Andere opleiding

Heee meiden,

Ik zit nu in het eerste jaar van de opleiding persoonlijk begeleider specifieke doelgroepen niveau 4. Deze week begint periode 4 van de 8 dus zit ik nu bijna op de helft van het jaar. Alleen is de opleiding niet wat ik ervan had verwacht… het is allemaal heel makkelijk, zonder te leren haal ik voor de grote kennistoetsen het hoogste cijfer van de klas terwijl andere die er heel hard voor leren een 4 halen… ook heb ik het gevoel dat ik er niet echt iets leer, mijn vriend zegt dat ik onder mijn niveau zit en dat ik iets veel uitdagenders nodig heb en dat is ook zo. Ik zit vaak niks te doen en haal het met 2 vingers in mijn neus.

Na het mbo wil ik graag hbo gaan doen maar stel ik haal hbo niet heb ik wel een diploma nodig om op terug te vallen maar dat is dit niet. Dit wil ik niet gaan doen als werk. Ik had dit als eerste instantie gekozen als vooropleiding voor het hbo omdat ik psychologie wilde gaan studeren maar mijn vriend zegt dat ik met een andere mbo diploma dat ook kan gaan studeren.

Ik wil dus gaan stoppen met deze opleiding die ik nu volg alleen weet ik niet goed hoe ik dit mijn moeder moet vertellen? Ik wil haar niet teleurgestellen… heeft iemand tips hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Ook ben ik nog minderjarig… ik ben 16 jaar en ben dus nog leerplichtig dit is wel heel lastig want ik moet dit jaar dus wel afmaken…

Ik zou tegen je moeder zeggen dat je het absoluut niet leuk vind en veel te makkelijk waardoor je je dood verveelt op school. Zal wel zoeken naar een nieuw plan als ik jou was.

Ik zou eerst gaan uitzoeken wat je backup plan gaat worden als je besluit echt te gaan stoppen! (aangezien je aangeeft dat je nog leerplichtig bent etc.)

Als je daar met de volle 200% achterstaat wordt het vanzelf easy om je moeder er ook van te overtuigen! :slightly_smiling_face:

Hoihoi,

Als je 100% zeker weet dat je met deze opleiding wilt stoppen moet je dat eerlijk tegen je moeder zeggen, precies op de manier hoe je het naar ons ook beschrijft! :slight_smile:

Maar, je zegt dat je nog hbo wilt gaan doen. Ik weet niet precies wat jouw opleiding inhoudt en wat de opleiding psychologie inhoudt, maar je kan inderdaad met elke niveau 4 opleiding naar het hbo. Maar is het verstandig?

Als jij echt heel graag naar het hbo wilt, raad ik je aan om een mbo opleiding te doen die het dichtst bij de hbo opleiding zit, je kan bijvoorbeeld wel fotografie gaan studeren, maar de kans is zoveel maal kleiner dat je dan op het hbo wordt aangenomen dan als je een opleiding doet die er dichtbij ligt. Dan kan je denk ik beter even een opleiding volgen voor 3/4 jaar die je niet leuk vindt dan een opleiding die je geweldig vindt maar je kansen op het hbo verkleinen.

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem. Ik vind het ook te makkelijk, maar de opleiding vind ik opzich nog wel leuk. Ik ga hem gewoon afmaken. Als ik nu havo ga doen ben ik nog 2 jaar bezig, terwijl ik nu nog maar 2,5 jaar over mijn mbo doe. Heb je inderdaad wel altijd iets om op terug te vallen. Tevens zijn de stages natuurlijk ook niet voor niks en erg leerzaam.