Andere manier van afvallen/strakker worden vinden

Het zou kunnen dat sommigen van jullie dit verhaal in een al reeds bestaand topic thuis vinden horen of het een stom verhaal vinden, maar ik denk ook dat er een aantal meiden zullen zijn die zich (deels) zullen herkennen in dit verhaal.

Ik zit namelijk met het ‘probleem’ dat ik al een tijdje (lees: bijna een jaar) telkens probeer af te vallen en strakker te worden, maar ik steeds weer verval in oude (slechte) gewoontes. Op internet is ongelofelijk veel te vinden over afvallen en strakker worden, alleen staan deze berichten helaas meestal ook weer recht tegenover elkaar waardoor ik in ieder geval niet meer weet wat nu goed werkt en wat niet werkt.

Allereerst wil ik graag afvallen/strakker worden voor mezelf. Veel te zwaar ben ik niet, maar de welbekende ‘vetjes’ op verschillende plekken vind ik niet prettig: ik wordt er niet vrolijk van als ik er zelf naar kijk en wordt er af en toe vrij onzeker van.

Nu heb ik sinds een tijdje een blessure/klachten rond mijn heupen/onderrug waardoor ik niet meer kan en mag hardlopen en andere vrij intensieve sporten die klappen op dit lichaamsdeel kunnen veroorzaken mag beoefenen. Ik snoep vrijwel nooit, drink veel water (ruim boven de twee liter per dag) en eet wanneer ik brood, beschuit of iets dergelijks neem altijd de volkoren variant.

Nu vroeg ik me af of iemand mij zou kunnen vertellen wat producten zijn die je juist wel moeten eten/drinken om af te vallen en wat producten zijn die je absoluut moet vermijden om af te kunnen vallen. Waar ik geen behoefte aan heb en wat ik ook niet allemaal in huis kan krijgen, omdat ik nog thuis woon en niet de boodschappen doe, zijn de zogenoemde ‘superfoods’. Ik ben echt op zoek naar tips zonder vermelding van havermout, chiazaad en dergelijke erin. Ook hierop zullen natuurlijk wel weer verschillende antwoorden zijn. Overige afvaltips hoor ik ook graag. Verder vraag ik me af of iemand misschien effectieve en niet al te belastende oefeningen (voor vooral buik, billen, benen) kent die je thuis uit kan voeren en niet te lang duren.

Ik hoop dat het nog een redelijk samenhangend verhaal is en dat jullie me hierbij kunnen én willen helpen. Verder hoor ik het graag als iemand zich herkent in dit verhaal/probleem.

Ik heb denk ik ongeveer hetzelfde probleem. Ik ben nu niet meer dik maar nog wel van die vetjes. Doe je bijv. Krachttraining? Hierdoor word je lichaam wel strakker maar het kost natuurlijk wel wat tijd. Qua eten snap ik je probleem aangezien ik ook nog thuiswoon. Inmiddels nemen mn ouders met boodschappen doen wel havermout en kwark voor me mee. Voor de rest doe ik het ook gewoon met wat er in huis is.

Krachttraining in wat voor opzicht/welke oefeningen?
Heb je niet het gevoel dat je dan 's ochtends iets mist (de ‘bite’ van brood of beschuit)?

Krachttraining is idd het sleutelwoord. In de fitness is dat het makkelijkste, omdat je daar de beste apparatuur hebt, maar ook thuis/met je eigen lichaamsgewicht kun je het een en ander doen. Als je meer wil weten/wil vragen daarover kun je het beste even in het Krachttrainingstopic kijken.

En verder helpt het natuurlijk om zo min mogelijk (geraffineerde) suikers te eten, weinig verzadigde vetten, veel water drinken, regelmatig eten, gevarieerd eten, ‘puur’ eten (dat hoeft niet gelijk duur of lastig te zijn. Je kunt als tussendoortjes bijvoorbeeld yoghurt/kwark eten, fruit, (snack)groente, noten, enzovoorts. Ik weet niet wat je nu eet, maar in dingen als Sultana en ontbijtkoek zitten bijvoorbeeld veel suikers die je door betere en net zo lekkere en vaak zelfs goedkopere producten kunt vervangen).

Daar zal ik inderdaad even kijken, dankje!

Nee, ik eet ook geen ontbijtkoek of Sultana, eigenlijk helemaal geen koek of snoep. Tussendoor eet ik wel eens een salade van ijsbergsla, tomaat, paprika, citroen, peterselie, olijven en feta óf rauwe paprika óf komkommer met tuinkruiden van Calvé aangemaakt met water en olijfolie.

^ Is dat alles wat je aan tussendoortjes eet? Want dan zou ik je meegeven: vaker, gevarieerder, kleinere porties eten.

Afvallen heeft te maken met de inname(eten) en verbranding van calorieën.

Wanneer jij een globaal beeld heb van hoeveel je ongeveer eet per dag en hoeveel je per dag beweegt dan weet je wat je misschien verkeerd doet.
Je vertelt in je post namelijk niet of je sport/beweegt en het komt een beetje over alsof je door alleen gezond te eten strak wil worden. Afvallen is echt een combinatie van gezonde voeding en bewegen. Maar je kan heel gezond eten en elke dag alleen maar zitten (dus geen beweging) dan zul je niet afvallen.

Nee, af en toe ook magere kwark of magere yoghurt, maar voornamelijk bovengenoemde tussendoortjes. Wat is vaker? Hoeveel keer op een dag? Wat zou je dan zien als goede tussendoortjes?

Sorry, dan ben ik daar niet helemaal duidelijk in geweest. Ik wil namelijk absoluut wel sporten, daar houd ik van! Alleen weet ik niet welke oefeningen ik op dit moment ter ‘vervanging’ zou kunnen doen, omdat ik een blessure heb. Kun je me daar misschien een beetje mee helpen?

