolie het geheim kunnen houden en is ze doorgegaan met haar werk.

Kinderen
De actrice zegt dat ze het vooral voor haar kinderen heeft gedaan. “Nu hoeven ze niet meer in angst te leven dat ze hun moeder kunnen verliezen aan borstkanker.”

“Mijn eigen moeder heeft bijna 10 jaar lang gestreden tegen kanker en overleed op haar 56e. Ze had nog de kans om de eerste van haar kleinkinderen vast te houden, maar mijn andere kinderen hebben haar helaas nooit meegemaakt”, aldus Jolie.
(…)
‘‘Voor iedere vrouw die dit leest, ik hoop dat dit je helpt te beseffen dat je keuzes hebt. Ik wil iedere vrouw aanmoedigen, vooral als borst- of eierstokkanker in de familie zit, de informatie en medische experts te zoeken die je door dit deel van je leven heen kunnen helpen en je helpen je eigen weloverwogen keuzes te maken’’, aldus Jolie.

Bron: http://www.nu.nl/achterklap/3421634/angelina-jolie-heeft-borsten-preventief-laten-verwijderen.html

-----------------
Wat vinden jullie hiervan? Goed of overdreven?
En wat vinden jullie ervan dat ze ermee naar de pers is gegaan?
En als jij het gen zou dragen, zou je het dan ook doen?

Ik vind het goed hoor, 87% is echt heel veel. Zou hetzelfde doen.

x

Ik zou het eigenlijk dom vinden als ze het niet had gedaan, de kans was echt heel groot. Ze heeft de goede keuze gemaakt.

87% is idd veel. Had vrijwel zeker hetzelfde gedaan.

Ik vind het een begrijpelijke keuze. Als ze zich er beter en veiliger door voelt, vind ik het alleen maar goed. Dat ze naar de pers is gegaan vind ik ergens wel goed, zo maakt ze het onderwerp bespreekbaar. Ik weet dat er meer vrouwen zijn die deze ingreep overwegen om dezelfde redenen, en dit is de eerste keer dat een celebrity er mee naar voren komt.

In haar situatie, met een gezin en jonge kinderen, zou ik waarschijnlijk hetzelfde hebben gedaan.

Ik zou het zelfde hebben gedaan in haar positie, 87% is niet niks!

Dit. Waarschijnlijk vinden veel vrouwen het moeilijk om die keuze te maken (begrijpelijk) en om erover te praten. Doordat zij naar de pers is gestapt, wordt er in een keer erg veel over gepraat. Ze maakt het onderwerp bespreekbaar, waardoor vrouwen misschien eerder erover durven te praten en de keuze durven te maken als ze in dezelfde situatie zitten.

ik zou denk ik ook hetzelfde doen, maar kost dat niet klauwen vol geld? Volgens mij kan de normale vrouw dat niet zomaar betalen?

Volgens mij wordt het (gedeeltelijk) vergoed als er gezondheidsrisico’s aanzitten.

Ik vind het heel goed dat ze die stap durfde te maken. Vooral in een wereld waar je imago zo belangrijk is. Ook wel goed dat ze het naar buiten bracht. Ik zou het nooit bedacht hebben dat dat ook een mogelijkheid is. En ze brengt het tot de discussie. Goeie actie!
Als ik het zou dragen, zou ik er wel over nadenken ja. Maar bij mij zijn die kansen vrij klein, omdat het niet in de familie zit.

Het stuk wat ze geschreven had was heel mooi.

Maar was ik me toch even klaar met de wereld toen ik overal ZOVEEL berichten zag van: “bah wat een zonde”, “I don’t want to live on this planet anymore”, “ja nu hoef ik haar hier meer”, etc.

wtf.

En ja, begrijpelijke slimme keuze van haar. 87% is gewoon hardstikke veel.

Ik vind het heel slim van dr.

Dit dus. Als zou blijken dat in mijn familie heel vaak borstkanker voorkomt dan zou ik me laten testen of ik dat gen bij me draag. Liever tietloos of met 2 neppers door het leven dan dat ik nog voor m’n 40e al overlijd aan de kanker. Al is het natuurlijk wel zo dat als het op tijd wordt ontdekt dat kanker, vooral borstkanker, tegenwoordig goed te behandelen en zelfs te genezen is. Maar voorkomen is natuurlijk altijd beter :slightly_smiling_face: .

Die prikjes voor baarmoederhalskanker heb ik ook om die reden laten prikken bij mezelf.

Die mensen zorgen juist voor mijn “I don’t want to live anymore” momenten. Jemig sommigen kunnen zo moeilijk doen over andermans keuze.