Helaas kan niemand je vertellen wat je wel en niet kunt eten, want niemand hier kent jou. Je moet leren luisteren naar je lichaam en uitvinden wat voor jou wel en niet werkt, zowel geestelijk als lichamelijk. Dat klinkt misschien een beetje zweverig, maar iedereen is nou eenmaal anders. Je zult zelf moeten uitproberen en leren.

Je zegt dat je een blessure hebt en dat je iets ter vervanging wilt, maar je zegt niet wat voor blessure je dan hebt. Je geeft 0 info, zo kan niemand je helpen.

Als ik kijk naar de voorbeelden die je geeft lijkt het me eerder dat je te weinig eet. Kun je eens een paar lijstjes maken van wat je gemiddeld eet op een dag? Zet eens van 2 of 3 dagen een lijstje neer? Samen met het soort beweging dat je doet. (Ookal is het op de fiets naar school, zet het neer.)

Je kan ook bijvoorbeeld sonja bakker doen en 's avonds oefeningen voor het slapen gaan met Dagelijkse Trainingen. voor buik, benen, armen, kont of cardio. en dan kan je de tijdsduur ook kiezen. Als je sonja bakker strak volgt of iets losser dan val je ook af! ik doe het ook zo en ik had met die app dat ik al na twee weken een harde buik voelde als ik hm aanspande :slightly_smiling_face: Ook kan je alles bijhouden met MyFitnessPal

In mijn eerste post heb ik geplaatst dat het een blessure is aan mijn onderrug/heup. Wat het precies is, is nog niet vastgesteld. Ik zal zo eens kijken naar eetlijstjes.

Dat is allemaal heel persoonlijk, maar ik eet zelf minimaal zes keer per dag. Dus ontbijt, ochtendtussendoortje, lunch, middagtussendoortje, avondeten en avondtussendoortje. En tussendoor pak ik vaak nog een extraatje. Ik eet zelf fruit (appels, druiven, peren, kiwi’s… net wat er op dat moment in de aanbieding is en wat makkelijk mee te nemen/te schillen is), noten (amandelen of walnoten), snackgroentes (tomaat/komkommer/worteltjes) of salades, zuivelproducten (magere kwark/yoghurt/biogarde, meestal met honing), hele pure chocolade (minimaal 70%), crackers/rijstwafels met mager beleg, je kunt eiwitpannenkoekjes maken van een banaan en twee eieren of boerenkoolchips maken… De mogelijkheden zijn in principe eindeloos. Kwestie van kijken wat je zelf lekker vindt en daarmee variëren.

Sonja Bakker is een (crash)dieet dat niet voor langere tijd, laat staan je hele leven bedoeld is en ook niet vol te houden is. Sonja Bakkeren is iets anders dan gezond eten, je valt er misschien van af maar later komt dat er gewoon weer bij. En een groot deel van dat dieet bestaat uit suikers, lijkt me ook niet heel goed.

Wat voor sport deed je voor je blessure? En heb je een idee van het soort blessure?
Ik kan wel een aantal oefening voor je opzoeken, ik zal ze hier posten!

Nu ik erover nadenk, misschien kun je iig om je klachten te verlichten aan je “core stability” werken. Als je dit even googelt dan krijg je super veel info.

En qua voeding:
Ik zou minderen met producten die veel koolhydraten bevatten. Koolhydraten zijn een soort suikers die in heel veel producten zitten en die je niet kunt en ook niet moet vermijden want je hebt ze wel gewoon nodig. Dit is namelijk de voornaamste bron van energie voor je lichaam en is voor het lichaam het makkelijkst om te zetten in energie, het omzetten van vet in energie is voor het lichaam moeilijker, en het kiest voor de makkelijkste weg.
Maar een te veel aan koolhydraten wordt (na een aantal omwegen) omgezet in vet, voor het geval je het wel een keer nodig hebt. Maar als je niet voldoende beweegt dan verbruik je dit overschot niet en blijft het vet zitten waar het zit.

Bedankt! Aan deze post met voorbeeldproducten heb ik erg veel! Ik heb het een en ander al in huis gehaald.

Ik heb nog geen idee van het soort blessure, dus hier kan ik dan ook niks over zeggen. Ik heb hiervoor verschillende sporten gedaan, maar ik ben de laatste tijd voornamelijk bezig met hardlopen. Core stability is inderdaad een goede! Dankje!

Voor diegenen die een eetlijstje wilden zien: onderstaande is die van vandaag. Tips hoor ik graag! (Ik weet dat vooral het eerste tussendoortje vrij weinig is.)

O: twee volkorenbeschuitjes met vruchtenhagel, een bakje magere aardbeienyoghurt en één zure appel in partjes gesneden overstrooid met kaneel en gebakken in een beetje olijfolie
T: rijstwafel met pindakaas
L: salade van ijsbergsla, tomaat, rode paprika, citroensap, komijnzaad, olijven en feta
T: een bakje magere aardbeienkwark
A: twee opscheplepels sperziebonen, een in twee helften gesneden aardappel en vier vegetarische gehaktballetjes (klein)
T: paprika, worteltjes, bleekselderij en komkommer met een magere yoghurtdip

Als ik je eetlijstje zo zie, dan is dat echt heel erg gezond en denk ik dat wanneer je meer krachtoefeningen doet, dat je dan een heel eind komt. Want aan je voeding ligt het niet denk ik, voldoende groente en fruit.
Als jij verder geen hongergevoel heb dan is het prima!

Dankje, dat ga ik doen! Bedankt voor je hulp!